Dit jaar naar Albanie?

Bedankt voor je reactie! Erg leuk als je je verslag wilt sturen:) Hebben jullie ook per ov gereisd?
Het lijkt ons wel leuk om de kust te zien, maar prioriteit ligt er niet gezien de rest van onze reis ook voornamelijk langs kust is.

Beste Neldej,

Het is helaas niet mogelijk om in Albanie een camper te huren.

Dank je. Gat in de markt misschien?

OV hebben we niet gebruikt(waren met eigen auto). Wat je in Albania zeker moet zien: Kruje, Tirana, Berat, Gjirokaster, Durrës, Shkodra, Butrint (Sarande). Volgens mij zijn deze bestemmingen met het openbaar vervoer goed bereikbaar

Bij de voorbereiding van onze autoreis naar Albanie merk ik dat mijn groene kaart (verzekeringsbewijs) van mijn wagen niet geldig is in Albanie. Volgens mijn verzekering dien ik een verzekering voor AL af te sluiten aan de grens. Dit lijkt me echter een vreemde procedure! Hoe hebben jullie dit gedaan? Kwestie van ook in AL verzekerd te zijn bij een ongeval!

Ik vernam ook links en rechts dat syri i kalter (Sarande) héél slecht bereikbaar zou zijn met eigen vervoer (héél slechte weg naar domein zelf). Iemand hier ervaring mee?

Thanks!

Beste,

Mijn Groene kaart voorzag wel dekking voor Albanië. Informeer zeker eerst bij je verzekering. Toen we Kosovo binnentreden moesten we wel een extra-verzekering afsluiten aan de grens (Kosovo is niet door alle EU-landen erkend). De weg naar Syri i Kalmer (een bezoek waard!) reden wij met de eigen wagen (heus geen 4x4). De weg is niet zo best, maar laat je zeker niet afschrikken. Neem je tijd en je komt beslist goed terecht. Ik zit op 8 maart op de Reismarkt in Brugge als informant voor Balkanlanden, maar ben bereid verder langs deze weg je vragen te beantwoorden.

Super, bedankt!

Bestaat er dan geen mogelijkheid om vooraf te verzekeren? Zodat je geen tijd verliest aan de grens? Mijn verzekering, een grote maatschappij, wist enkel te vertellen dat ik aan de grens moet verzekeren. Moet toch een snellere manier zijn denk ik?

Iemand ervaring hiermee?

Bij wie ben je verzekerd dan? Anders wellicht overstappen naar een andere maatschappij?
Van dat aan de grens verzekeren heb ik trouwens wel vaker gehoord, ook voor reisverzekeringen.

bij KBC, best één van de grootste maatschappijen in België. Overstappen wil ik niet doen, ben héél tevreden van hun (andere) dienstverlening. Maar voor mijn reis naar Albanië kunnen ze niet helpen…

Mogelijks zijn er agentschappen waar ik kortstondig (vb 14d of 1 maand) kan verzekeren voor Albanië? Of dan toch maar aan de grens? Welke tarieven hanteren ze daar dan?

Oh je zit in België, ik in Nederland, dat is nogal een verschil. Ik heb geen idee of je dat ergens bij kan verzekeren, behalve aan de grens dan.

M’n Ethiasverzekering dekt ook Albania. Prijs voor tijdelijke verzekering in Al is mij niet bekend. In 2013 betaalde ik aan de Kosovaarse grens € 30 voor 14 dagen. Ik vermoed dat je niet anders kunt dan aan de Alb grens een tijdelijk verzekeringsdocument vragen (en betalen).

Je kunt vanaf Brussel rechtstreeks met Jetairfly naar Tirana vliegen, erg goedkoop (tenminste in meivakantie 2015), misschien is dit ook een optie voor jullie? Je eigen auto parkeren bij airport Brussel is niet duur.

Vertrek eind deze maand ook naar Albanië voor enkele weken (4 in totaal, heen en terug inbegrepen via Italië (Ancona) naar Igoumenitsa (Griekenland)).

Zal zowat een gans rondje Albanië worden in tegenwijzerzin met de eigen Land Rover 4x4 camper van +/- 2400km ter plaatse.

Wat betreft mijn (Belgische) autoverzekering, Albanië is daar niet in opgenomen, maar een berichtje naar mijn verzekeringsmakelaar volstond om een tijdelijke toevoeging van een maand te krijgen.

Yohani:wereld:

Yohani,

Bedankt voor je bericht! Ik ben jaloers op je plannen, de bergen in met een 4x4 ga ik zeker ooit eens doen daar!

Mijn verzekering kbc is jammer genoeg niet zo behulpzaam, via albania tourism wel vernomen dat een verzekering aan de grens 50€ bedraagt voor 2 weken.

Goeie reis, ik vertrek binnen 4 weken en zal vooral het zuiden aandoen! Dus als je een belg ziet rijden, zwaaien he!!

Zal ik doen, naast mijn camper kan je trouwens moeilijk naast kijken:

http://s4.postimg.org/3wk9sy6r1/2014_Sloveni_en_Kroati_78.jpg

Hier nog wat info over de carferry’s op lake Komani (wel in het Engels):

Car Ferry: Back in the Saddle Again . . . .

Car Ferry Again

Well, will wonders never cease? After 3 years of financial obsolescence, the Car Ferry up and started running again in Autumn 2014. The contact number of the owner is 355 (0) 68 23 14 373. At the moment (25 April 2015) they’re stopped for winter again and are working on the boat(s). When they do start running, it will be daily but they’ve already delayed their start from 1 May to 15 May so who knows when it will really start. The rates and timetable are helpfully listed on Mario Molla’s website http://www.komanilake.com, which is super nice of Mario since it doesn’t actually have anything to do with him! Last question is if the car ferry is doing anything about arranging a bus to Valbona, but since they haven’t even started operating yet the question is at present moot.

THE BIG CAR FERRY BACK TO FUNCTION 2015

The famous ferry (for cars and passengers) comes back to function after a long time of non operating , with a new administration and totally new look .
Timetable and prices :
Fierzë-Koman: 09:00-11:00
Koman-Fierzë: 12:00-14:00

— Passanger prices
economy class: 500 lek / 4 eur
1st class: 800 lek / 7 eur
(or 150 eur -one way complete reservation of the cabin)
VIP room (10-12 persons): 150 eur

— Prices for cars*
Bicycle: 300 lek / 2 eur
Motorbike: 1500 lek / 12 eur
Small car (up to 3 m): 1500 lek / 12 eur
3-4 m: 2000 lek / 15 eur
Fuoristradë: 2500 lek / 18 eur
Furgon (up to 6 m): 3000 lek / 22 eur
Furgon (over 6 m): 3000 lek / 22 eur

• 500 lek / 4 eur per meter
    Autobus: 5000 lek / 36 eur

We apologize
Working on the reconstruction , due to the weather conditions , the operation will start on 16 th of May .

The Small Car Ferry

Berisha Car FerryBrand New in 2015, the Small Car Ferry “Berisha” leaves Koman at 9h00 daily, and Fierze at 13h00. Cost is 5€ for m² of car (I think this is hilarious, Archemides) plus (or) 5€ per person. So far (10 May 2015) they do not seem to be organizing any sort of transport to or from Valbona directly, but I assume that when the season gets busier this will start. Despite the fact that they can only take about 10 cars, they don’t seem to be bothered about reservations – but you can always call the night before: 069 68 00 748. They arrive and depart at the “Breglumit Ferry Landing” (not the Fierze Bridge like some of the smaller boats).

yohani! Ik heb een sterk vermoeden dat ik je vandaag heb gekruist op de prachtige weg van Llogara naar Sarande! De enige Belgische plaat die ik hier heb gezien tot heden, laat staan met zo’n camper erbij!!

Jammer genoeg besefte ik het te laat om te seinen (ik reed richting Llogara) en omdraaien was niet direct een optie!

Speciaal land trouwens, heel mooi qua natuur en locaties, met serieuse armoede bij de buren! De Llogara pass over de bergen lijkt mij een van de mooiste wegen ooit!!!

Groeten vanuit Fier, morgen richting Tirana! Prettige reis nog!!

Dag Stijnley,

Dat zal ik inderdaad geweest zijn . Sta nu op camping in Ksamil. Gisterenavond overnacht in Himare. Mijn laatste dag in Albanië (zit enkele dagen voor op mijn planning en ga er nog enkele dagen Corfu aan toe voegen). Waren 3 fantastische weken, heel vriendelijke mensen en erg behulpzaam. Heel mooi land trouwens! De Llogara pass is inderdaad erg mooi, kan je ook de weg naar Vermoche aanraden trouwens. Net als de Komani ferry die inderdaad terug varen (3 verschillende boten).

Maar zeker ook het oosten van het land niet onderschatten, heeft ook veel te bieden! De route van de Black Drini canyon bijvoorbeeld bij Kukes is ook heel mooi.

Veel plezier nog hier in Albanië

Yohani

Beste forumleden,

Ook ik ben van plan om naar Albanië te gaan deze zomer. Niet alleen overigens, maar met twee vriendinnen. We vliegen op Tirana (tickets zijn geboekt), maken eerst een tour door Montenegro en gaan dan verder Albanië in. Via dit forum ben ik al veel te weten gekomen, waarvoor dank. Op basis van die info heb ik een voorlopig reisschema opgesteld en ik zou graag willen weten of het een realistisch plan is of dat er eventueel wat aanpassingen gemaakt moeten worden.

Voor het stuk Tirana - Montenegro - Tirana zijn we van plan om een auto te huren. Vanwege de wisselende verhalen over het rijgedrag/toestand wegen weten we nog niet of we vanaf Tirana, richting het zuiden, een auto huren of met het OV verdergaan. Is het alleen mogelijk om in Tirana een auto te huren of kan dat ook op andere plaatsen?

Dag 1: 15/8: Amsterdam - Rome - Tirana
*transfer naar ho(s)tel (per taxi of bus)
Dag 2: 16/8: Tirana - Shkodër 95 km
Dag 3: 17/8: Shkodër - Budva 120 km
*grensovergang: Hani i Hotit
*stop in Cetinj
Dag 4: 18/8: Budva - Kotor 25 km
*Kotor
Dag 5: 19/8: Kotor
*trip naar NP Durmitor (als excursie of eigen gelegenheid) 320 km (retour)
*trip naar NP Lovcen (als excursie of eigen gelegenheid) 70 km (retour)
Dag 6: 20/8: Kotor
*rondje Baai van Kotor
Dag 7: 21/8: Kotor - Berat 300 km N.B: te lange dag?
*stop in Sveti Stefan
*grensovergang: Muriqan
*stop in Elbasan
Dag 8: 22/8: Berat - Vlorë 85 km
Dag 9: 23/8: Vlorë
Dag 10: 24/8: Vlorë - Sarandë 125 km
*strandstop in Dhermi, Jale of Himara
Dag 11: 25/8: Sarandë
*trip naar Gjirokaster (stop bij Syri i Kalter) 115 km (retour)
Dag 12: 26/8: Sarandë
*trip naar Butrint 40 km (retour)
Dag 13: 27/8: Sarandë - Korce 250 km
Dag 14: 28/8: Korce - Tirana 170 km
*diverse stops aan meer van Ohrid
Dag 15: 29/8: Tirana - Rome - Amsterdam
*sight-seeing Tirana
*transfer naar luchthaven (per taxi of bus) 20 km

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie(s). Alvast bedankt voor de genomen moeite. Albanese spellingsfouten onder voorbehoud :wink:

Met vriendelijke groet,
Nathalie

Wat leuk dat jullie elkaar zijn tegengekomen en dat jullie van de reis genieten!

Nathalie, vooral in het noorden van Albanie is het rijgedrag van de Albanezen niet zo goed, in het zuiden zul je geen problemen hebben, dus als je een auto huurt, kan je deze het beste voor de hele reis huren. De hoofdwegen in Albanie zijn allemaal in perfecte staat en zijn allemaal van de laatste 3 jaar. Dag 7 denk ik dat dat iets te lang is, je kunt dan beter in Kruja of Durres overnachten. Blijf je twee nachten in Vlora omdat je naar het strand wilt? Je kunt beter deze nacht in Saranda (of nog beter in Himara of Dhermi) overnachten. De rit van Saranda naar Korca is wel erg lang omdat de wegen naar Korca erg smal zijn en je niet snel kunt rijden, je kunt beter Saranda - Butrint - Blauwe Oog - Gjirokastra op 1 dag doen en dan in Gjirokastra overnachten en niet weer terug naar Saranda. Vanaf Gjirokastra naar Korca is het omgeveer 4-6 uurtjes langs prachtige wegen en dit is de mooiste, panoramische weg in het zuiden van Albanie.

Voor de rest ziet de route in Albanie er goed uit. Ik hoop dat je wat aan mijn aanbevelingen hebt.

Groeten,
Jorik

1 like