Ik ben ondertussen terug thuis en kan alleen maar Jorik bijtreden, dagen van 200km of meer zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Wat betreft de wegen, gewoon een kwestie van voorzichtig te zijn, ik heb wel wat zwaardere routes genomen, met heel wat pistes, maar ben dan ook met een 4X4 camper onderweg. Maar ook op de kleinere asfaltwegen kan je voor verrassingen komen te staan, het is dus altijd blijven opletten. Vandaar ook niet te lange afstanden nemen, wat dan wordt het wel erg vermoeiend.
Reken er ook op dat als je 3 kaarten van Albanië koopt, er 3 keer verschillen zullen zijn, op mijn TomTom was er zo goed als niets van Albanese wegen te vinden (recente kaart van Europa van vorig jaar), op mijn Garmin Nuvi wel, maar die heeft het onderweg begeven.
Wat betreft het rijgedrag was mijn ervaring dat het vooral in en rond de steden en de doorgaande weg langs de kust er soms enkele ezels achter het stuur zitten (er lopen er ook echte rond en ook op de weg). Hoe minder druk het is, hoe minder last dat je ervan hebt natuurlijk.
Hartelijk dank voor beide reacties! Altijd prettig om tips te krijgen als de bestemming onbekend is. We hebben deze ter harte genomen en ondertussen is het schema aangepast. Ik heb ergens online gelezen dat het alleen mogelijk is om op de luchthaven van Tirana auto’s te huren, niet in Tirana zelf (via Sixt, zelf goede ervaringen mee). Klopt dit ook?
Het duurt nog een maand voor we vertrekken, maar ik kan niet wachten om het avontuur aan te gaan!
Groet,
Nathalie
Updated - - -
Beste Jorik en Yohani,
Hartelijk dank voor beide reacties! Altijd prettig om tips te krijgen als de bestemming onbekend is. We hebben deze ter harte genomen en ondertussen is het schema aangepast. Ik heb ergens online gelezen dat het alleen mogelijk is om op de luchthaven van Tirana auto’s te huren, niet in Tirana zelf (via Sixt, zelf goede ervaringen mee). Klopt dit ook?
Het duurt nog een maand voor we vertrekken, maar ik kan niet wachten om het avontuur aan te gaan!
Groet,
Nathalie
Updated - - -
Beste Jorik en Yohani,
Beste Nathalie,
Op mijn vraag (die ik in Albanië stelde) of ook in andere steden auto’s te huur waren, werd mij verteld dat dit eventueel wel kon, maar dat ze allemaal uit Tirana komen. We hebben zelf goede ervaring met Easy Rent en ter plaatse huren, niet van tevoren.
Je hoeft niet perse op de luchthaven te huren, er zitten meerdere bedrijven in Tirana zelf. We hadden een Ford Focus voor €20 per dag, bij 2 weken huur (als je langer huurt wordt het goedkoper. Met die Ford Focus kwamen we overal (geen pistes), zelfs de heel steile keienstraatjes in Gjirokaster.
Wat je programma betreft kun je in Albanië al 5 uur doen over 100 km (kleinere wegen in de bergen).
Veel plezier! Wij hadden een erg goede tijd in dit prachtige land met zijn zeer vriendelijke en hulpvaardige bevolking.
groet,
Nel
Hallo,
Wij wonen in Hongarije en vinden dat heerlijk, alleen die koude winters niet. Afgelopen 2 jaar zijn we naar Griekenland geweest voor 3 wintermaanden, wat uitstekend is bevallen. De meeste directe route is via het binnenland (Macedonie, Servie) maar afgelopen maart zijn we vanuit Griekenland teruggereden via de kust, dus via Albanie, Montenegro, Kroatie.
Helaas regende het erg en wat ik hierboven ook lees, de tomtom liet ons in de steek, we wilden de eerste nacht in Sarande overnachten, door de bergen in het donker in de regen, wat jammer dat we niets zagen! Toen we toch in Sarande aankwamen en de weg vroegen bij een benzinepomp waren we al verrast doordat er goed Engels werd gesproken en kwamen we uiteindelijk in een zeer toeristische plaats.
Het was geen probleem om met onze 2 honden en kat een mooi en goedkoop hotel (volgens mij Grand hotel 30 euro per nacht voor een enorme kamer pal aan het strand) te vinden, waar we heerlijke vis hebben gegeten.
De volgende dag weer verder gereden, wat mooi allemaal en wat een leuke mensen. ik zou graag meer van Albanie willen zien!
Deze winter overwegen we weer de kou te verlaten, maar we zouden ook best 3 maanden in Albanie willen verblijven. als ik zoek naar huisjes zie ik voornamelijk appartementjes aan zee. Natuurlijk willen we best aan zee maar het liefst in een huisje, mag oud zijn en hoeft helemaal niet luxe, als je maar lekker kunt zitten, een fatsoenlijke badkamer hebt en internet dat is belangrijk voor mijn werk en onze 2 brave middelgrote honden en kat moeten ook mee kunnen. In Griekenland hadden we een huis waar de eigenaar blij was dat het bewoond en onderhouden werd in de winter, waardoor we een zeer lage prijs betaalden, we zijn bereid om kleine klusjes te doen en de tuin is helemaal geen probleem om bij te houden.
Ik ben benieuwd hoe het weer gemiddeld is in de winter en welke tips ik krijg.
Bedankt! Sandra
Hoi Sandra,
Ik ben erg blij om te horen dat Albanie afgelopen maart zo goed bevallen is. Het is mogelijk om in Albanie te overwinteren, bijvoorbeeld in Saranda, Himara of Durres aan de kust of in de hoofdstad Tirana, wat trekt jullie het meeste aan? De gemiddelde temperatuur in Saranda en Himara ligt hoger dan die van Durres en Tirana, dus om te overwinteren zou ik deze plaatsen aanraden. Himara is een dorp en in de winter opzich weinig tot niks te beleven, dus dan blijft eigenlijk alleen Saranda nog over als optie. Mochten jullie interesse hebben zou ik eventueel wel even na kunnen vragen bij kennissen in Saranda of die iets voor jullie kunnen vinden.
Hi Jorik,
Dank voor je reactie!
Op zich is het geen probleem als ergens weinig te beleven is, als we lekker kunnen wandelen met onze honden en we hebben wifi zijn we al tevreden. Een vrijstaand huisje zouden we het fijnste vinden, en als het helemaal goed is met een tuin die afgesloten is zodat onze honden ook buiten kunnen zijn zonder dat we ze vast moeten houden, het zijn geen weglopers maar als ze er niet uit kunnen is dat toch het makkelijkste.
Waarschijnlijk gaan we dit jaar weer naar Griekenland, maar wel met een stop in Albanie voor een week ofzo (of 2x een week op verschillende plekken), dus zou je een leuk huisje voor ons weten, dan houd ik me aanbevolen. Internet is belangrijk ivm met mijn werk. En in die periode kunnen we kijken voor eventueel een overwintering voor het jaar erna.
In de bergen hebben jullie volgens mij net zulke winters als hier in Hongarije, en dat willen we juist niet. Hoe warmer hoe beter.
Ik hoor graag weer van je, zou je iets met foto’s hebben mijn mailadres is sivdbijl@gmail.com
Bedankt alvast!
In 2012 ben ik 12 dagen in Albanië geweest en vond het fascinerend, wat leuk dat er meer en meer mensen dit nog redelijk onontdekte land willen gaan verkennen.
Goedendag . ik ga rond mei / 14 dagen naar albanie . via vakantiepiraten.nl ben je al voor 75. euries vliegend heen en weer voor het eerst en zo veel zin in ! TIP
Wel al enkele weken in kroatie rondgereisd met mijn kleine meid , toen waren we helemaal met de auto .
Griekenland ook gezien , als zon , zee , zuip vakantie .
Graag wil ik nu alleen graag gaan rondreizen ,
tips ivm met must see , budget overnachtingen , openbaar vervoer enzovoort
zijn natuurlijk van harte welkom
Mijn eigenlijke vraag is deze , online kan ik voor 80 eurie een auto huren ,
maar ik ben niet in het bezit van een creditcard.
volgende optie voor dezelfde periode kost meteen 450.ofzo.
Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken ?
met vriendelijke groet , en hopelijk ook veel plezier op de vakantie
Graag ook wat tips , ivm met openbaar vervoer en leuke budget plaatsen.
Ik ga midden mei voor 14 dagen alleen naar albanie.
Waarom beviel een huurauto niet ? en ik wil graag van tirana langs de kust naar griekenland en terug.
Goedendag
A.s. midden mei heb ik vlucht geboekt , naar tirana .
Graag zou ik ook tips aangaande must see / do s en dont s , budget wijs willen .
Super zou ik het vinden om rond te kunnen reizen, om
wat van het prachtige land te zien .
Online had ik voor deze periode voor plus / mines 80 , 11 dagen een auto kunnen
huren/ als ik in het bezit van een creditcard was.
Helaas is dat niet het geval .
Wat zou u aanraden , mogelijk kunnen maken ?
Alvast bedankt
maaike
Goedendag
A.s. midden mei heb ik vlucht geboekt , naar tirana .
Graag zou ik ook tips aangaande must see / do s en dont s , budget wijs willen .
Super zou ik het vinden om rond te kunnen reizen, om
wat van het prachtige land te zien .
Online had ik voor deze periode voor plus / mines 80 , 11 dagen een auto kunnen
huren/ als ik in het bezit van een creditcard was.
Helaas is dat niet het geval .
Wat zou u aanraden , mogelijk kunnen maken ?
Ik heb geen ervaring met autohuur in Albanië (ik reis in Europa met mijn eigen camper) maar 80€ voor 11 dagen autohuur, lijkt me te goed om waar te zijn, en gewoonlijk is het dan ook één of andere scam.