Vakantie Albanie

Zijn er misschien ook mensen in Albanie geweest?
Ik zit te overdenken om daar (low budget) rond mei/juni een dag of 10 door te brengen.
Heb echter geen flauw idee hoe het daar is.

Hoi, we zijn 2 jaar geleden daar geweest met de camper,aardige vriendelijke mensen,geen problemen gehad,alleen maar eén camping gezien verder is het verkeer catastrofaal,eten vind je overal en goedkoop(ook restaurants)we hebben heel het land doorkruist,Buthrind,het blauwe oog, en de bergen zijn er zeer mooi voor meer info kun je op de website kijken van:"het rode busje"geef dit bij google in en je komt bij Ron en partner uit,deze mensen zijn al meerdere malen daargeweest.

Dank voor je reactie, ga zeker kijken via google. Voorlopig ga ik de situatie aankijken, hoewel nauwelijks in het nieuws is het zaterdag fout gegaan in Tirana.
Fikse protestdemonstratie’s met drie doden als gevolg van het politieoptreden.
Tot mijn verbazing heb ik alleen op zaterdagmiddag wel helemaal 1 minuten berichtgeving gezien op Nederland 1. Er moet een reden zijn dat een beginnende volksopstand met drie doden als gevolg uit het nieuws blijft, al zou ik niet weten welke reden.

Ik ben in Tirana, Durres (aan zee) en Kruje (toeristische winkeltjes) geweest in de zomer van 2007.
Was wel leuk hoor. Tis een leuk land. Heel goedkoop (eten). Er zijn veel jongeren in Tirana en 's avonds was het er echt heel gezellig. De jongeren spreken goed Engels.

Hoi Sweetananas, dank voor je bericht, ben er iets minder mee bezig na de (zeer korte) berichtgeving over politieke onrust. Blijf desondanks zeer nieuwsgierig. Heb mijn blik gevestigd op Golem maar het schijnt dat de zee daar zwaar vervuild is. Nou zal ik toch de zee niet ingaan, wel lekker aan het strand liggen onder de parasol. Ga het toch weer in overweging nemen, volgens de ouders van mijn collega (afkomstig uit Albanie) is het weer helemaal rustig, al is politieke onrust daar niets vreemds. Alles bij elkaar genomen zijn de mensen die er geweest zijn zeer positief. Zowel over het land als over de bevolking.

Dit jaar gaat het er van komen, ik vertrek 28 mei naar Berat en verblijf daar 12 dagen.
Ik wil dan ook een trip maken naar Gjirokaster, is er iemand die me kan vertellen of dat in 1
dag te doen is of kan ik beter een overnachting nemen in Gjirokaster?
Vanuit Gjirokaster schijnt het goed te doen te zijn om met een taxi naar het blauwe oog te gaan, als ik dat ook wil doen zal het zondermeer een overnachting worden.
Kan iemand mij vertellen of dat inderdaad goed te doen is of ben ik dan een klein vermogen kwijt?

Ik ben op dit moment woonachtig in Tirana en ik ga dit weekend naar Gjirokastra. Een dagtrip van Berat naar Gjirokastra is zeker mogelijk, alleen weet ik niet precies hoelaat de laatste bus vanuit Gjirokastra teruggaat naar Berat.

Ik zou het met een overnachting doen, er zijn leuke b&b in Gjirokastra, ik heb voor dit weekend “Kotoni” guest house geboekt.

Zou ik mogen vragen wat je 12 dagen alleen in Berat gaat doen? Want Berat is een klein plaatsje, ik zou je ook adviseren op een dag (of misschien 2) naar de kust te gaan, want die is prachtig!

Ik hoor het wel zodat ik je meer informatie kan geven!

Jorik

Hoi Jorik, fijn dat je reageert, ik weet dat Berat niet heel erg groot is maar wil daar toch wel drie dagen verblijven. In die drie dagen wil ik ook een excursie doen naar de Cobo winery en met een locale gids Berat helemaal verkennen. Daarna wil ik een trip maken naar Gjirokaster en als het even kan het blauwe oog. Weer terug naar Berat, daar weer een dag of twee rondslenteren en vervolgens een dagtrip maken naar de kust. Ik zou ook dolgraag Butrinti willen zien maar weet echt niet of dat haalbaar is en hoeveel dagen ik daar voor uit zou moeten trekken. Eventueel een trip naar Elbasan of Korca en dan voor ik weer vertrek nog een
dag of twee rondslenteren in Berat.

Die dingen heb ik allemaal bedacht om te gaan doen, moet alleen uitzoeken hoe het zit met openbaar vervoer in de avond. Ik verblijf in Castle Park en daar is in ieder geval iemand die goed Engels spreekt, daar voer ik, via de mail, mijn engelstalige correspondentie mee.
Ik denk dat die mevrouw me ook heel goed kan helpen om het goed en verstandig uit te stippelen. Niet overladen en geen onmogelijke dingen uit willen voeren.

Dank voor je reactie, misschien kun je me inderdaad nog een paar tips geven.

Groetjes Tonia.

Hoi Tonia,

Als je toch al vanaf Berat naar Gjirokastra en the blue eye spring gaat, dan kan je net zo goed nog Butrinti (waar je aan max. een uur genoeg hebt) erbij pakken, dat is qua afstand de moeite niet. (vlakbij Blue eye spring)

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor Korca gaan, want in Elbasan vindt je eigenlijk alleen maar het kasteel en dat is niet echt de moeite waard om ver voor te reizen.

Savonds is het openbaar vervoer inderdaad erg lastig, maar niet onmogelijk, er zijn altijd wel minibussen die aan het eind van de middag nog richting Berat moeten…

Aan de kust zou ik je het gebied tussen Vlora en Saranda aanraden (Dhermi en Himara zijn echt prachtig!!)

Ik werk zelf voor een toeristisch bedrijf in Tirana, dus ik kan je eigenlijk wel alle informatie geven die je nodig hebt qua reizen, afstanden en plaatsen die je echt moet bezoeken.

Laat het nog maar even weten mochten er vragen bij je opkomen.

Groetjes Jorik

Ik begrijp hieruit dat een tweedaagse-trip naar Gjirokaster, het blauwe oog en Butrinti goed te doen is. De eerste dag het blauwe oog en Butrinti, de tweede dag lekker slenteren door Gjirokaster.
Volgens internet is er geen openbaar vervoer tussen Gjirokaster en het blauwe oog, dat wordt dan een taxi of een lokale gids die daarna door wil gaan naar Butrinti.

Mocht je die kennen dan hou ik me aanbevolen, al hou ik mijn hart vast na alle berichten op internet over het rijgedrag van de Albanees.
Als je eigen reisorganisatie dit, voor een nette prijs, kan doen vind ik het ook prima.

Groetjes Tonia.

Hoi Tonia,

Ik zou je aanbevelen om met de bus van Berat naar Gjirokastra te gaan, daar rond te slenteren en bij het hotel dan proberen te regelen (iedereen kent wel iemand) of iemand een dagtour met je wilt maken naar Blue eye spring, Butrinti, Saranda en terug naar Gjirokastra om vervolgens of aan het eind van de middag of de dag daarna in de morgen weer terug te gaan naar Berat, dit is het handigst.

Ik denk niet dat ik een goede prijs kan geven hiervoor, aangezien wij Tirana als basis hebben en de gidsen ook hiervandaan komen en dus reiskosten betaalt moeten worden voor het vervoer van en naar Berat - Gjirokastra etc.

Graag hoor ik van je of je nog vragen hebt.

Ik ga dit weekend naar Gjirokastra en ik laat het je weten hoe het was!

Groetjes Jorik

Ps. Ik ben nu forumbeheerder van Albanie, leuk he?

Ben even op de website van Kotoni gaan kijken, ziet er geweldig uit en 15 Euro per nacht incl. ontbijt, waar hebben we het over. Denk dat ik dag 1 doorbreng in Gjirokaster en dan de volgende morgen vroeg het blauwe oog en butrinti ga doen. Vroeg genoeg terug om met de bus terug te keren naar Berat. De eigenaren van Kotoni spreken goed engels en kunnen me vast wel wijzen hoe ik dat het beste kan regelen. Bedankt voor de tip.

Ik heb Vita (de eigenaresse van Kotoni) al een paar keer aan de telefoon gehad en ook al email contact mee gehad, ik denk dat het hele aardige mensen zijn die je graag met alles willen helpen (wat ik zo lees uit de reviews van hun hotel op onze website)

Graag hoor ik nog je van mocht je meer informatie willen hebben.

Jorik

Hoi Jorik, gisteravond Kotoni gemaild met de vraag of er 1 juni een kamer vrij was, binnen anderhalf uur een antwoord. Er was geen kamer vrij, wel op 2 juni, dus heb ik gelijk geboekt via de e-mail om even later al een bevestiging te ontvangen.

Ik heb ze ook laten weten welke plannen ik heb en hoop dat ze tegen die tijd een goede gids op hebben kunnen duikelen die me naar het blauwe oog en Butrinti kan brengen.
Ik verheug me er heel erg op, wil je me laten weten hoe jij Gjirokaster en Kotoni ervaren hebt?

Groetjes Tonia.

Hoi Tonia,
Ik ben gisteravond vanuit Gjirokastra weer in Tirana gearriveerd.
Kotoni is een echte aanrader, vita (de eigenaresse) doet echt alles voor, het voelt gewoon als thuis! Ik heb het ook over jou gehad en ze zei dat het geen probleem is om voor die dag dingen te regelen, dat doet ze graag voor je!

Gjirokastra zelf is echt een mooi en leuk plaatsje! Het was erg warm (tussen de 30 en 35 graden) maar erg mooi rondgelopen.
Het kasteel, de oude stad, lunch (4 euro voor een halve kilo lam), het geboortehuis van de oud dictator Enver Hoxha, het huis van de beroemde Albanese schrijver Kadare (die helaas dicht was door renovatie) en natuurlijk zo af en toe een kopje koffie tussendoor.

Alvast heel veel plezier en mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes Jorik

Hoi Jorik, ik had al gemaild dat ik er graag op uit wilde met een lokale gids om het blauwe oog en Butrinti te bezoeken maar daar kreeg ik eigenlijk geen reactie op, misschien is hun Engels niet goed genoeg (schriftelijk) om dit op te pikken.
Leuk dat je het er over gehad hebt, dan weten ze in ieder geval wat mijn plannen zijn en kunnen ze eventueel vroegtijdig iets regelen.

Ben razend nieuwsgierig, zowel naar Berat als naar Gjirokastra en verheug me er erg op.

Groetjes Tonia.

Hoi Jorik, ik heb het niet zo op lamsvlees, wat zijn lekkere dingen om te eten in Albanië?

Groetjes Tonia.

Hi Tonia,

De Albanese keuken is erg gevarieerd, met veel verschillende salades, vlees en vis en een combinatie van dit alles, eigenlijk is alles wel aan te raden en ik zou zeggen, lekker naar een lokaal restaurantje gaan en iets proberen.

Berat: pershesh (lastig uit te leggen wat het is, aangezien ik het zelf niet heb gehad, maar mn collegas zeiden dat dit echt iets uit Berat is, kip of kalkoen met brood uit de oven overgoten met het vocht van de kip of kalkoen en met kruiden) de uitleg is niet zo goed, maar ik zou zeggen, gewoon proberen :slight_smile:

Dolma: Gevulde paprika met rijst en vlees

Qofte: soort van Kebab van de grill

Kalfsvlees zou ik ook zeker proberen (veal)

De verschillende desserts, eigenlijk zou ik ze allemaal proberen :slight_smile:

En dan natuurlijk aan de kust alle vis, wat echt superlekker is!

Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Jorik

Hoi Tonia, Nog een weekje! Kijk je er naar uit? Heb je nog specifieke vragen?
Sowieso een hele fijne tijd toegewenst!

Hoi Jorik, inderdaad nog maar 8 dagen en ik vertrek naar Albanië, kijk er heel erg naar uit en heb geen spcifieke vragen meer. Ik ken in ieder geval de basis woordjes zoals: goedemorgen,
goedemiddag enz. Mijn ervaring is dat dat heel erg op prijs gesteld wordt als je mensen in hun eigen taal begroet, al spreek je verder totaal geen Albanees.

Groetjes Tonia.