Hoi Tonia!
Ik hoop dat je een fijne tijd in Albanie hebt!
Groetjes Jorik
Hoi Tonia!
Ik hoop dat je een fijne tijd in Albanie hebt!
Groetjes Jorik
Hoi Jorik, vanavond thuis gekomen uit Albanië, wat een prachtig land en ongelooflijk vriendelijke mensen met een hele open en nieuwsgierige houding, zeker als ze horen dat je uit Nederland komt. Ik ben een shag-roker en heb heel wat opzien gebaard als ik op mijn gemak een shaggie zat te draaien. Menigeen wilde het ook proberen wat uiteraard volledig mislukte.
Ik heb te veel gezien en gedaan om daar echt een verslag van te maken maar kan 1 ding
zeggen, voor alle mensen die nieuwsgierig aangelegd zijn, die de Nederlandse eisen en haast achter zich kunnen laten, als je een bijzondere vakantie dichtbij in Europa wilt ga naar Albanië.
Hoi,
Ik ben erg blij dat het een goede ervaring is geweest! Hoe waren Gjirokastra, Blue Eyed Spring, Saranda en Butrint? Was die allemaal goed geregeld? Ik was afgelopen zaterdag in Berat (voor het eerst) en ik vond het een leuk en mooi plaatsje, lekker geluncht, mooi het kasteel bekeken en nog wat werk gedaan met een paar hotels daar.
Groetjes!
Hoi Jorik, ik heb alleen Gjirokastra en het blauwe oog kunnen doen, als je ook nog Butrinti en Sarande wilt doen moet je echt twee overnachtingen boeken. Er gaat maar twee keer per dag
een bus van Gjirokastra naar Berat, gewoon omdat de reis heen 4,5 uur duurde en de reis terug 3,75. Maar nu ik Gjirokastra gezien heb boek ik de volgende keer daar mijn vakantie om er langer van te kunnen genieten. Heb ook Korca niet kunnen doen, de reis duurt vijf uur en dan kan ook dat alleen met een overnachting.
Super dat je weer terug wilt komen! Over 2 weken komt mijn vader voor 4 dagen en daarvoor heb ik een auto gehuurd en we gaan het volgende doen:
Dag 1: Vliegveld - Kruja - Durres - Tirana
Dag 2: Tirana - Apollonia - Ardenica - Vlora - Orikum - Llogara - Kasteel van Porto Palermo (en onderweg nog de verlaten onderzeeers en nog wat dingen) en overnachten in Qeparo
Dag 3: Saranda - Butrint - Blue eyed spring - Gjirokastra
Dag 4: Gjirokastra - misschien de archeologische opgravingen daar - Bylis - Tirana
Dag 5: Vader naar vliegveld en ik weer aan het werk
Erg veel voor deze paar dagen, maar een superreis denk ik!
Zeker veel voor vier dagen maar lijkt me inderdaad een geweldige ervaring, de Albaneze wegen
zijn je tenslotte genoegzaam bekend.
Ik heb mijn indrukken in een aantal verslagjes naar het thuisfront gestuurd en iedereen vond het gaaf om te lezen, juist omdat Albanië zo onbekend is.
Tenminste drie mensen overwegen nu om ook naar Albanië te gaan en het te ontdekken zoals
het nu nog is.
Ik heb in het fort boven Berat twee Arabisch sprekende baardmansen gezien en gehoord die even later opgehaald werden door een Albanees die ook Arabisch sprak.
Ik kan het mis hebben maar die zijn daar volgens mij niet met goede bedoelingen, dat zal de
toekomst uit moeten wijzen.
Zoals het nu is zijn de mensen geen moslim, christen of orthodox-albanees, nee ze zijn Albanezen en daar zijn ze trots op.
Je zou die emails ook hier op het forum kunnen plaatsen in een nieuw topic met: Ervaring Berat of iets dergelijks… Dat zou leuk zijn!
Klopt, Albanezen zijn erg trots en dat is hun goed recht na die lange tijd geisoleerd te zijn geweest.
Over het algemeen zijn ze hier Moslim, maar niemand interesseert het iets, omdat tijdens het communisme religie verboden was, en ja, na zoveel tientallen jaren is het moeilijk om iets weer terug te krijgen.
Dat wil ik wel doen maar het gaat om zeven maitjes en ik vraag me af wie dat allemaal wil lezen.
Er zijn denk ik genoeg mensen die het zouden willen lezen mochten deze interesse hebben in een reis naar Albanie.
De mensen aan het thuisfront vonden het inderdaad heel erg leuk en boeiend, juist omdat
Albanië zo’n onbekend land is. Zal er vanmiddag even aandacht aan besteden.
Dag mensen!
Ik heb speciaal een account aangemaakt voor Albanië. Vorig jaar zijn mijn vriend en ik compleet verliefd geworden op de Adriatische kust bij Kroatië en zijn erg benieuwd naar Albanië, nu. We willen graag 2 weken van de zomer daar doorbrengen (juli/augustus) en ik zit even met het volgende:
Ik las dat de Islam niet écht gepraktiseerd wordt maar ik ben een vrouw met mijn armen vol tattoo’s en een septumpiercing (koeien bel zeg maar :teeth:) en vraag me toch af hoe men daar op reageert. Ik mag aannemen met wellicht wat nieuwsgierigheid?
Ik hoor het graag en dank alvast!
Hoi Sylvia,
Wat leuk dat je interesse hebt om naar Albanie te komen! Persoonlijk vind ik de kust in het Zuiden van Albanie mooier dan de kust bij Kroatie (in Albanie veel dramatische bergen met prachtige turquoise zee) en het is er ook rustig aan de kust (soms zelfs een strand voor jezelf!)
In Albanie houdt eigenlijk niemand zich bezig met godsdienst en tattoo’s en een piercing zou alleen maar wat nieuwsgierigheid wekken, niet meer dan dat…
Graag hoor ik van je welk gedeelte van Albanie je in gedachte hebt. (ik woon in Tirana en heb bijna elk gebied van Albanie wel gezien)
Groetjes Jorik
Hi Jorik,
Ik las inderdaad bij andere topics al dat je woonachtig bent daar. Je bent een waar ambassadeur van het land! Leuk!!
Ik zal even een nieuw topic aanmaken met een aantal gerichte vragen, als dat kan.
Dank voor je reactie!
Hi Sylvia,
Geen probleem, ik zie het nieuwe topic met harte tegemoet!
Hi, wij bijvoorbeeld…
Wij gaan met onze kampeerbus voor vier weken in mei en juni naar Albanië en lezen nu alles wat er op het internet te vinden is. Al heel veel hier kunnen lezen met dank aan jou en Jorik.
Degene die er geweest zijn hebben alleen maar enthousiaste ervaringen en zo worden we alleen maar nieuwsgieriger.
We hebben inmiddels begrepen dat de wegen niet in top conditie zijn en dat sommige wegen alleen voor 4x4geschikt zijn. De zuid route van Teth (waar we willen wandelen) naar Shkodër schijnt heel moeilijk te zijn. Dat zien we dus als een uitdaging….We gaan het allemaal ontdekken en dat maakt zo’n reis ook spannend…Oja, verplichte kost, het boek van A den Doolaard, De Herberg met het hoefijzer.
Dit is de route die we willen rijden.
Groetjes
Leo en Janet