Planning 5 dagen Albanië

Dat ik dit forum nu niet eerder heb ontdekt! Ik ben namelijk al enige tijd bezig met het plannen van onze nieuwe reis naar Griekenland. We reizen per auto en hebben 2 pop-uptentjes mee. We gaan met onze 2 kinderen van 17 en 9 jaar oud. We hebben nu 5 dagen Albanie gepland waarbij de bedoeling is dat we niet te veel van onze route afwijken richting Griekenland. Op de terug weg komen we niet door Albanië, dan gaan we met de auto op de boot naar Trieste.
We komen vanuit Montenegro aan bij het meer van Kotor.
Dag 1 bekijken we Kotor en rijden dan door naar Camping Albania.
Dag 2 naar Tirana en dan door naar Caming Paemer
Dag 3 Berat (op en neer vanaf camping Paemer)
Dag 4 door naar Gjirokaster, daarna langs Bue eye en door naar Ksamil waar we op de camping gaan staan
Dag 5 Butrint en daarna door naar de Vikoskloof in Griekenland
Ik had eerst een andere planning waarbgij we ook een stranddag hadden. Deze is opeens op wonderbaarlijke wijze verdwenen! We willen ook zoveel zien. Voor de kinderen wordt dit wellicht te veel! En nu las ik op het forum ook nog over de mooie stranden bij Himare. Zullen we Berat dan maar laten schieten en nog een dagje naar Himare gaan naar het strand? Of kunnen we Berat echt niet missen? Lijken Berat en Gjirokaster niet heel erg op elkaar?
We kijken uit naar jullie reacties!

Hoi Henrytje, leuk dat jullie een reis naar Albanië plannen. Je planning lijkt me overigens zeer ambitieus. Je schrijft vijf dagen Albanië, terwijl je feitelijk dag 1 in Montenegro doorbrengt (Kotor)? Kotor kun je gerust een dag of twee doorbrengen, erg leuke plaats. Als je dan nog slechts vier dagen over hebt zou ik niet naar Tirana gaan. Hoewel er wel wat interessante dingen te zien zijn is het niet bepaald een mooie stad. Berat is zeker de moeite waard, maar inderdaad enigszins vergelijkbaar met Gjirokaster, wat ook een prachtige plek is, ook om er naar toe te rijden. Beide vond ik prachtig om een dag te verblijven. Himare is een leuke badplaats voor families en misschien is het leuker om hier een dag langer te zijn. De Blue Eye zou ik bij zo’n krap tijdsschema absoluut links laten liggen. Echt een ‘tourist trap’ waar je struikelt over honderden italianen die allemaal een foto willen maken van een klein blauw meertje. Snel wegwezen. Ga direct naar Butrint als je echt geïnteresseerd bent in de oudheid, ook hier kun je wel een dag voor uittrekken.

Bedenk je dat de wegen in Albanië slecht zijn. Ik heb op veel plaatsen in de wereld gereden en nergens zulke slechte wegen meegemaakt. Je moet je snelheid hierop aanpassen. Het uitzicht van rijden door Albanié vergoedt werkelijk alles. Het is een adembenemend mooi land. Probeer dan ook een paar mooie stukjes eruit te pikken en hiervan te genieten. Veel plezier!