albanie

hallo mensen
wij (mijn vrouw en ik) gaan 7 augustus voor het eerst naar albanie voor 2 weken. met het vliegtuig en daar willen we denk ik met het openbaar vervoer reizen.zijn er mensen met tips voor ons??wij houden erg van de natuur en minder van steden.aangezien het heel erg warm is vaak in augustus zitten we ook wel aan wat verkoeling bij meren te denken.wij denken hierbij aan het meer van skoder en het meer van ohrid.wie kan hier iets over vertellen of heeft andere tips.?? oke wij horen het graag.

groetjes kerstin en siebrand

Hoi Kerstin en Siebrand,

In Augustus kan het inderdaad aardig warm zijn en het meer van Ohrid is aan te raden om te verblijven (beter dan het meer van Shkodra). De kust (bijvoorbeeld Himara) is nog beter om te verblijven, maar dit is aan jullie.

Voor de natuur moet je zeker naar het noorden van Albanie, Koman ferry, Valbona, Theth, Lepushe. Ook het zuiden van Albanie heeft een prachtige natuur, bijvoorbeeld rondom Permet en Kelcyre.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag.

Groeten,
Jorik

hallo jorik
bedankt voor je informatie,maar inderdaad hebben we nog wel wat vragen.

is het raadzaam om een hotel of pension te boeken in bijv teth of valbona? (in augustus) of valt het toerisme nog wel wat mee daar.ook een vraag waar ik geen goed antwoord op vind is de afstand tussen teth en valbona.soms lees ik 8 km dan weer het dubbele.weet jij het zo ongeveer?.ja ik ga ervan uit dat het wel een redelijk zware tocht is voor een matig tot gemiddeld wandelaar,maar wij zijn wel wat gewend.en is het daar in de bergen ook wat koeler? en is er een goede busverbinding naar skoder vanuit tirana of zijn er ook alternatieven als je gelijk naar teth wilt?en lepushe waar je over spreekt is dat de moeite waard? tsjonge wat een vragen alweer zie ik,ik hou nu op.oke graag hoor ik nog wat van je.

groet siebrand en kerstin

Hoi Siebrand en Kerstin,
Als de dagen in Theth en Valbona in het weekend vallen dan zou ik van te voren reserveren. De afstand tussen Valbona en Theth (makkelijker te wandelen dan van Theth naar Valbona) is ongveer 5 tot 7 uur wandelen op een rustig tempo met stops onderweg. Het is niet zwaar voor een gemiddeld wandelaar.

In de avonden is het iets koeler in het noorden dan in de rest van het land.

Vanuit Tirana gaan er elk half uur bussen of minibussen naar Shkodra, vanuit daar kunnen jullie transport naar Theth vinden. Lepushe is de moeite waard als jullie niet naar Valbona en Theth gaan, anders zou je die kunnen skippen.

Groeten,
Jorik

Afstand Theth - Valbonë is ongeveer 16 kilometer. Wij deden er ca. 6,5 uur over met wat stops onderweg. Het is wel een pittige wandeling, met het pittigste stuk (vanaf Theth) de eerste drie uur steil omhoog. Je kunt daarom het beste vroeg vertrekken zodat je dit stuk in de schaduw loopt. Met vroeg bedoel ik dat je uiterlijk om 8 uur op pad bent.

Neem eten en drinken mee. Er zijn onderweg enkele kleine cafeetjes maar dat is zeer beperkt.

Verder een prachtige wandeling!