albanie

wij (kerstin en siebrand)gaan deze zomer 2 a 3 weken naar albanie met het vliegtuig naar tirana. en dan vooral naar het noorden.we hebben het een en ander over theth en lake komani gelezen. dat lijkt ons erg mooi.zijn hier mensen die hier iets van af weten? kan je daar ter plekke overnachting regelen of moet je ruim van te voren al iets boeken? misschien is het daar al behoorlijk toeristisch tegenwoordig.we willen wel op een kamer voor onszelf slapen.en kan je een beetje redelijk normaal eten daar of valt dat tegen?en is het erg warm in augustus want dan hebben wij vacantie? in de bergen valt de warmte vaak wel wat mee is mijn ervaring.
tsjonge wat een vragen stel ik sorry daarvoor.

groet kerstin en siebrand

Dag Kerstin & Siebrand,

Ik reisde 2 jaar geleden met mijn camper door Albanië. Zowel Thet(i) als Lake Komani zijn inderdaad zeer de moeite waard.

Wat betreft Thet, dat zou geen probleem moeten zijn om daar ter plaatse een overnachtingsplaats te vinden, om het andere huis in de vallei biedt daar wel accommodatie (als B&B of camping). Ikzelf had er mijn eigen camper, maar ik vermoed dat de accommodatie er wel vrij basic zal zijn (verwacht er geen moderne hotels).

Lake Komani is erg uitgestrekt en er liggen niet veel stadjes aan het meer, de belangrijkste zijn Komani en Fierze aan de andere kant van het meer. Hier weet ik niet onmiddellijk van of er veel logies mogelijkheden zijn.

Ik heb overal in Albanië lekker gegeten en daarbij nog heel goedkoop ook. Ik was er in juni en toen was het aangenaam warm weer.

Yohani:wereld:

hallo yohani
bedankt voor je info hier kan ik wel wat mee.
mijn beide dochters gaan waarschijnlijk ook naar albanie en bulgarije.die kunnen ook mooi wat rondsnuffelen.
zijn er nog meer mensen met ervaringen uit albanie???:dag:

Goede middag,

Wij gaan dit jaar voor de 5e jaar op rij naar Albanie.
Wat betreft de pont van Fierze naar Komani die vaart sinds vorig jaar weer, maar al je bij het cafe waar de pont vertrekt in Komani vraagt kan je ook bij de locals slapen, dacht dat dat iets van € 10 per nacht is, word je door hun opgehaald en teruggebracht, stel je daarbij voor dat je langs het water in de bergen slaapt zonder water en licht, wij hebben mensen gesproken die dit gedaan hadden was een geweldige ervaring zeiden ze.
Verder is Shkoder ook een leuke chaotische stad, waar Lake shkodra resort ook lodges verhuurt, vandaar kan je ook naar Thethi, bieden ze aan incl overnachting.
Er valt verder overal wel slaapplaatsen te vinden. Bij camping Barbullush hebben ze ook bed en breakfast, dit is van nederlandse zendelingen, daar komen wij ook altijd omdat we spullen verzamelen voor de armen in Bushat
Je heb het specifiek over het noorden maar eigenlijk is de hele oostkant nog ruig en ongerept, het zuiden is ook prachtig in de binnen landen, maar als je daar naartoe wil zou ik wel adviseren om over hoofdwegen te gaan, wij zijn eens binnendoor gegaan en hebben over 70 km 9 uur gedaan, en de nodige averij opgelopen.
De Ilagorapas is ook prachtig om te rijden die kom je tegen op de hoofdweg naar het zuiden, daar is de hoofdweg meer een locale weg en absoluut geen snelweg.
Het verkeer moet je aan wennen putten en gaten in de wegen zijn normaal, paard en wagen, fietsers wandelaars op de snelweg ook, en sávonds in het donker…is het ook echt donker.
Ik kan nog uren doorgaan met vertellen, maar dat zal ik U besparen.
Wij zijn er nog steeds niet uitgekeken na 4 jaar, je blijft je verbazen, maar de Albanezen zijn super vriendelijk, wij hebben nog nooit gekke dingen meegemaakt, camper staat altijd open, iedereen kan erin nog nooit wat gemist.
Moet wel zeggen dat in het noorden de campings op slot gaan zodra het donker word, en er bewaking zit, maar dit hebben we alleen maar gezien rond Shkodra.
En kwa temperatuur… variërend van 28 tot 40 C, in julie / augustus met af en toe een stortbui

Mocht U nog vragen hebben, vraag ze gerust.

Groetjes Monique

hallo monique

heel erg bedankt voor je info,hier hebben we wel wat aan .
ik denk dat ik nog wel wat vragen heb by the way.
we gaan dit jaar gewoon met het vliegtuig en daarna met de bus of wat dan maar.(lopend,liftend etcetera)we hebben maar 2 weken dit jaar ingepland dus met eigen vervoer is te kort dag lijkt me.
zou dat een beetje te doen zijn met de bus vooral.ik neem aan dat lang niet overal vervoer is.ook naar het oosten wat jij zegt.zijn er plaatsen in het oosten die je kunt benoemen zodat ik eens kan kijken op google maps. misschien naar het meer van ohrid? of moet je dan aan de kant van macedonie zijn?en met die temperaturen kan je overal een beetje zwemmen.want 40 graden is natuurlijk wel lekker warm,dan lijkt het me wel lekker als je ook eens een duik kunt nemen.we nemen dit jaar een kleine dagrugzak mee en dat is het.doen mijn beide dochters ook vaak en lijkt mij ook super.

oke best veel vragen zie ik wel.we zijn trouwens wel wat gewend.

groetjes uit het noorden kerstin en siebrand

Albanees spreken lijkt me lastig. Maar je zou het met een taalcursus wel redelijk onder de knie moeten krijgen.

• Updated - - -

Oeps verkeerde topic sorry…