Ons plan is om volgend jaar van 12 mei tot 8 juni naar Zuid - Afrika te gaan. We willen op de bonevooi gaan.
Nu horen we hele verschillende berichten over het weer in die periode. We horen bijv. dat het hartstikke koud is en dat het veel zal regenen, echter lezen we op internetsites dat het qua temperatuur lekker is rond de 20 graden. Dus echt een dag ‘bakken op het strand in de zon’ zit er dan waarschijnlijk niet in.
We willen in elk geval naar de regio’s Limpopo, Mpumalanga en Oost Kaap. En eigenlijk ook nog wel erg graag naar Kaapstad.
We hebben gehoord, dat in deze periode de ‘Sardine Run’ waarschijnlijk ook plaats zal vinden in de buurt van Port st. John.
Wie kans om ons helpen om:
a) te vertellen hoe het daadwerkelijk met het weer gesteld is in die periode
b) welke route het handigste is (we zijn van plan om een auto te huren) en welke vluchthaven we het beste kunnen pakken voor de heen- en terugweg
c) wat we echt moeten zien in ZA
Het is inderdaad winter in de Kaap, Kaapstad ook, is het koud en veel regen, regentijd daar. Dus een goede keuze om in net Noorden te blokven Limpopo en Mpulanga. Je kan zeker nog aan net straks gaan, bij St. Lucia heerlijk daar en warm water. Maar pas op de zee is weg gevaarlijk met de stromingen.
Het weer in net Noorden is heerlijk, overdag 20 en meer graden. Het gaat inderdaad afkoelen Zoran de zon weg is, dus wel warme kleding mee, zeker als je in de ochtend en avond in een open Jeep een gamedrive gaat maken, zelf handschoenen en een muts kan dan geen kwaad.
Het is een goede tijd om de dieren te zien.
Oh ja, wat misschien nog wel goed is om te weten bij vraag c) is, dat wij meer natuur mensen zijn. We niet zo van musea e.d, we houden niet zo van overduidelijke toeristische plekjes. We willen graag het land leren kennen met de natuur, wildlife en oorspronkelijke mensen.
Ik ben het absoluut eens met Thatch22. Het weer in de Kaap is in de door jullie gewenste periode inderdaad minder. De noordelijke provincies zoals Limpopo en Mpumalanga zijn deze periode erg mooi, groen en aangenaam. Op johannesburg vliegen is erg fijn wanneer je naar bijvoorbeeld het Krugerpark wilt. Rondom het krugerpark zijn meerdere natuurreservaten waar je erg veel wildlife kunt aanschouwen en het voor mijn gevoel ‘echte’ Zuid-Afrika kan meemaken. Vanaf Johannesburg kun je met een huurauto rijden naar bijvoorbeeld Hoedspruit of Phalaborwa vanaf daar kun je erg veel zien zoals het Krugerpark maar ook de Blyde River Canyon.
Wat je naar mijn idee gezien en ervaren moet hebben in Zuid-Afrika, de wilde dieren, de Blyde River Canyon en de fantastische zonsondergangen.
St. Lucia of de Drakensbergen zouden een mooie tussenstop kunnen zijn. Ik zou me het zo kunnen voorstellen: 1 week Hoedspruit, 1 week Drakensbergen en 1 week st. Lucia en weer via Johannesburg terug.
Mochten jullie vragen hebben, neem dan gerust contact op.
Ons idee is nu om te landen in Kaapstad, zodat we dat toch even hebben gezien. Wetende dat het weer dan echt niet goed is en dan snel met de auto (via de kust) richting Durban en dus het betere weer opzoeken.
Bedankt voor je tips!! Deze zullen we zeker meenemen!!!
Leuke plannen!
Zelf heb ik het rondje wat Pim schetst gedaan. Prachtig en inderdaad veel natuur en authentieke plekjes. Hluhluwe park vond ik persoonlijk nog mooier dan kruger. Vergeet ook Swaziland niet!
Vergis je vooral niet in de afstanden, Kaapstad is fantastisch maar helemaal langs de kust omhoog is een flink stuk en het autorijden in Afrika neemt soms wat meer tijd in beslag…
Ik zou persoonlijk vliegen op Joburg (ook goedkopere tickets) en dan rondje maken via drakensbergen, durban, st lucia door swaziland omhoog en eindigen met Kruger. Vervolgens kijk je aan het einde van je reis of je nog tijd over hebt, en kan je dan ev een retourticket op kaapstad boeken. Heb je meteen kans om het weer daar te checken. Op slechte dagen zie je vrij weinig van Kaapstad en soms kan je de tafelberg ook niet op door weersomstandigheden. Zonde! Het is ons echter in wintertijd (juli) wel gelukt en hebben toen 4 dagen strakblauw weer gehad… Als je het daar bekijkt weet je zeker dat je de goede beslissing neemt.
Bedankt voor reactie!
We zullen er nog eens goed over nadenken dan.
Weet jij toevallig wat de kosten ongeveer zijn voor het vliegen van Joburg naar Kaapstad?
En weet jij, of iemand anders, toevallig wat handiger is, een auto huren vanuit Nederland (dus van te voren reserveren) of om dit ter plekke te doen?
Altijd je huurauto huren vanuit Nederland, de voorwaarden zijn dan veel beter, je hebt dan ongelimiteerde km per dag ( heb je nodig hier in ZA) en betere verzekeringsvoorwaarden en als er wat is, kan je in Het Nederlands je woordje doen.
Ticket prijs naar Kaapstad is zeker niet duur, Zeker als je die ruim van te voren al koop.
Kijk even op www.kulua.com is een leuke airline.
Petra, je kan via www.eautohhur.nl doen, of via Avis.nl. Avis is in S.A. zeer betrouwbaar. Maar bewaar wel je laatste tankbonnetje, voordat je de auto weer inlevert!
Ook goede internationale autoverhuurder is www.sunnycars.com En zoals ook al aangegeven, boeken vanuit Nederland. Vanwege de voorwaarden en is ook qua prijs bijna altijd goedkoper dan hier ter plaatse huren.
En wil je nog tips opdoen, routes checken, sfeer proeven, etc, denk dan eens aan de ‘Vakantiebeurs voor bijzondere reizen’ op 11 en 12 januari in het MECC in Maastricht of de Vakantiebeurs 2014 van 15 t/m 19 januari in de Jaarbeurs in Utrecht.
Ik woon zelf in de Oostkaap in de buurt van Hogsback. In de winter is het hier vrij droog en overdag zijn de temperaturen meestal boven de 20 graden, maar 's avonds koelt het snel af en is een dikke trui wel nodig. Een auto huur ik altijd bij www.aroundaboutcars.com. Zij geven een ‘free additonal driver’ ed. Dat is wel handig als je met 2 reist. Als je wil logeren in backpackers, check dan ook www.coasttocoast.co.za.
Lieve, dank je wel voor je reactie!! Hier heb ik zeker iets aan.
Weet jij toevallig iets af van de ´Sardine Run´ Deze zou tussen mei en juli plaats moeten vinden in de buurt van st. Port John???
Wat de auto betreft gaan wij voor rentalcars.driveafrica of cheap tickets of holidayautos.com simpelweg omdat zij
Een all in pakket aanbieden met een glas en banden verzekering en inclusief de one way fee!
Er zijn nog enkele aanbieders meer met dit pakket maar minder goed aangeschreven!
Door schade en schade word men wijs en deze maatschappijen zijn zeker niet of nauwelijks duurder!