Vakantie via touroperator of alles zelf boeken?

Hoi lieve forummers,

ik en mijn vriend zijn al wat een het kijken om in 2016 (ofwel voorjaar, ofwel november-december) voor ongeveer twee weken naar mexico te gaan.
Dit zou onze tweede reis buiten Europa worden, dit jaar zijn we in Juni nl. naar bali geweest.

Voor onze bali-reis heb ik alles zelf gepland en geregeld. We hebben daar wat rondgereisd met een prive chauffeur en hadden een fijne combinatie tussen acitiveiten, cultuur en relaxen; dit zou ik ook graag in Mexico doen.

Ik had al vrij goedkope tickets gevonden (700 EUR pp) vanaf Brussen naar cancun, so far so good :). Als ik dan echter ging kijken om de laatste 4 dagen van onze reis met een all inn in een resort te zitten kwam ik aan prijzen van 1700 EUR voor twee. Als ik dat zou willen lijkt het me dus goedkoper om alles via eentouroperator te boeken. Ben ik juist of zie ik iets over het hoofd?

Weet iemand hier misschien wat het goedkoopste (prijs/kwaliteit gezien) is?
Ofwel alles zelf boeken, huurwagen of bus in Mexico nemen, zelf middenklassehotels uitzoeken en boeken; Via een touroperator een luxeresort boeken voor 1600 EUR en van daaruit wat uitstapjes doen; of via een touroperator een rondreis / selfdrive boeken en daarna nog enkele dagjes strand achteraf?
Mijn vrees is dat een huurauto enorm duur en gevaarlijk is, we met een ‘gewone’ bus veel tijd verliezen en dat we met een rondreis van een ouroperator in een groep vol bejaarden terecht gaan komen en we niet alles op ons eigen tempo kunnen doen.

Persoonlijk zijn we geen voorstanders van all Inclusive, we zitten liever aan een leuke strandbar van eigen keuze, of lunchen en dineren in een gezellig plaatselijk restaurantje dan dat we steeds hetzelfde buffet in het hotel eten. Verder houden we van een leuke afwisseling tussen uitstapjes en relaxen. Voor een mooi strand alleen ga ik echt niet zoveel geld betalen; maar we houden er wel van om een uitstapje af te wisselen met een dagje of een paar uurtjes strand.

Alle tips zijn uiteraard welkom! :slight_smile:

Begin met het vinden van een betrouwbare gids of local agent en ga af op zijn adviezen. Mexico is niet overal even veilig, en zeker wanneer je op eigen houtje rondreist, moet je wel weten wat wel en wat niet kan.

Ik heb ook heel lang getwijfeld. Zelf alles regelen, een pakketreisje boeken en vanuit daar tripjes ondernemen of een groepsreis. Uiteindelijk voor de laatste variant gekozen. Dit omdat ik er twee ipv vier weken aan wilde besteden (alles zelf regelen kost meer tijd) en omdat een pakketreisje van 2 weken ook niet werd ‘weggegeven’. Wij hebben bij Arke (tegenwoordig tui/kras) de grote maya route geboekt. Ik heb maanden de prijzen in de gaten gehouden en toegehapt toen de reis in de aanbieding ging. Hierdoor waren wij 500 euro minder kwijt dat de andere reisgenoten. Wij reisden in een groep van 12 personen waarvan er 7 in de 30 waren en 5 rond de 60 jaar. Niet het gevoel gehad dat ik met bejaarden op pad was. Je kunt zelf wel wat ondernemen, maar het reistempo ligt hoog waardoor het wel een vermoeiende reis was. Ondanks dat heel erg de moeite waard. We hebben de mayaroute nu kunnen doen voor een bedrag waarvoor we het zelf nooit hadden kunnen regelen. Ben dus tevreden met de keuze die we hebben gemaakt.