Vakantie Nicaragua

Haai,

In januari gaan wij bijna vier weken op vakantie naar Nicaragua en heb de afgelopen weken het nodige gelezen. Echter bestaan er nog een aantal vragen die een van jullie vast kan beantwoorden…

We willen heel graag naar de Corn Islands maar zowel op de site van minbuza als ook op andere sites lees ik dat het niet super veilig is. Ik vraag mij af hoe serieus ik deze informatie moet nemen. Ik ben al vaker wezen backpacken in midden amerika en ondanks de kans op berovingen enz heb ik mij nog geen moment onveilig gevoeld. Wat zijn jullie ervaringen op deze eilanden?

we gaan naar Isla de Ometepe en het is de bedoeling om dit vanaf Rivas te de doen. Heeft iemand een goed adres op het eiland om te overnachten (geen dorm) en welke äctiviteiten aan te raden zijn

Iemand een goed adresje in de buurt van Esteli?

Is het aanschaffen van een kompas handig ivm benamingen van straten en het feit dat wij geen tot zeer zeer minimaal spaans spreken.

Nou dat was het volgens mij wel! Super bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen.

Hola,

Mijn ervaring is dat de Corn Islands veilig zijn. Natuurlijk moet je wel alert zijn en niet je spullen onbeheerd achter laten op het strand. Ook is het niet aan te raden om alleen in het donker over het strand te lopen. Verder is de weinige criminaliteit die voorkomt vooral drugs gerelateerd, dus zolang je je daar buiten houdt, heb je nergens last van.

Waar wil je heen op Ometepe? Ik raad aan om naar Santo Domingo te gaan. Dit ligt ongeveer op het midden van het eiland en zo kun je dus makkelijk naar het noorden of naar het zuiden van het eiland reizen. Maar stel dat jullie bijv. alleen activiteiten op het zuiden van het eiland willen doen, dan raad ik aan om daar in de buurt een adresje te zoeken. Santo Domingo ligt aan het strand in een mooie omgeving. Ik weet niet meer precies hoe de plek heette, maar het is maar een van de weinige accommodaties die daar zijn. Als je bij aankomst op Ometepe tegen de taxi zegt dat je naar Santo Domingo wilt, dan brengen ze zeer waarschijnlijk naar die plek.

Een kompas aanschaffen is niet nodig. In Nicaragua werken ze niet met straatnamen, maar met blokken. Zo heeft elke stad/plaats een aantal referentiepunten en tellen ze vanaf die referentiepunten hoeveel blokken (cuadras) het er van af zit. Het adres van een bank is bijv. Parque Central, 2 blokken zuid en 1 blok west. Elke plaats heeft gratis plattegronden, die je in accommodaties/ restaurants kunt krijgen, dus die zou ik gewoon gebruiken en anders gewoon de weg vragen.

Saludos,
Sole

Ik weet natuulijk niet hoeveel je wilt uitgeven, maar als je een leuk hotel zoekt om te overnachten in Playa Santo Domingo dan kan ik je Costa Azul of Hotel Villa Paraioso aanraden. http://www.villaparaiso.com.ni/location.php en http://www.costaazulometepe.com/index.php

En vanuit Santo Domingo kan je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan *Ojo de Agua, *dit is een natuur zwembad (spring pool). Heerlijk koel water en relaxen midden in een natuurlijke omgeven.

Wat lekker! Vier weken is echt een mooie periode. Ik had maar 2,5 week…

In Estelí heeft Hostal Luna (van Luz & Luna) maar weinig privékamers, bijna alleen dorm rooms. Andere hotels zijn flink prijziger. Er was toen wel genoeg plek in die andere hotels.
Om te eten vond ik dat park leuk, net buiten de stad, met La Casita restaurantje/terras.

Op Ometepe vond ik de kanotocht leuk vanaf Merida. Meer lees je in mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/7/1309440757/tpod.html

Zelf vond ik León ook een superleuke stad, dat zie ik niet terug in je rijtje. Ook daarover kun je wel wat lezen in mijn blog (in een van de andere posts van datzelfde blog). Vanuit daar kun je ook in een halfuurtje naar Las Peñitas strand of nog een ander strand, waar ook hotelletjes zijn.

Op Corn Islands ben ik niet geweest, een paar vriendinnen van me wel. Die vonden het niet onveilig, maar vooral heeeeeel hard waaien, wat het daar nogal vaak schijnt te doen. Dat was ook in januari.

Veel plezier!