Vakantie in juli

Hoi Noorwegen-gangers,

Samen met mijn vriend ga ik begin juli 2 weken naar Noorwegen.
Ons plan is om met de auto naar Kiel te rijden en daar de overtocht te nemen naar Oslo. Helaas best prijzig, maar ben nog niet veel betere opties tegen gekomen.
De bedoeling is om zoveel mogelijk wild te kamperen en nemen onze eigen tent mee om de kosten van binnen de perken te houden.
Het punt is dat we aantal dingen willen bezoeken:

-Lofoten
-North Cape
-Bergen
-Oslo
-Geiranger
-Stavanger

Nu ligt dit allemaal gigantisch verspreid en moeten we denk ik toch echt keuzes maken. Wat raden jullie aan? en wat staat er niet tussen en is absoluut de moeite waard?
Zijn er nog andere zaken waar wij rekening mee moeten houden?

Bedankt! Groeten Simone

Kiel - Olso: Prachtige overtocht, kan niet anders zeggen! :slight_smile: Is zijn geld echt waard. Je kunt ook Hirtshals - kristiansand/Larvik of Frederikshaven - Gotenburg nemen. Grote voordeel van Kiel - Oslo is dat je 's ochtends naar Kiel kunt rijden en dan de volgende ochtend op tijd en uitgerust in Oslo bent. (Maar goed, daar betaal je uiteraard ook meer voor dan bij korte overtocht.) Vooraf boeken is belangrijk, meestal hoe eerder hoe goedkoper. (Of gokken op laatste moment, maar in juli zou ik dat niet doen) Hou er trouwens wel rekening mee dat de route naar Kiel een halve bouwput is (was?) dus vertrek echt op tijd.

Lofoten en Noordkaap, als je twee weken hebt, NIET DOEN! Dan zit je echt alleen maar in de auto, drie weken voor Lofoten/Noordkaap is al krap. (Vind ik)

Persoonlijk zou ik me, als ik twee weken had en voor de eerste keer naar Noorwegen zou gaan, concentreren op het gebied rond Geiranger, de Josteldalsbreem en eventueel nog via Bergen naar de Hardangervidda. Oslo en Stavanger zijn leuk, maar niet bijzonder (er zijn mooiere steden te vinden).

Mocht je (definitief) weten welk stukje je wilt doen of advies over stukjes van de route willen hebben dan wil ik deze met plezier geven. (Eventuele gletsjerwandeling weet ik ook nog twee leuke locatie’s voor.) Maar om voor heel Noorwegen (want dat is nu zo ongeveer je lijstje) zomaar tips te geven schiet niet op. (Geef liever wat gerichte adviezen, heb je meer aan)

Kamperen hebben wij meestal gewoon op de campings gedaan, vrij kamperen is leuk, maar vooral met tentje zijn campings niet duur en is een douche (plus andere voorzieningen, denk aan kookruimte enzo) toch wel prettig. (Daarbij, langs de weg zijn voor tentjes echt niet de mooiste plekken te vinden, als je echt gaat wandelen is dat anders maar zomaar een grasveldje om leuk te staan… Meestal staan daar dikke Duitse campers)

Vergeet je autopassniet vooraf te regelen, scheelt onverwachte rekeningen na afloop (soms krijg je ze thuisgestuurd, soms niet, maar heb de indruk dat de controle beter is geworden).

Aarzel niet verdere vragen te stellen! Help je graag verder!