Vaccinatie tegen hondsdolheid nemen?

Hallo,

Mijn ouders gaan in januari voor ruim 6 weken naar Bali. Ze twijfelen om een vaccinatie tegen hondsolheid (rabeis) te nemen en de GGD is ook niet persé voor of tegen. Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!

ik heb het niet gedaan.

een vaccinatie tegen hondsdolheid kost relatief veel, en je hebt 3 spuiten nodig om bescherming te verkrijgen. deze bescherming helpt je echter niet dat je de ziekte niet krijgt, nee, het geeft je uitstel om een arts te raadplegen. zonder vaccin heb je nl binnen 24 uur antiserum nodig, met vaccin 48-72 uur.

gezien de infrastructuur van Bali kun je met gemak binnen de 24 uur een ziekenhuis bereiken als er evt iets mis gaat. maar het is natuurlijk altijd beter om voorzichtig te zijn met honden, vleermuizen en apen, en zorgen dat deze je niet likken of bijten. in geval van twijfel altijd een arts raadplegen!

Jenny, bedankt voor je reactie. Ze hebben besloten geen vaccinatie te nemen. Ik heb deze 3 spuiten overigens wel gehaald maar niet specifiek voor Bali.

hoi allemaal, wij gaan eind januari voor 3.5 week naar bali. we nemen onze dochter van 1 mee.
nu wil ik graag weten hoe actief de hondsdolheid momenteel is. Er gaan erg wisselende verhalen de ronde. Wie kan mij iets meer vertellen hierover.
groeten branca smit

hoi Branca, wij waren in Bali van 23-10 tot 20-11, er waren in vergelijking tot vorig jaar 2008 relatief weinig loslopende honden op straat. Begin 2009 febr-maart waren we ook daar toen hingen er overal spandoeken met waarschuwingen voor rabies. Die waren in okt. verdwenen.
Verder is het wat Jenny zegt, mocht er iets gebeuren dan zijn er genoeg medische voorzieningen
Ik zou zelf geen vaccinatie nemen, als je geen gekke dingen doet komen de honden die eventueel nog loslopen echtniet bij jou in de buurt. Ze gaan daar heel anders met honden en katten om als wij hier.knuffelen van zo’n dier is er daar niet bij en in huis komen ze helemaal niet.
straks veel plezier met de vakantie in Bali
gr.
emcee