Hondsdolheid op Bali

Al enige tijd lees ik in de Indonesische pers berichten over hondsdolheid (rabiës) op Bali. Normaal gesproken lees ik dit soort berichten nooit, maar als dit nieuws regelmatig geplaatst wordt dan is er iets aan de hand. Dus ben ik eens gaan lezen om te vernemen wat er aan de hand is.

In september 2008 werd er rabiës geconstateerd in Kuta Selatan, de locale overheid besloot tot vaccinatie van de honden in die omgeving over te gaan. Helaas werd er in november jl geconstateerd dat deze maatregel niet afdoende was en werden er meer honden gevaccineerd en wel in Kuta Selatan. Ook dit bleek niet afdoende. Sinds november zijn er al 6 mensen aan de gevolgen van hondsdolheid overleden, van 2 van deze slachtoffers is het nog niet zeker, men wacht nog op de uitslag van een laboratorium onderzoek. Toch zijn de mensen gewaarschuwd zich na een beet van een hond, kat of aap zich bij een dokter of ziekenhuis te melden. Inmiddels is geconstateerd dat de hondsdolheid zich tot Badung en Denpasar heeft uitgebreid. Men wil daar nu ook alle honden gaan vaccineren, doch wacht op een bestelling van 50.000 vaccins. Zo iets gaat in Indonesië erg langzaam, dit moet langs vele ambtelijke schrijven en zijn er mensen die er ook nog even aan willen verdienen.

Zoals te doen gebruikelijk wordt de zaak door de overheid erg gekleineerd, want stel je voor dat toeristen er achter komen. Er wordt weer veel stoere taal uitgekraamd op de manier van “dit hondje zullen we wel even wassen”. We kunnen via de Diergeneeskundige faculteit zo 1000 vrijwilligers oproepen om de beesten te vaccineren, aldus de directeur van deze instelling Dr. Gusti Ngurah Mahardika. Moet je natuurlijk wel entstof hebben anders schiet het niet op. Er lopen naar schatting van een vrijwilligersorganisatie 500 - 600.000 honden op Bali rond, waarvan er vele verwilderd zijn, ook katten en apen vormen een gevaar. Volgens de overheid bedraagt de hondenpopulatie op zijn hoogst 400.000 dieren. Het is inmiddels gelukt om in Januari ruim 36.000 honden in Badung en Denpasar in te enten, dit is 30% van de totale populatie. Er zijn 800 honden afgemaakt. Er zijn deskundigen die zeggen dat alle honden op Bali ingeënt moeten worden. Dhr. Mahardika beweert dat Bali binnen een jaar rabiësvrij is. Dat is wel een ander soort bericht dan aan het begin van deze epidemie in sept. 2008 werd uitgegeven, dat ze wel even zouden inenten en dan was het over.

Ik wil met dit bericht alleen even waarschuwen op te passen met honden, apen en katten op Bali.

Bron : Kompas 4 februari 2009.

Goed om te weten!

Kleine aanvulling:

• behalve honden, katten en apen kunnen ook vleermuizen rabies overbrengen
  • niet alleen van beten, maar ook van likken en krabben kun je ziek worden
  • zorg ervoor dat je je binnen 24 uur (48 uur wanneer je in NL ingeent bent) meldt in het ziekenhuis voor een tegengif indien je in contact bent geweest met een ziek dier

en vossen en wolven en de musung (een marterachtige).

In Indonesië komen veel vleermuizen voor, ik zat mezelf af te vragen hoe vaak ik er mee geconfronteerd wordt. Nou 's avonds zie je ze vaak vliegen (dat komt niet door de drank!), soms slaat er eentje een verkeerde weg in en vliegt de kamer binnen als de deur openstaat, vliegt meteen weer weg als ie zijn fout door heeft. Toen ik nog te Garut verbleef had ik een huisspin, een immens geel-zwart monster dat enorme webben weefde, op een ochtend trof ik daar een klein vleermuisje in aan, waar die ploert aan lag te sabbelen. Laatst toen ik in Manipa (West Seram) een kamer in de rumah raja had zag ik ook een vleermuisje aan de dakpannen hangen, maar die voelde zich een beetje ongemakkelijk op een kamer met een bule en ging pleitte. Ik denk echter dat als je van grotten houdt je ze wel veel tegenkomt, maar dan slapen ze. Je moet zo een beest gaan verstoren dan wil ie misschien bijten.

Wat er natuurlijk wel in grote getale in Indonesië rondvliegt zijn “kalong” of vliegende honden. Imposante beesten als ze tegen maghrib de grotten verlaten om fruitbomen te plunderen. Het is net of je Batman ziet vliegen. In Indonesië worden ze gegeten, ze heten “paniki”, in Nederland eten ze ayam paniki, dat is dus imitasi kalong. Op sommige markten zie je ze wel eens te koop. In Tobelo zag ik kooien vol met die beesten en die werden met een stuk hout doodgeknuppeld. Leuk voor het dierenbevrijdingsfront. Het zijn schitterende beesten met een mooie vacht en een leuk roze tongetje, ziet er heel aaibaar uit.

Ik stel me zo een boerenstelletje uit de USA voor, zeg maar uit Arkansas or so, die besluiten ergens op Bali een grot te bezoeken gewapend met zaklantarens verkennen ze de spelonken en de krochten en stuiten ze op zo een kolonie kalong. De vrouw schijnt met haar senter op die beesten en roept uit “How cute” en wil er eentje aaien, want ziet er zo uitnodigend uit. Het beessie schrikt zich de pleuris en bijt om zich heen waarbij hij de hand van Mary raakt, zij schreeuwt het uit. De hele kolonie wordt wakker, woedend. Ze zijn de laatste tijd een beetje lichtgeraakt, misschien vanwege de rabiës die ze hebben opgelopen. Ze laten als één man los en vallen het echtpaar aan, de man zet het op een lopen met de hele kolonie achter zich aan, tienduizenden dieren. Ze bereiken Kuta, de kolonie wordt steeds kwaaier en duiken op elke toerist af die ze zien en bijten. Er breekt grote paniek uit, dat is waarom die beesten paniki heten. Een Tsjech filmt het geheel en de opname komt bij CNN terecht. Het effect is nog erger dan de bom Bali. Honderden hondsdolle toeristen op Bali. De ziekenhuizen kunnen het niet meer aan. Het erge is de kalong blijven komen de ene golf naar de andere. De Indonesische regering besluit een bataljon Brimob uit Ambon over te laten vliegen, deze hebben grote ervaring met het uit de lucht schieten van RMS vlaggen die aan ballonnen hangen. Die moeten de kalongs verjagen. Op het vliegveld van Bali is de paniki groot. elke toerist wil weg van dit eiland. Beelden gaan de hele wereld over en de kalong blijven komen ook van de naburige eilanden. Het gekke is dat ze de bruintjes met rust laten, ze bijten alleen de witjes.

Zodra er meer nieuws is zal ik dit berichten.

Mijn bananen zijn ooit gejat door vleermuizen… :retard:

Nu kost een trosje van 25 pisangs (die kleintjes) vaak niet meer dan zo’n 2000 rp, maar je staat toch raar te kijken wanneer je ontbijtje er ineens (half) vandoor is!

LOL

Maar het is Nyepi, dus het vliegveld is gesloten. Want vleermuizen, ach, die zijn nog altijd minder gevaarlijk dan de geesten. Je wilt toch niet dat je je Barong en je Melasti voor niks hebt uitgevoerd?!?!?

Ik heb de indruk dat ze in Bali wel een beetje in paniek raken door die rabiësepidemie. Het is de eerste keer dat Bali door iets dergelijks getroffen wordt en kan je weer eens merken hoe zwak de overheid in Indonesië optreed in tijden van nood. Ik schrijf dit vanaf Java dat momenteel door vloedgolven, wind en overstromingen wordt getroffen. Er zijn al distributieproblemen waardoor de voedselprijzen stijgen, dit is het werk van speculanten, ook hier weer die impotente regering die niets kan doen. Rijst is bijv. al 500 Rp duurder geworden, een zak meel voor bakkerijen is van 90,000 naar 170.000 Rp gestegen. Maar ja dat zal de vakantieganger die naar het “Paradijs” wil worst wezen. Terug dus naar Bali.

Er is op Bali ook een voortdurende wrijving tussen particuliere organisaties en de overheid, over het aantal honden en de aanpak. De overheid stelt de zaak natuurlijk veel minder ernstig voor, er is volgens hun maar slechts 1 dode gevallen, terwijl er van 4 bewezen kon worden dat zij door rabiës gestorven zijn, van 2 is dat nog onzeker. Trouwens n.a.v. wat ik las geen pretje als je daar aan de pijp uit moet. Wat de overheid natuurlijk erg vind is dat er al buitenlandse websites voor toeristen over de epidemie berichten, gelukkig is dat nog niet aan het bezoek van buitenlanders te merken. Er zijn inmiddels 500 mensen die door honden gebeten zijn behandeld. Ook zijn ze er achter dat kolonies vleermuizen en apen wel eens gevaar voor de toeristen zouden kunnen opleveren omdat er plekken zijn met die dieren die druk bezocht worden zoals Hutan Sangeh, Kedaton en Pura Luhur Uluwatu. Dan is er natuurlijk het gehakketak van “Waar komt die rabiës vandaan?” Natuurlijk werd eerst Java beschuldigd, maar Flores is waarschijnlijker want daar heerst al jaren hondsdolheid.

Dan zijn er de kosten van de inenting, dat vormt ook een probleem, 1 vaccin kost 50.000 Rp, dat betekent dat er 16,5 miljard Rp nodig is, buiten de salarissen van de 170 mensen die ingehuurd zijn om de beesten te vaccineren. In Bali zijn ze heel goed in het sijken over geld, toen die bom Bali was afgegaan was het geklaag niet van de lucht. Ze zouden allemaal bankrut zijn daaro, alsof ze niet jarenlang goudgeld aan het toerisme hebben verdiend. Balinezen en geld is de engste combinatie die er bestaat. De grootste rippers van Indonesië zitten daar, en maar klagen en nu geen maatregelen kunnen nemen om hun voornaamste bron van inkomsten veilig te stellen. Dom x 3.

Is toch heel makkelijk om een verordening uit te vaardigen : alle honden binnenhouden en/of aan de lijn. Binnen een week laten inenten. Alles wat er aan Fikkies los loopt wordt afgeschoten. Heeft de politie ook wat te doen in plaats van niets vermoedende burgers voor alles en nog wat te laten betalen.

Bron : http://kompas.com/read/xml/2009/02/12/05075558/mengupayakan.bali.kembali.menyenangkan

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/op616124.jpg

Het doodmeppen van kalong voor consumptie op de pasar te Tobelo (Halmahera)

Op Bali is er sprake van enige lichte verschijnselen die duiden op “gezond verstand”. Men heeft besloten tot het massaal afmaken van loslopende honden. Dit bewijst wel dat de zaak erger is dan men tot nu toe heeft willen doen voorkomen. Er is een team van 20 man samengsteld die voor deze taak gaan zorg dragen. De loslopende honden zijn te onderscheiden door een bandje die reeds gevaccineerde honden om hebben. Er zijn drie methodes n.l. een dodelijke injectie, de honden voeren met vergiftigd eten of netten. Tot nu toe zijn er 19 loslopende honden gevangen, dat schiet dus lekker op.:tongue: