Ik heb het forum al doorzocht op hondsdolheid maar ik open hier toch nog een topic voor mijn vraag.
Wij vertrekken binnenkort met onze kinderen voor 3 weken naar Bali (en we hebben er veel zin in).
Op internet kom ik nergens tegen dat hondsdolheid op Bali aan het teruglopen is, behalve hier op het forum (positief forum!). Is dat inderdaad zo? Ik heb zelfs gelezen dat Bali niet altijd antiserum op voorraad heeft. Dat lijkt me sterk maar baart me ook zorgen.
Hoe groot is het risico dat je gebeten wordt? Apen kunnen we mijden. Maar honden is lastiger. Natuurlijk laten we de kinderen geen dieren aaien maar van vorige bezoeken aan Bali weet ik dat het er stikt van de honden op de stranden etc. En wanneer je bijvoorbeeld wandelt of fietst door de dorpjes en de sawa’s dan zul je ze toch ook wel tegenkomen. Moet er niet aan denken om dan een hond aan je kuit te hebben hangen.
Hoe denken de fervente baligangers hierover? En over dat tekort aan antiserum?
Groetjes Neeltje (die van huis uit stiekem al een beetje bang is voor grote honden…)
Ik denk dat je even moet zoeken op “rabies” i.p.v. hondsdolheid. Ik heb er bij een aantal topics nml. wat over geschreven.
De rabies is nu verspreid over het gehele eiland, geen gewest is nog rabiesvrij. Buiten honden zijn nu ook vleermuizen, apen, katten, muizen en ratten vastgesteld als dragers van het virus.
Er is op Bali WEL vaccinatieserum op voorraad, in ieder geval in het provinciale ziekenhuis “Sanglah” in Denpasar. Ook zijn er apotheken die e.e.a. verkopen. In sommige gebieden (Tabanan werd recentelijk genoemd) zijn er ziekenhuizen die GEEN vaccinatieserum meer op voorraad hebben.
Er worden momenteel gemiddeld 85 mensen per dag op Bali bij de diverse ziekenhuizen en medische hulpposten gebracht die gebeten zijn door een van de eerdergenoemde beesten. De meeste mensen worden gewoon gevaccineerd.
De overheid is bezig met zowel een grote ruimingscampagne van straathonden alsmede een vaccinatieprogramma voor huisdieren. Er zijn al meer dan 45.000 straathonden geruimd, maar er lopen nog steeds vele tienduizenden honden in de rondte.
Het risico dat je gebeten wordt als toerist is niet groot, maar oppassen is / blijft nodig.
Bedankt voor je reactie.
Wij verblijven op 6 verschillende plekken, waaronder ook in de provincie Tabanan (en ook Amed zoals ik bij jouw reactie zag staan). Daar zou dus geen antiserum zijn. Gelukkig is Bali nou ook weer niet zo groot dat we niet binnen een paar uur in een ziekenhuis kunnen zijn. Misschien is het zowiezo verstandiger om voor medische hulp naar DenPasar te gaan.
Wij zullen alle dieren links laten liggen. Hopelijk doen ze dat bij ons ook! Maar we willen natuurlijk wel lekker genieten. En daar hoort ook het vrij bewegen in de natuur bij (fietsen en wandelen, bezoeken van dorpjes etc.).
In Ubud hebben wij overigens een accommodatie die naast monkey forest ligt. Om naar het centrum van Ubud te lopen zouden we door monkey forest moeten. Om monkey forest te vermijden zouden we een taxi kunnen nemen. Of is dat wat overdreven?
Pff Ik ben nu verder aan het speuren en kom toch wel verontrustende berichten tegen. zoals ook:
Short version: the outbreak continues to spread and people who are bitten by animals cannot get treatment on Bali. Visitors should be prepared to fly to another country immediately if bitten and should consider getting vaccinated ahead of time if doing high risk activities.
The rabies outbreak is continuing to spread. " As of October 2009, the Indonesia Ministry of Health has reported 15 deaths caused by rabies on Bali. Most human and animal rabies cases have been confirmed near popular tourist destinations on the southern tip of Bali." So far, no cases have been in visitors. In early October, the Bali Animal Welfare Association reported:
cases [ in dogs] in East Bali, at Kubu, which is on the coast, just north of the tourist diving resorts Tulamben and Amed. We also had positive cases north of Ubud in Petang, about half way from the original case on the south coast to the north coast…So far no cases have been identified within the major cities of Ubud and Gianyar, and only a few on the outskirts of Denpasar the capital city, but cases now have occurred on all sides of these densely populated and trafficked communities.
WHO is cautioning that there is no human or equine rabies immunoglobulin presently available in Bali and that the supply of WHO-approved tissue culture rabies vaccines also cannot be assured. That means that if bitten, travelers would not be able to be treated on Bali. WHO says “the nearest facilities that are able to provide reliable post-exposure treatment are in Singapore, Bangkok and Australia, All of these can be reached by direct daily flights.”
WHO also strongly recommends that “Travelers likely to be engaged in high risk activities for potential exposure should consider receiving pre-exposure rabies vaccine prior to their departure.” US CDC adds “During pre-travel consultations, health-care providers should stress the importance of avoiding animal bites and recommend that travelers to Indonesia supplement their health insurance to cover emergency evacuation or health care abroad.” New South Wales health authorities suggest “Travellers should avoid contact with animals in Bali, and if this is not possible then they should arrange pre-exposure rabies vaccination before travel, particularly if they plan an extended holiday in the region.”
Alert from US CDC* This includes information on what might be considered high risk activities.*
*Woon jij op Bali? In hoeverre klopt het dat er geen antiserum te krijgen is op Bali? Of heeft er iemand enig idee hoe je daar achter kunt komen?
Ja, ik woon op Bali. Nee, het klopt niet dat er geen anti-serum beschikbaar is, zie mijn eerdere posting hierover. Misschien moet je even met het provinciale ziekehuis emailen? Sanglah Hospital Bali
Het was hier afgelopen weekend een lang weekend, met veel extra binnenlandse toeristen. De voorraad anti-serum is voorafgaand aan dit lange weekend verhoogd, om evt. extra gevallen te kunnen helpen.
BTW, als je echt twijfelt doe je toch wat er in het door jou gekopieerde bericht staat, nml. “then they should arrange pre-exposure rabies vaccination before travel”.
Ter aanvulling: OOK als je je vooraf hebt laten vaccineren, dien je je na contact met een besmet dier te wenden tot een arts.
Zonder vaccinatie vooraf dient de behandeling binnen 24 uur te starten, met een vaccinatie wordt dit verlengd naar 48 uur (en de behandeling is ook anders).
Bedankt voor jullie reacties.
We moeten maar vooral heel voorzichtig zijn met de dieren op Bali. RIVM in Nederland zegt in ieder geval dat je als reiziger er niet van uit kunt gaan dat er altijd antiserum is. Hen bereiken berichten als: soms is het er wel en soms is het op. En als het er wel is kan het ook nog een mix van het een en ander zijn en niet het originele antiserum. Vooraf inenten kan wel maar raden ze toch niet aan. Vooral de kinderen bij de dieren weghouden is het advies en zo snel mogelijk naar een ziekenhuis als je onverhoopt toch gebeten wordt.
nou ik zal u vertellen,ik ben gebeten door een klein venijnig hondje die vast zat aan een lijntje die was verbonden aan een werkelijk beeldschoon ind vrouwtje of het een balinese schone was heb ik niet kunnen ontdekken door het schrikken van de beet of van het juweelje aan de lijn.maar ik ben direkt naar een arts gegaan die mij persoonlijk naar het ziekenhuis heeft gereden nadat hij de wond eerst had schoongemaakt en gedesinfecteerd bij het ziekenhus aan gekomen direkt wederom schoon gemaakt, daarna 2 in iedere arm een injectie dit gebeurde in het ,kasih ibu, hospital in denpasar waar ik zeer tevreden over ben .dus oppassen met bijna alle dieren
m.v.g.
eddie
Hallo Neeltje,
Wij waren met Kerst 2009 in Sanur.
Hier werden alle zwerfhonden geruimd van de stranden en op straat.
Alle honden zonder halsband werden zonder pardon voor de ogen van de toeristen doodgeschoten.
Wij komen al 18 jaar op Bali en hebben nog nooi iemand gesproken die door een hond is gebeten.
Je moet er gewoon geen aandacht aan schenken en absoluut niet voeren.
Dan is er weinig aan de hand.
Ik zou er niet al moeilijk over doen.
Het ziekenhuis Kasi Ibu staat heel erg goed aangeschreven.
Fijne vakantie.
Istrimas
ben nu ruim een week terug van een 7 weeks verblijf op Bali. De waarschuwingsborden, (die er vorig jaar febr.mrt nog hingen) zijn allemaal verdwenen.
weinig honden op straat en strand en men hoort weinig over eventuele hondsdolheid.
Dat we bepaalde toeristische trekpleisters, zoals b.v. monkey-forest in Ubud en de Uluwati tempel waar ook veel agresieve apen gewoon loslopen, moeten vermijden. ook de weg naar Bedegul, aan de kant van de weg zitten hele hordes apen die absoluut niet schuw zijn. blijf er maar bij vandaan, de vleermuisgrot Goa-Goa nog zoiets, zoek het allemaal niet op dan kan er m.i. weinig mis gaan.
mocht je toch nog bepaalde vragen over b.v. anti-serum hebben dan kun je ook kontakt zoeken met BIMC, Bali International Medical Center,
[EMAIL=“info@bimcbali.com”]info@bimcbali.com
een plezierige en zorgeloze vakantie toegewenst, selamat jalan,
emcee
istrimas en emcee, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb mijn dochter, die dol is op honden, al gewaarschuwd dat ze geen honden mag aaien. En de apen proberen we te mijden. Dus geen Monkey Forest en Uluwati. We vertrekken volgende week en hebben er veel zin in.
@ Neeltje70: Ik zal geen plekken mijden op Bali. Als je bang bent voor de soms wat agressieve apen dan moet je gewoon de hoeveelheid glimmende voorwerpen proberen te beperken. Kettingen, brillen en fototoestellen vinden ze gewoon erg intressante voorwerpen. Vaak is het gelijk oversteken. De aap een banaan dan krijg jij je voorwerp terug.
Ook zal ik proberen de hoeveelheid voedsel te beperken en niet al te uitdagend te reageren naar de apen… Misschien ook zaken als direct oog contact proberen te beperken.
Maar bij een bezoek Bali moet gewoon Uluwatu zitten. Is natuurlijk wel super toeristisch, maar is zeker de moeite waard. Ondanks een paar van die rotaapje.
Met respect maar een waarschuwing hier is op zijn plaats, verleden jaar bij een bezoek aan Uluwatu werd mijn kleindochter werkelijk verscheen hij/zij uit het niets aangevallen door een aap die haar in de arm beet en deze over een lengete van 10 cm openscheurde zij was toen 4 jaar. Slagader door en vele andere aders en spierweefsel afgescheurd, ik raakte gelukkig niet in paniek (volg jaarlijks de EHBO opleiding).
Vervelende was dat ik met de eigen (huur)auto was en zelf niet kon rijden ivm dichtdrukken slagader, gelukkig was er een bewaker die aanbood om te rijden.
Na een wilde rit naar Denpassar en het hospitaal daar is alles (was niet zo makkelijk en luchtig als het lijkt) na een operatie en rabbies behandeling en verblijf van 5 dagen toch nog goedgekomen. Mijn kindje is gelukkig lichamelijk hersteld en naar ik hoop zonder trauma, die ik overigens wel heb (schuldgevoel).
Mensen wees op je hoede en onderschat dit niet ze lijken onschuldig en vriendelijk maar het zijn en blijven beesten, en dus onvoorspelbaar.
Take care.
Ben erg blij dat het allemaal goed gekomen is. Vandaar mijn waarschuwing over de apen bij uluwatu. Als je de tanden ziet die deze apen hebben dan kan je je wel voorstellen wat voor schade deze dieren kunnen aanrichten. Zeker in het hoogseizoen kan een ritje van uluwatu naar denpasar uren duren. Zeker wanneer je met zonsondergang komt voor je kecak dans. Dan is het file rijden !