Iemand ervaring met de vaccinatie tegen hondsdolheid?
Het advies hier in Nederland is namelijk een kuur van 3 vaccinaties bij een verblijf van langer dan 3 maanden in bepaalde regio’s.
Echter blijkt uit verhalen dat als je daadwerkelijk gebeten word, dat je alsnog een aantal vaccinaties moet krijgen en opgenomen moet worden in het ziekenhuis etc.
Iemand ervaring?! Ik vraag me af wat die kuur in Nederland dan namelijk voor meerwaarde heeft.
Hallo Mirjam,
De meerwaarde van de 3 vaccinaties zit m in het feit, dat je meer tijd over hebt om bij het ziekenhuis te geraken, alvorens de beet schadelijk voor je wordt. Zelf ben ik een keer met een kuur in NL begonnen en die in Thailand afgemaakt. De vaccinaties hier in NL zijn prijzig (bijna € 100 voor drie injecties) en ‘helpen’ maar beperkt. In Thailand waren ze nog geen derde van de prijs. Als je echter in een gebied gaat reizen, waar geen ziekenhuis in de buurt is, is het aan te raden het risico te mijden en de drie vaccinaties te nemen. Kom je in wat meer bevolkt gebied met meerdere ziekenhuizen, zou je kunnen gaan voor meer risico… Het blijft natuurlijk wel altijd je eigen verantwoording! Hoe dan ook: bij een beet als de wiedeweerga naar een ziekenhuis! Rabies is een verschrikkelijke ziekte om te krijgen.
Je hebt niet alleen meer tijd, je moet ook minder extra vaccinaties krijgen als je dan toch gebeten wordt. Zonder preventieve vaccinatie moet je Immunoglobulines krijgen (die blijkbaar niet overal even makkelijk verkrijgbaar zijn) + een reeks van ik geloof 4 of 5 injecties. Als je de vaccinatie wel hebt gehad moet je er nog maar 2 krijgen.
Je zal zelf een beetje moeten afwegen of de gemoedsrust 100 euro waard is!
Aan de andere kant, welke dieren dragen het mogelijk bij zich?
Het meest gangbaar zijn apen, honden, vossen, vleermuizen, katten en wasberen. Maar eigenlijk kunnen alle zoogdieren (inclusief de mens) het virus bij zich dragen/geïnfecteerd raken.
Niet alleen een beet is schadelijk, ook likken of krabben kan het virus al overbrengen!!
Kortom, neem geen risico en investeer preventief in je gezondheid, al kost het je 195 euro.
Prijzen voor de vaccinaties zijn echter niet overal hetzelfde.
Kijk maar eens op deze link: Reisvaccinaties - Zuyderhart
Ik heb het nog nooit genomen. Het is een risico dat ik neem.
Ik zou trouwens niet weten waar die drie maanden op slaan. Ook al wordt je binnen 1 week door een hondsdolle hond gebeten, dan heb je net zo goed een probleem.
Ik ben zelf in al die jaren nog nooit een reiziger tegengekomen die gebeten is (of gekrabt) door een hondsdol dier. Wel weet ik dat fietsers vaak last hebben van happende honden, dus als je te fiets gaat reizen dan zou ik zeker wel die vaccinaties nemen.
Ik ken wel aardig wat verhalen van mensen die malaria hebben opgelopen, dus daar neem ik ook veel minder risico mee.
Dat is prijzig… Net als Cecilia zijn er veel mensen die geen Rabiës vaccinatie halen en het risico bewust lopen. Ook ik heb nog niet eerder van mensen gehoord, die geïnfecteerd zijn geraakt. Kans is derhalve gering, tenminste als je niet gaat fietsen. Als fietser wordt je in sommige gebieden wel eens door een kuitenbijter achterna gezeten. Dus voor die groep vakantievierders adviseer ik het met klem. Ga je iets anders doen, dan is het risico wat kleiner.
Maar goed, je bent volwassen en moet hierin gewoon je eigen weloverwogen keuze maken. Succes!
210 euro?! Ook als je ze bij de apotheker gaat halen en ze laat zetten bij je huisarts? Hier in België kost het goedkoopste vaccin 38 euro per dosis bij de apotheker.
die 38 euro per vaccinatie komt meer in de buurt, van wat ik dacht dat prijstechnisch mogelijk was. Maar het is de prijs bij de apotheker in België. Zou dat betekenen, dat je dan zelf de injectie moet zetten of kun je dan ook nog naar de huisarts met je eigen aankoop bij de apotheker?
De drie maanden termijn is gebaseerd op kansberekening: statistisch is bepaald dat zodra je ergens langer dan 3 maanden verblijft er gewenning optreedt en je wat minder voorzichtig (overmoediger, gemakzuchtiger, whatever) wordt, waardoor kans op besmetting toeneemt. Rabiës is - net als malaria - één van de weinige infectieziekten waarvoor geen goed vaccin bestaat. De profylaxe die je vooraf neemt (‘vaccinatie’) ageert tegen bepaalde specifieke viruskenmerken en zorgt dat je een spiegel van antilichamen (afweer) opbouwt. De vooraf opgebouwde afweer tegen bepaalde viruskenmerken zorgt dat je tijdens de incubatietijd na een besmetting niet alsnog die spiegel hoeft op te bouwen want dan is de kans groter dat de ziekte alsnog doorbreekt en je overlijdt. Zie de profylaxe maar als schieten met hagel: bij veel en vaak schieten overlijdt het doelwit (in casu het virus) ook, in plaats van bij een klassieke vaccinatie (vergelijk met 1 dodelijk getroffen kogelschot). Indien besmet en onbehandeld binnen de incubatietijd is rabiës namelijk absoluut dodelijk!! Geen grap dus!
Daar kan je gewoon mee naar de huisarts, ja. Kosten van de huisarts worden hier ook gedeeltelijk terugbetaald door het ziekenfonds, dus daar komt niet meer zo heel veel bij qua prijs.
Wel lastig voor jullie dat het in Nederland blijkbaar zo duur is. Zijn alle reisvaccinaties zo duur bij jullie, of is dit een uitzondering?
Je kunt ook je rabiësvaccinaties halen bij het vaccinatiecentrum in Wageningen of Nijmegen. Daar kosten ze € 32,- per keer dus in totaal ben je dan voor € 96,- klaar. Meer info op www.vaccinatiecentrum.nl