Vaccineren voor rabies?

Hallo,

eind juli ga ik voor 3 maanden naar ecuador. Hiervoor moet ik natuurlijk de nodige prikken krijgen. Over de hondsdolheid vaccinatie zit ik nog steeds te twijfelen.

Mijn werk zal bestaan uit horeca werk in een resort en werk als ‘‘reisleider’’. Het werk op het resort zelf zal weinig problemen opbrengen. Met medereizigers zal ik echter wel in de stad en wat in de jungle komen.

Ik zit in Tena en heb gehoord dat ze daar een goed ziekenhuis hebben. Als ik de stad zit denk ik dat het met de behandeling wel goed zit en dat ik ruim binnen de 24 uur aanwezig kan zijn. Hoe zit dit met jungle tripjes e.d. , is 24 uur dan meestal genoeg? Ik denk dat de besmetten daar vooral vleermuizen en apen zijn(ratten?). Vleermuizen die mensen bijten was en is volgens mij een fabeltje en ook in aanraking komen met apen zie ik bij deze schuwe dieren niet snel in aanraking komen met mensen.

Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie nog aanbevelingen?

P.S. In 20 jaar tijd zijn er 2 Nederlanders aan deze ziekte overleden. Ik ga echter wel biologie studeren en misschien nog meer reizen ( India misschien) en kan zo ook nog met dieren in aanraking komen.

Wie o wie?:zon02:

Destijds wel gedaan, achteraf zal ik het niet weer doen.
In vervolg doe ik het dus niet weer.

Martin,

bedankt voor je reactie. Gezien die 2 sterfgevallen in 20 jaar is de kans erg klein (misschien is het weer tijd voor een erbij…). Het is allemaal wat moeilijk in te schatten, maar is het een optie om daar de vaccins te kopen?

Het lijkt me nogal wat in de prijs te schelen, maar vanaf wanneer gaat het vaccin dan in werking als ik op dag 3 een spuitje zou halen en een maand later klaar zou zijn?

Dit is een wat inhoudelijk vraag, de ggd kan die wellicht beantwoorden.

Maar als het om de kosten gaat (wat ik overigens een slechte reden vind), dan zal je ook een spuit kunnen delen met iemand die het ook wil.
Het schijnt namelijk dat dat kan.

Ik heb een jaar in Zuid Amerika rondgereisd en mij niet laten vaccineren voor rabies en geen spijt van gehad. Een rabies vaccin is wel aan te raden als je bijvoorbeeld veel gaat fietsen.

Hallo, ik ga voor 3 mnd naar Z-Amerika en de GGD heeft mij ook angeraden om te vaccineren voor Rabies. Ze hebben het mij zo uitgelegd:

Als je wordt gebeten dan moet je daarvoor 5 injecties krijgen. Drie hiervan zijn moeilijk te krijgen in afgelegen gebieden (dus bijvoorbeeld de jungle) en zo zou het kunnen zijn dat je dan echt moet gaan zoeken om ze te bemachtigen. En aangezien het binnen 24 uur na de beet moet gebeuren kan dat lastig zijn.
Dus nu kun je deze drie vaccinaties vooraf al krijgen (tussen de eerste en de tweede moeten ongeveer 7 dagen zitten en tussen de tweede en de derde ongeveer 2 weken). Dan ben je voor de rest van je leven klaar met deze vaccinaties. Als je dan wordt gebeten moet je wel nog twee andere prikken halen, maar die zijn volgens de GGD overal verkrijgbaar.

Het kost wel wat, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het was bij mij ongeveer 70 euro per prik… (je kunt zo’n prik inderdaad blijkbaar delen met max 3 personen, en zo ook de kosten delen)
Tjah, ik dacht maar zo: mijn reis gaat in totaal toch al zo veel kosten dat bezuinigen op gezondheid niet echt voordelen oplevert. Bovendien weet je dan zeker dat je niet in de problemen komt als je toch gebeten wordt. Het kan natuurlijk altijd gebeuren…

Groetjes,

Heleen

Nog wat extra informatie: http://www.medicinfo.nl/%7B8974198e-18b4-4f18-a635-1ab712821f5f%7D
“U kunt met het virus in aanraking komen door een beet, maar ook doordat een besmet dier u krabt of likt. Als het virus eenmaal in het zenuwstelsel terechtkomt, zal de ziekte hondsdolheid zich ontwikkelen en is er geen genezing mogelijk.”

*“Overweeg inenting tegen rabiës van tevoren
*Deze inenting bestaat uit een serie van 3 injecties, verspreid over 3 weken. Dit geeft een levenslange basisbescherming tegen hondsdolheid. U hebt na een besmetting wél nog 2 injecties extra nodig. Hiermee moet liefst binnen 24 uur begonnen worden. Na een mogelijke besmetting moet u dus toch altijd meteen medische hulp zoeken, ook al bent u gevaccineerd.”

“Wat zijn de voordelen om van tevoren tegen rabiës ingeënt te zijn?
[ul]
[li]U hebt na een beet geen antiserum nodig. Dit is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit.[/li][li]U hebt na een beet maar 2 injecties met rabiësvaccin nodig, in plaats van 5. De vaccinaties zijn in minder ontwikkelde landen vaak van slechte kwaliteit waardoor ze veel bijwerkingen hebben.[/li][li]U hoeft bij een volgende reis meestal niet opnieuw gevaccineerd te worden.”[/li][/ul]

Bedankt voor de duidelijke reactie. Ik heb echter vorige maand besloten om het niet te doen. Toch bedankt voor de info, want met deze info zijn mijn kansen op overleven toch groter bij een beet;)

Fijne vakantie alvast!

Hoi, wie o wie wil een rabies vaccin met me delen om de kosten te besparen??

Ik ga half oktober 2010 weg neem even contact met me op om de kosten te besparen!

Ik woon in Ecuador en heb me nooit laten vaccineren voor rabies. Zal ik ook nooit doen.

De ‘incubation’ van de virus duurt zo’n 6 maanden, dus als je ooit gebeten wordt door een hond of een ander beest, en je gaat meteen naar een ziekenhuis om de prikken te krijgen, is er echter geen probleem.

Het kan een probleem zijn als je gebeten wordt en je merkt het niet. Dit kan zijn door een vleermuis als je slaapt bijvoorbeeld, maar de kans dat dit gebeurt is erg klein, vooral als je gewoon in hostels etc. slaapt.

Ik raad aan om zonder vaccinatie te komen en dan aktie ondernemen als je een keer gebeten wordt. Een aanrader om niet gebeten te worden: Ga niet hardlopen in het platteland. Als een hond aggresief wordt, pak een steen van de grond. Dit gebaar alleen al zal veel honden stoppen, want ze zijn het gewend van de locals.

Last but not least, als je gebeten wordt, heb je alsnog vaccinaties nodig ook al heb je de vaccinatie tegen rabies, het zijn er alleen minder.

Ik wil graag even wat misverstanden over rabiës de wereld uit helpen en er wat duidelijkheid over verschaffen:

-Laat ik vooropstellen dat ik niemand ga vertellen wat hij of zij moet doen. Het is aan jou of je het risico groot acht en of je dat risico vervolgens wilt lopen. Wel is het zo dat rabiës hartstikke dodelijk is als je niet op tijd handelt.

-Rabiës komt veel voor bij vleermuizen, apen, vossen en zwerfdieren. Het is ook overdraagbaar door speeksel. Een lik, een beet of een krab, het kan allemaal fataal zijn als je niet bijtijds gevaccineerd wordt. De incubatietijd KAN een half jaar of zelfs nog langer zijn, maar het kan ook heel snel zijn.

-De 3 preventieve inentingen zijn niet hetzelfde vaccin als de 5 prikken die je nodig hebt als je niet vooraf bent ingeënt. Volgens de info die ik van Meditel kreeg en die ik ook op andere, betrouwbare sites heb gevonden, zit het zo:

-Haal je vooraf 3 inentingen (a 70 euro per stuk, ze worden niet vergoed), dan ben je voor 2 jaar beschermd. Bij een eventuele besmetting heb je vervolgens 48 uur de tijd om nog 2 van deze prikken te halen. Dit zijn inentingen die overal goed verkrijgbaar zijn.

-Haal je die preventieve inentingen niet, dan heb je bij een eventuele besmetting slechts 24 uur de tijd om een speciaal antiserum te vinden. Een vaccin dat dus niet hetzelfde is als de ‘gewone’ inenting. Het is lang niet overal te krijgen, omdat het maar beperkt houdbaar is en daardoor dus schreeuwend duur is. Als je het al bijtijds kunt vinden, is de kwaliteit vaak belabberd. Bovendien moet dit dus ook nog eens 5 x in totaal, op gezette dagen.

Kortom, als je je vooraf inent heb je in geval van nood 2 x zo lang de tijd om een veel beter verkrijgbaar vaccin te halen en je hoeft dit daarna nog maar 1 x te herhalen. Nogmaals, ieder voor zich en als je niet verwacht direct in aanraking met dieren te komen, kan ik me voorstellen dat je het een lastige keuze vindt. Ik zou halverwege mijn reis met apen gaan werken (in Bolivia), die wel medisch gekeurd waren, maar toch, ik wist niet waar ik precies in terecht zou komen, dus voor de zekerheid maar vooraf gedaan. Achteraf bleek het voor het werken met de apen niet nodig, ze waren (gelukkig!) echt allemaal rabiës-vrij.

Alleen was ik te laat begonnen met inenten, dus moest ik de derde prik in Ecuador halen. Ik ben naar het ziekenhuis in Banos gegaan en heb in mijn beste steenkolenSpaans om een preventieve injectie gevraagd. Wat bleek? De prik was gratis! Scheelde me toch weer 70 euro! En keurig netjes met een gloednieuwe spuit, zo uit de verpakking. Overigens hadden ze het antiserum daar niet, dus ik was erg blij dat ik dat niet nodig had!

Groetjes,

Eva