Ik wil graag even wat misverstanden over rabiës de wereld uit helpen en er wat duidelijkheid over verschaffen:
-Laat ik vooropstellen dat ik niemand ga vertellen wat hij of zij moet doen. Het is aan jou of je het risico groot acht en of je dat risico vervolgens wilt lopen. Wel is het zo dat rabiës hartstikke dodelijk is als je niet op tijd handelt.
-Rabiës komt veel voor bij vleermuizen, apen, vossen en zwerfdieren. Het is ook overdraagbaar door speeksel. Een lik, een beet of een krab, het kan allemaal fataal zijn als je niet bijtijds gevaccineerd wordt. De incubatietijd KAN een half jaar of zelfs nog langer zijn, maar het kan ook heel snel zijn.
-De 3 preventieve inentingen zijn niet hetzelfde vaccin als de 5 prikken die je nodig hebt als je niet vooraf bent ingeënt. Volgens de info die ik van Meditel kreeg en die ik ook op andere, betrouwbare sites heb gevonden, zit het zo:
-Haal je vooraf 3 inentingen (a 70 euro per stuk, ze worden niet vergoed), dan ben je voor 2 jaar beschermd. Bij een eventuele besmetting heb je vervolgens 48 uur de tijd om nog 2 van deze prikken te halen. Dit zijn inentingen die overal goed verkrijgbaar zijn.
-Haal je die preventieve inentingen niet, dan heb je bij een eventuele besmetting slechts 24 uur de tijd om een speciaal antiserum te vinden. Een vaccin dat dus niet hetzelfde is als de ‘gewone’ inenting. Het is lang niet overal te krijgen, omdat het maar beperkt houdbaar is en daardoor dus schreeuwend duur is. Als je het al bijtijds kunt vinden, is de kwaliteit vaak belabberd. Bovendien moet dit dus ook nog eens 5 x in totaal, op gezette dagen.
Kortom, als je je vooraf inent heb je in geval van nood 2 x zo lang de tijd om een veel beter verkrijgbaar vaccin te halen en je hoeft dit daarna nog maar 1 x te herhalen. Nogmaals, ieder voor zich en als je niet verwacht direct in aanraking met dieren te komen, kan ik me voorstellen dat je het een lastige keuze vindt. Ik zou halverwege mijn reis met apen gaan werken (in Bolivia), die wel medisch gekeurd waren, maar toch, ik wist niet waar ik precies in terecht zou komen, dus voor de zekerheid maar vooraf gedaan. Achteraf bleek het voor het werken met de apen niet nodig, ze waren (gelukkig!) echt allemaal rabiës-vrij.
Alleen was ik te laat begonnen met inenten, dus moest ik de derde prik in Ecuador halen. Ik ben naar het ziekenhuis in Banos gegaan en heb in mijn beste steenkolenSpaans om een preventieve injectie gevraagd. Wat bleek? De prik was gratis! Scheelde me toch weer 70 euro! En keurig netjes met een gloednieuwe spuit, zo uit de verpakking. Overigens hadden ze het antiserum daar niet, dus ik was erg blij dat ik dat niet nodig had!
Groetjes,
Eva