Hoi!
Ik ga voor 7 maanden naar Zuid-Amerika (sowieso Equador, Chili, Argentinie, Peru en misschien Bolivia en Colombia). Nu dringen ze bij de GGD aan dat ik een Rabies vaccinatie zou moeten nemen, maar van andere
mensen die er geweest zijn hoor ik weer dat het niet nodig is.
Wat is het beste om te doen? En heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Ilse
De kans dat je rabies oploopt is klein, maar het kan wel gebeuren. Ik kan je niet adviseren wat je moet doen, maar ik kan je wel vertellen dat de kans dat je het overleeft als je bent ingeënt een heeeeeel stuk groter is. Stel, je bent niet beschermd en je wordt gebeten. Dan moet je binnen een bepaalde tijd (ik meen 24 uur) een serum toegediend krijgen. Dit serum is heel duur en dus heel slecht verkrijgbaar, dus de kans dat je dat op tijd toegediend kunt krijgen is erg klein. Daar zit hem het voornaamste probleem. Als je wel vooraf bent ingeënt heb je nog steeds ik meen zes vaccins van het een of ander nodig, maar dat zijn vaccins die goed verkrijgbaar zijn. Het is aan jullie of je het risico wel of niet wilt nemen. Ik heb me wel laten inenten, omdat ik vrijwilligerswerk met wilde dieren ging doen (die allemaal gecheckt zijn, maar toch…). En omdat ik het niet kan laten katten en honden te aaien die ik tegenkom. Overigens was ik veel te laat met inenten, waardoor ik in Nederland maar twee prikken a 70 euro per stuk (wordt niet vergoed!) kon halen en de derde in Ecuador moest zien te krijgen. Ik ben in Banos naar een ziekenhuis gegaan en wat denk je? Ik kreeg mijn derde prik gewoon gratis… Succes met beslissen!
Groetjes,
Eva
sinds 1960 zijn er 2 (!!) nederlanders overleden aan hondsdolheid. En die hebben het beide opgelopen in Afrika door vleermuizen.
Persoonlijk doe ik dan een beetje kansberekening en neem deze spuiten dus niet. Er zijn duizend dingen die je dagelijks doet die een groter risico vormen. In een vorm van vervoer stappen in Zuid-amerika bijvoorbeeld!
Hoi Ilse,
Ook ik vertrek over 1,5 week voor 7 maanden naar zuid-amerika (Ecuador) en heb besloten deze inenting niet te nemen. Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik wil gewoon niet helemaal volgespoten naar een bestemming vertrekken. Ik ben het eens met bolletje…er kunnen je nog zoveel andere dingen gebeuren! En dat niet alleen in Zuid-Amerika, ook hier. Als je hier wordt gebeten door een hond, kun je net zo goed rabiës krijgen. (Alleen weet je hier direct naar welk ziekenhuis je kan rennen.) Overweeg het even goed voor jezelf. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je straks niet continu bezig gaat zijn met je eigen veiligheid of gezondheid, omdat je hier níet dat stomme prikje hebt gehaald.
In elk geval héél veel plezier straks!
Groetjes,
Linda
het hangt er denk ik ook een beetje vanaf wat je plannen daar zijn, alleen maar reizen of ook nog (vrijwilligers)werk doen? Ik heb het wel gedaan omdat ik 4 weken met kinderen met een beperking in aanraking ben geweest en de kans behoorlijk groot was dat hun het ook zouden hebben…En idd diercontact is ook een risico. Als je je bij het LUMC laat prikken is dit trouwens een stuk goedkoper dan bij GGD!!
succes met beslissen.