Ik ga in februari voor 4 mnd naar Midden Amerika en zal Mexico, Belize, Guatemala, Hondura, Nicaragua en Costa Rica aandoen. Nu heeft de ggd mij een inenting tegen rabies aangeraden. Weet iemand of dit echt nodig is, het is nl erg duur en vooral noodzakelijk als je veel in aanraking komt met dieren. Aangezien ik niet zo’ n dierenvriend ben en dus niet veel dieren zal aanraken, vraag ik me af of deze inenting echt wel nodig is.
Wie heeft hier ervaring mee en of kan mij advies geven?
kan het je wel aanraden, omdat er in midden amerika heel veel besmette dieren, vooral honden rondlopen. bij de ggd zijn ze idd erg duur (€ 60 p prik geloof ik?). er zijn goedkopere adressen, zoals bijv een medisch onderdeel vd universiteit wageningen (vcwageningen@hetnet.nl), hier zijn ze €25 p prik. hier laat ik er 2 doen, en de laatste in L Amerika zelf.
heel persoonlijk denk ik…
zelf heb ik het niet gehad toen ik ging (ben 6 maanden geweest) en heb nooit een probleem gehad of het idee gehad dat er gevaarlijke honden bij me in de buurt kwamen. maar ja het zal je maar net gebeuren…
de reden waarom ik het destijds niet heb gedaan was omdat ik er niet veel voordeel in zag.
als je gevaccineerd bent en je wordt dan gebeten door een hond, dan moet je alsnog 3 andere vaccinaties halen. als je niet gevaccineerd bent moet je er 5.
als gevaccineerde heb je alleen net een paar uur meer tijd om het ziekenhuis te bereiken dan als je niet gevaccineerd bent.
Ben net terug uit Zuid-Amerika en heb me, ondanks advies van GGD inderdaad, niet tegen rabies laten inenten. Heb ook geen situaties meegemaakt waarin dat nodig had moeten zijn maar, zoals met alles wat je niet wilt aan inentingen, je loopt meer risico ja…
Gewoon uit de buurt blijven van raar gedragende honden enzo (of ben ik nu te naief?) en gezond verstand gebruiken.
Goed…succes met afwegingen hierin en veel plezier daar (en met de voorbereiding!).
Groeten, Ingrid
over die inentingen zou k me niet teveel zorgen maken. is echt niet zo noodzakelijk. eigenlijk is het een grote geldmelkerij… vorig jaar in indië geweest en was op voorhand ook ongerust om vanalle inentingen.heb er toen veel geld aanuit gegeven. Is echter niet nodig. kans is klein…je kan je niet op alles voorzien en positief denken voorkomt veel
Net als voor veel andere ziektes, kan je in de betreffende landen zelf ook deze inenting krijgen (m.n. in grotere plaatsen), vaak nog bijna voor niets ook. Wellicht kan het voor rabies en voor andere inentingen, geen kwaad te vragen naar de incubatieperiode. Is dat vrij kort, dan zou ik de inenting(en) tot daar ‘bewaren’.
Hoi, sorry dat ik hier nog 4 jaar later op terug kom.
Is het niet verplicht om een bewijs van inenting te laten zien bij binnenkomst van sommige landen?
Ik ga in maart en april door Zuid-Amerika reizen en zit dus ook te kijken welke inentingen ik nodig heb. Ik wil ze opzich wel in NL halen, mijn verzekering vergoedt 75% van de kosten, maar dan nog is het een redelijk bedrag. ALs ik het voor ‘bijna niks’ in bijvoorbeeld Rio de Janeiro kan laten doen doe ik dat net zo lief…