Vaccinatie Rabiës echt nodig?

Beste allemaal,

Binnekort wil ik een reis door Ecuador, Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, Colombia, Aruba en Suriname gaan maken. Er wordt mij geadviseerd door de arts (die hier waarschijnlijk weer geld mee verdiend) om me ook te laten inenten voor Rabiës. Dit vaccin is echter belachelijk duur. Gedurende mijn reis kom ik waarschijnlijk ook in afgelegen delen in de jungle van met name Peru (rondom Iquitos) waar ik niet snel tot medische hulp kan beschikken. Is het raadzaam om dit vaccin te nemen of niet? Ik vind zelf de prijs erg hoog en het risico klein. Zijn er mensen met ervaringen in deze gebieden?

Groeten, Oelie

Dat is een mooi vooruitzicht! :slight_smile:

Je kunt je in Leiden redelijk goedkoop laten inenten tegen Rabiës. De inentingen zijn daar maar €27,- per stuk. Ik heb daar dit artikel over geschreven: Vaccinaties voor de wereldreis

Wij hebben ervoor gekozen om de inentingen wel te halen. Het voordeel van vooraf vaccineren is dat je na de beet minder prikken nodig hebt (twee in plaats van 5) en je hebt geen antiserum nodig direct na de beet. Vooraf prikken in NL geeft je dus meer tijd om naar een ziekenhuis te komen en dat kan heel handig zijn als je in meer afgelegen gebieden zit. Wij vonden het de kosten daarom wel waard.

1 like

Ik moet zeggen dat ik vaak heel naïef in dit soort zaken ben en ik eigenlijk ook weinig van hondsdolheid wist, totdat ik in Peru door een straathond werd gebeten. Als je dan leest wat voor gevolgen zo’n beet kan hebben, is het toch wel aan te raden om vooraf een prikkie te halen. Ik doe het de volgende keer wel, ook omdat de voorzieningen in Peru vrij dramatisch zijn. In de (prima) privékliniek waar ik ben geweest, had men geen geschikt vaccin en van de kwaliteit van het staats-hospitaal was ik op z’n zachts gezegd niet onder de indruk. MAW, ik kon het doen met een antibiotica.
gelukkig is het met een sisser afgelopen (de wond bleek niet geïnfecteerd) maar als ik jou was, zou ik het risico niet nemen. Het is het niet waard. Vooral niet omdat je een relatief lange reis gaat maken.

Ideaal die link… ik moet binnenkort vaccinaties halen en zat zelf enorm te twijfelen inderdaad over rabies… !! dit scheelt een hoop geld!
Thanks!

1 like

Inenten? Ja, zou ik wel doen als je in afgelegen gebieden zit aangezien hondsdolheid onbehandeld dodelijk is.

Hoi, je geeft zelf eigenlijk al het antwoord: als je alleen grote steden zou aandoen, is het niet nodig, maar als je in de diepe natuur gaat, wel doen. en 27 euro lljkt me niet zo veel. bovendien zijn er ziektekostenverzekeringen die inentingen wel dekken, of een deel.
groeten uit tigre, buenos aires