Mijn favoriete manier om naar Ghana te gaan, is inderdaad met de trein Antwerpen-Schiphol en dan KLM. Heb ik nu toch al zeker zo’n 15x gedaan. MAAR:
1/ KLM heeft nu de tijdspanne om een treinticket te kopen verkort tot 4 uur voor vertrek. Je kan dus niet meer de avond tevoren rustig je ticketje “aankopen”, en dan een half uurtje voor vertrek naar het station komen. Je moet met je valiezen eerst naar de loketten sleuren om een ticketje te krijgen, en dan naar het perron.
2/ Op een winterdag 2011 viel zowel de Intercity als de Thalys op het laatste moment uit. Om toch nog op tijd in Schiphol te geraken, diende ik op het laatse moment in vliegende vaart een taxi naar Schiphol te nemen. Dat was 250 EUR (omdat ik de taxichauffeur kende, zoniet was het nog meer).
3/ In de eerste week van maart 2013 nam ik de Thalys naar Schiphol, en kregen wij op het laatste moment te horen dat iemand er niets beter opgevonden had dan op de sporen te gaan liggen voor een vroegere Thalys die dag, en dat we dus niet in Schiphol zouden stoppen, maar zeer langzaam tot in Amsterdam zouden doorrijden (reeds een uurtje vertraging), en vandaar dienden we dan een trein te nemen naar Sloterdijk, en dan zouden we daar bussen vinden die ons naar Schiphol zouden brengen. Onnodig te zeggen dat het vliegtuig niet op ons wachtte om naar Accra te vertrekken.
4/ Je kan niet online inchecken. Je kan zelfs niet zelf inchecken aan de KLM-terminals op Schiphol, maar je moet aan balie 16 gaan aanschuiven (waar soms bijna niemand staat, maar soms ook 100 mensen staan aan te schuiven). Hopelijk ben je dan nog op tijd ingecheckt.
5/ KLM heeft de slechte gewoonte van te overboeken. Doordat je pas zéér laat aan balie 16 kan inchecken, wordt je soms naar de gate gestuurd zonder zekerheid dat je mee kan. Ook dit is mij dit jaar overkomen; gelukkig hadden ze nog 1 laatste stoeltje voor mij (vanwege frequent flyer), maar niet voor enkele anderen.
6/ Je treinticket dient te zijn afgestempeld. Indien dit niet gebeurd is, heb je een probleem. Als je natuurlijk in Antwerpen woont, kan je de mensen aan balie 16 wel makkelijker overtuigen, zodat je niet moet bijbetalen.
Ik wil maar zeggen…laat je niets wijsmaken als je in Nederland woont en denkt even goedkoper over Antwerpen te kunnen gaan…