Uw vliegtuigreis een pak goedkoper: goede tip!!

Met zoveel ervaring in de vliegerij zoals je zelf aangeeft, zou je toch beter moeten weten dan bovenstaande.
Het lid zijn van een alliantie geeft idd aan dat maatschappijen samenwerken, echter moet er door deelnemende maatschappijen aan veel eisen worden voldaan, ook op gebied van veiligheid en training, voordat men lid kan worden.
Of denk je dat een gerenommeerde airline in een alliantie zomaar elke andere carrier accepteert, enkel om samen te werken ? Ze dragen passagiers aan elkaar over dus alle maatschappijen hebben er belang bij dat de veiligheid e.d. in orde is.

Ik krijg sterk het vermoeden, dat Papaya ooit is ontslagen bij een van de grotere Mij’s door grote concurrentie van low-budget Mij’s en dat hij daarom zo zit hakken! Zijn statement over die piloot is ook hol, want landen op water gaat 9 van de 10 keer fout. Bij de Hudson River was het 80% geluk en 20% stuurmanskunst. Dit als gevolg van de vermoedelijk lage vliegsnelheid. Er is altijd een minimum vereiste nodig, zowel aan de bemanning als aan de kist, om in het rijke westen te mogen landen en opstijgen, anders kom je op de zwarte lijst!
Overigens kunnen we over KLM ook een boekje open doen. Dit is mijn laatste keer vliegen met hen. In mijn ogen maakt het geen verschil, anders dan de ticketprijs. Papaya, jij mag van mij best meer betalen hoor, maar laat anderen in hun waarde en kom niet gelijk met ‘zie je wel, ik heb gelijk’, zonder de feiten te kennen! Dat is wel heel erg gemakkelijk…

Awaaze

Awaaze,

Tot mijn spijt moet ik je meedelen dat ik niet bij de KLM heb gevlogen, ben militair vlieger geweest, is toch wat anders, maar weet dan wel wat het effect van training en onvoldoende training is.
De minimum eisen liggen niet al te hoog, maar sommige maatschappijen gaan daar vervolgens (met eigen eisen) ver over heen. En daar ligt het vaak het verschil.
Het landen op water is geen dagelijkse praktijk en je krijgt maar 1 kans, daar moet je het dan mee doen. Er bestaan procedures voor, maar die moet je dan wel oefenen. De vraag is dus hoeveel wordt er op de emergency procedures geoefend ?
Veel kleinere maatschappijen houden de simulator beperkt tot het minimum, alleen wat wettelijk verplicht is, meer niet. Andere maatschappijen sturen hun vliegers met enige regelmaat naar de simulator en dat betaalt zich uiteindelijk uit in de praktijk. Zelfde geldt voor het theoretische gedeelte. Eenmaal examen doen en daarna nooit meer naar kijken of ieder jaar een schriftelijke test afleggen ?
Begin je te begrijpen hoe de verschillen in kwaliteit dan ontstaan ? En beiden voldoen aan de minimum eisen.

V.w.b. allianties…die bestaan vooral uit commercieel oogpunt, heeft verder niets te maken met standaardisering van regels, opleidingen etc.

En ja, ook bij de KLM en andere maatschappijen gaat wel eens wat mis, maar dat loopt doorgaans niet zo desastreus af als bv bij Turkish Airlines.
Of wat te denken van onze vriendelijke Chinezen ? Kregen Airbussen in de inventaris, wisten helaas niet hoe die moesten worden gevlogen en crashten. Zelfde laken een pak voor een Russische crew met een airbus.
Zuid-Amerika kan er ook wat van. Vliegtuigen crashen wegens simpele (lees: eenvoudig te verhelpen) storingen, maar gebrek aan systeem kennis zorgde voor catostrofale ongevallen.

Veel passagiers staan hier niet bij stil, hebben er geen weet van en gaan er (onterecht) vanuit dat de crew perfect getraind is. Helaas is dat niet altijd het geval, simpelweg omdat er geen internationale standaard is.

Dat zou een heel stom idee zijn want als je niet kan bewijzen dat je met de trein gekome bent mag je niet op het vliegtuig stappen.

Je bent dan een NO-SHOW en kan het vliegen op je buis schrijven ! ZEKER niet bij KLM !!!

>>>

Papaya,

(Ex)Militair, dat verklaart een hele hoop! Daar heb ik er in de familie genoeg van rondlopen… Bij deze beëindig ik mijn bijdrage. Ik heb geen zin in een eindeloze discussie van Engineer vs Militair. Nogmaals, laat mensen in hun waarde en wacht op de uitslag, alvorens je reageert!

Awaaze

Waar u in godnaam die informatie vandaan hebt, is mij een raadsel.
Want dit is wel degelijk de reinste onzin. Ik heb deze informatie van verschillende reisbureaus in Nederland en België. Ook heb ik al twee maal met KLM gevlogen, vanuit Brussel zonder de trein te gebruiken. Ook ken ik verschillend Nederlanders die dit gedaan hebben. Het treinticket staat volledig los van uw vliegtuigticket, met de uitzondering dat uw E-ticket het rest geeft op gratis treinkaartjes in het treinstation, zowel bij vertrek als aankomst. Uw E-ticket is geen reservatie op een trein.

Dit is zeker geen onzin !!

Als je bijv een ticket boekt van Brussel via Amsterdam naar Accra met de KLM, dan kan het zijn dat het traject Brussel-Amsterdam met de trein moet worden afgelegd. Dit trein-traject zit dan in je vliegticket. Maak je hier geen gebruik van en ben je van plan om pas in Amsterdam op te stappen, dan is de kans zeeeeer groot dat de vluchten geannuleerd zijn doordat passagier no-show is geweest op het traject Brussel-Amsterdam.
Als je een ticket boekt met vertrek vanaf Brussel, zal je ook daadwerkelijk in Brussel op moeten stappen, of dit traject nu met vliegtuig of met trein wordt afgelegd.

Als ik het allemaal zelf niet had meegemaakt, zelf zeer recent, zou ik hier wel mijn mond over houden, maar er is geen enkel contact tussen het treinstation in Brussel en Zaventem.
Wat wel waar is is dat u een retourvlucht boekt, omdat die goedkoper is dan een enkele, dan is het onmogelijk alleen van de retourvlucht gebruik te maken, zonder de heenreis te hebben gedaan. Maar dat is iets totaal anders.
Zoals u het geval stelt zou elk station in verbinding moeten staan met het vliegveld om deze informatie door te geven en te verwerken. Ocharme die treinstations en de boeking in de luchthavens. Meer wil ik hier ook niet over kwijt. Die het niet geloofd , neemt contakt op met zijn touroperater of vliegtuigmaatschappij, en dan zult ge het antwoord wel horen.

Euhhhh…daar ben ik werkzaam dus hoef daarvoor geen contact met ze op te nemen. Ben na al die jaren in de wondere wereld die luchtvaart heet wel aardig op de hoogte van de regels m.b.t. tickets.

Op dit moment hebben jullie allebei gelijk. Het ligt aan het personeel, hoe soepel die is. Ik heb er m’n grote bedenkingen bij, of er in de voorwaarden staat dat het kaartje afgestempeld moet zijn. Ik denk het niet… Bovendien wil Brussel (EU) een eind aan deze oneigenlijke methode maken. Dit las ik op rechtenforum.nl. Dit kan dus nog wel ff duren…

Tuurlijk ligt het er aan hoe soepel/flexibel het personeel is.
Echter de (officiele) regels schrijven voor dat je gebruik moet maken van de eerste coupon in je ticket en dat is in zo’n geval de trein van BE naar NL.
Dus waarom het risico nemen en in AMS pas opstappen ? Als je toevallig geen flexibele medewerker tegenover je hebt, heb je dus kans om geweigerd te worden op de doorvlucht…en dan heb je een groter probleem…

Dan is er hier weer meer maar één antwoord op : Dat het verschillend is waar ge uw electronisch ticket koopt, in Belgie of Nederland. Tickets geboekt bij een Belgische operator is uitsluitend een electronsch ticket en daar is geen coupon bij. Die krijgt ge bij vertoon aan het treinlocket. En op het electronisch ticket is totaal niets voorzien, voor een afstempeling of dergelijjke, en wordt ook nergens in vermeld, kan u we een scan opsturen van zo een ticket als u wil.

Rest alleen de vraag of het legaal is wat KLM doet jegens haar klanten c.q. de concurenten…

Ook in Nederland wordt er enkel nog gewerkt met e-tickets. ‘Echte’ coupons is idd iets van het verleden. Maar dan had ik het dus iets anders moeten schrijven nl.:

Echter de (officiele) regels schrijven voor dat je gebruik moet maken van de eerste vlucht in je ticket en dat is in zo’n geval de trein van BE naar NL.

Zie ook KLM website:

tickets moeten in de juiste volgorde van de route worden gebruikt en de passagier moet zijn reis aanvangen in de plaats van vertrek.

De EU wil dan wel een eind hieraan maken, maar tot op heden is dit niet gebeurd. Zie ook dit artikel op de website van EU Claim:

Dit is volledig correct. Ik woon zelf in Antwerpen, en heb het voorbije jaar minstens 10 keer ticketten gekocht op de KLM website met het treinticket vanuit Antwerpen inbegrepen. Als het treinticket NIET is AFGESTEMPELD, is het een NO SHOW. Ik heb 2-maal meegemaakt dat men het door de vingers keek: Een eerste maal was de Thalys, evenals de Intercity uitgevallen door de vrieskou en de sneeuw; ik heb toen op het laatste moment een taxi van Antwerpen naar Schiphol moeten nemen; men heeft dit aanvaard. Een tweede maal werd een niet afgestempeld treinticket aanvaard omdat het dezelfde morgen een paar minuten voor het vertrek van de Intercity in Antwerpen was uitgereikt. (Ik zit wel in hun Elite Sky Team Programma - weet niet of dit er invloed op heeft.)

Awaaze,

Ik hoop dat je de info van de afgelopen dagen nog bent blijven volgen. Tenzij er nog iets uit de hoge hoed wordt getoverd vrees ik dat ik de uitslag van de commissie wel weet.

Ik vlieg binnenkort met Turkish Airlines… en wordt er hier niet echt op gerust gesteld.

Hoi,
Ik heb een vraagje,
Via de site Omnia.be heb ik idd een goedkoop ticket van ongeveer 500 euro naar ghana gevonden.
Maar nu moet ik de trein in brussel zuid om 9.18 nemen. En de eerste trein die ik kan nemen die dag komt om 8.42 aan. Weet iemand hoe groot treinstation brussel zuid is, en heeft iemand het wel eens gedaan? Ik wil natuurlijk niet mijn vlucht missen, dan is 500 euro toch nog best wel veel!
Hoeveel overstaptijd heb je nodig op brussel zuid, en hoe groot is de kans op vertragingen?
Als ik alles zou halen, dan heb ik nog steeds maar 2 uur vanaf dat ik aankom op schiphol tot mijn vlucht gaat. Adviseren jullie om alvast een nachtje eerder te gaan en daar vroeg de trein te pakken of is het wel te doen en heb je weinig tijd nodig op brussel zuid.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, dan kan ik snel gaan boeken voor al die mooie aanbiedingen weg zijn!

Groeten Lizzzi

Brussel is een vrij groot station, maar wanneer je ruim een half uur hebt om over te stappen dan zou dat toch moeten lukken. Ik weet niet hoeveel koffers je wilt gaan meeslepen, maar wanneer je het normaal houdt (1 koffer en 1 handbagage) zul je overal op tijd komen.
Ben je echter van plan om er een volksverhuizing (bv 2 koffers en 4 stuks handbagage in je eentje) van te maken dan kun je wel eens tijd tekort komen.

Je kunt veelal ook inchecken online, dus wanneer je dat al hebt gedaan is het slechts een kwestie van bagage afgeven en naar de gate gaan. Bagage afgeven kan tot iets van een uur voor vertrek, dus dan zou je 3 uur hebben om op Schiphol te komen, moet genoeg zijn.

Beste Papaya,

Ik neem een backpack mee, niet 35 liter dus ik hoop dat die als handbagage mee mag. Daar stop ik dan evt. ook wel een handtasje in, dan heb ik alleen mijn backpackje op mijn rug.
Moet ik die persee inchecken? is het wel een beetje overzichtelijk? Ik moet een internationale balie vinden, maar als ik daar bijv. 15 min. moet wachten, dan heb ik nog maar 15 minuten om de trein te vinden etc. dat is misschien wel kort, maar een nacht in brussel slapen kost me ook wel weer wat!
Op schiphol check ik dan mijn backpack in en neem ik klein tasje eruit, zo denk ik dat ik snel kan reizen.
Hoop dat die trein dan niet ineens vertraging heeft ofzo, waardoor ik de aansluiting mis, en heb geen zin om een taxi van brussel naar amsterdam te boeken.
Hoop dat je me nog wat tips kan geven, bedankt alvast!
Groeten Lizzzi