USD in Argentinië

Hallo!

Ik lees dat de Argentijnse regering het gebruik van USD in het land tegen wil gaan en mensen die niet uit een USD gebied komen, zouden vanaf begin deze maand geen USD meer mogen meenemen op reis.

Het valt mij op dat je aardige kortingen kunt krijgen als je in USD kunt betalen, dus zou ik toch graag wel wat USD hebben tijdens de reis! Heeft iemand informatie over:
[ul]
[li]Kan ik in Argentinië USD pinnen? Iemand hier ervaring mee en krijg je dan een beetje reële wisselkoers?
[/li][li]Mag je nog wel wat USD meenmenen of is het echt totaal verboden?
[/li][li]Wordt er streng op gecontroleerd?
[/li][/ul]

Ik hoor het graag!

JD

Dollars pinnen gaat niet meer, je kunt beter zorgen dat je dollars of euros hebt als je er naar toe gaat. Nu het voor de argentijnen onmogelijk is om dollars te kopen, en zelfs moeilijk is om voldoende dollars te kopen als ze op vakantie naar het buitenland gaan zal de zwarte markt koers wel lekker omhoog gaan vermoedelijk.

Euro’s ook? Of is het beter om Dollars mee te nemen? Waar wij dan wel wat koersverlies op hebben omdat we dan hier in Nederland Euro’s moeten wisselen tegen dollars.

hoi,

een lastig thema, dat nog in ontwikkeling is, iedere maand weer wat anders.
omdat wij in argentina nu dus moeilijk aan dollars kunnen komen, is de waarde van de dollar op de zwarte markt heel wat meer waard dan officieel.
vele plekken zullen graag dollars hebben, en ze zullen je er een goede tot zeer goede koers voor geven.
Mogelijk ten overvloede, maar pas wel op bij wisselen op straat, dat je echt geld krijgt.
het lijkt me zeer vreemd dat je een boete zou krijgen voor het hebben van dollars. dat zal echt niet gebeuren. verder zijn zover ik weet zowel euro’s als dollars welkom.
wissel bij banken, of bij mensen die je vertrouwt, b.v. een Nederlander die hier in argentina woont.

Hoi John,

Vanwege de enorme inflatie hier en de instabiele Argentijnse Peso willen veel mensen Dollars hebben (winkeliers en consumenten). Het wordt hier echter steeds moeilijker om daaraan te komen. Bij CITI-bank is het overigens nog wel mogelijk, wordt in ieder geval nog aangeboden bij het pinnen. Wisselen op straat zou ik je niet aanraden, maar zoals hierboven al gezegd, bij de wisselkantoren kun je een uitstekende koers krijgen voor de Dollar.

Is er inmiddels al meer informatie over de situatie mbt USD in Argentinië nu? Accepteert ieder hotel USD en of EUR? En kun je nog steeds zonder problemen USD/EUR meenemen, zo ja zit daar een limiet aan?

JD

Dollars of Euro’s VERkopen is geen probleem. Vreemde valuta kópen in Argentinie is de moeilijkheid, het treft dus de argentijnen die naar het buitenland willen. Daarom groeit de zwarte markt zo hard want dat is de enige manier voor de argentijnen om $/ € te bemachtigen. Officieel moeten ze een aanvraag indienen bij de belastingdienst die dan bekijkt of ze al dan niet in aanmerking komen om buitenlandse valuta aan te kopen. Wat ik hoor van onze gasten en lees op argentijnse reizgers sites is dat antwoord steevast NIET ! Het is nl. niet patriotisch om het in Argentinie verdiende geld in het buitenland uit te geven!
Ik heb niet gehoord dat toeristen geen dollars of euro’s mee mogen nemen, lijkt me ook niet waarschijnlijk, er zit waarschijnlijk wel een limiet aan, in veel landen ligt dat rond de 10.000.
Enige mogelijke maatregel die ze in de toekomst nog zouden kunnen nemen is alle valuta declareren bij aankomst en controleren bij vertrek zodat je verplicht wordt om bij officiele instanties te wisselen en ze zo de zwarte markt buiten spel (proberen te) zetten, hopelijk komt Cristina niet op dat idee…

Dank je voor het antwoord! Is het handig ook wat € mee te nemen om betere prijzen te krijgen in restaurants?

JD

Betaal gewoon in pesos , de koers is gunstig op dit moment…

Ok, dank!

vandaag € gewisseld aan 6.12 op luchthaven Ezeiza (kantoor Banco Nacional). Opmerkelijk: max 380€ per transactie.
Men zou ook € verkopen aan 6.27 - mits je het oorspronkelijke aankoopborderel kan voorleggen.
Of dit effectief het geval is / of dit lukt laat ik je weten midden november…