situatie Dollar veranderd

Door de nieuwe regering is de officiële koers van de Peso nu evenveel als die op de zwarte markt. Heeft het nog zin om Dollars mee te nemen en om te wisselen op de zwarte markt voor Pesos? Of kan ik net zo goed gewoon naar een geldautomaat gaan; de koers is immers hetzelfde?

Bij het afhalen krijg je een bericht op het scherm dat je 56,80 peso’s aan kosten betaalt. Ik merkte dat dit niet klopte! Dus je kan gerust pinnen maar je kan niet meer dan 1000 peso’s per keer afhalen (een paar keer na elkaar) een heel gedoe dus! En de automaten zijn vaak ‘leeg’. Wij hebben dollars mee en wisselen die…maar et levert inderdaad niet méér op. Betalen met MasterCard is ook een goede optie denk ik!

1 like

Wij gaan begin volgend jaar naar buenos aires. We dubben de hele tijd al over hoe we het goedkoopst (en op een betrouwbare manier) aan geld kunnen komen. Omdat we daar ongeveer anderhalve maand blijven denken we in ieder geval wel voor 1000 euro aan pesos te gebruiken. Het liefst kloppen we in buenos aires bij iemand aan waarbij we via internet bankieren een bedrag over maken en dat we dat bedrag dan weer in cash meenemen maar ik lukt vanuit hier moeilijk om een contact te leggen met iemand.
Hoe zouden jullie dit doen? Aldaar pinnen (waarbij je bij elke 1000 pesos waarschijnlijk elke keer een stukje betaald aan de bank)? Of kun je daar naar een bank gaan om dit bedrag daar in een keer te pinnen? Of in Nederland euro’s voor dollars wisselen en ze in BA weer om ruilen? Alvast bedankt voor advies!

Ik wil je niet ontmoedigen maar voor anderhalve maand ga je echt meer nodig hebben dan 1000€. Zeker als je activiteiten plant zoals Perito Moreno (ingang is 250pesos per persoon, een koffie gaat drinken 40pesos enz…Argentinië is helaas niet goedkoop! Wijh ebben net de minitrekking op Perito Moreno geboekt en kost ons 1200 p.p. Zonder ingang van park en vervoer ernaartoe mee te tellen! We hebben een auto dus kunnen er zelf naartoe. Heb gehoord dat et zelfs goedkoper is om met een paar man een auto te huren om ernaartoe te gaan!)
Wat bedoel je met begin volgend jaar? Ik zou de situatie in het oog houden! Wij hebben net voor de koers veranderde dollars gewisseld en kregen in El Chalten 14 peso’s per dollar. De dag erna veranderde de koers en sindsdien weten we niet aan hoeveel ze nog wisselen. Vermits wij nog dollars hebben gaan we dat hier morgen terug proberen want is toch nog beter dan officiële koers(12,9 peso’s per dollar). Als ik u was zou ik dollars meenemen en MasterCard…en het zo proberen doen. Aangezien de bankautomaten soms leeg geraken kan je toch nog op je gewisselde dollars terugvallen. En in het zuiden kan je alleszins overal met master/VISA betalen.
Indien iemand een beter idee heeft hoor ik het trouwens ook graag :wink:
Grtjs

Euro is geen probleem…en spaart ook nog zo de wisselkoers,+/-10% € naar US$

@Andre Martin: ik weet niet waar jij naar toe reist in Argentinië, de situatie ter plaatse zoals Katmol die omschrijft is vooral van betrekking op Patagonië, één van de duurdere regio´s en zeker in het hoogseizoen extra prijzig. Als je in het noorden of midden van het land rondreist kom je met 500 pesos per persoon per dag (zo´n 35 euro) een heel eind voor dagelijkse zaken zoals maaltijden, drinken, lokaal openbaar vervoer, korte taxiritten, etc. Zodra je excursies gaat maken en additionele kosten hebt voor bijvoorbeeld brandstof (autohuur), dan heb je natuurlijk een hoger budget nodig.

@El Mochilero: zou zeker cash US$ of euro´s wisselen, ook al is het wisselkoersverschil van de “blue” bijna verwaterd, je hebt gewoon veel aan cash in dit land. Argentinië is nog altijd een cash maatschappij, plekken waar je zonder meerkosten met debit of credit card kunt betalen zijn redelijk dun gezaaid.

Maak er een mooie reis van allebei, beschrijf anders eens op het forum hoe jullie reis is verlopen,

Een reislustig en prachtig 2016 toegewenst, groet uit de Sierras de Córdoba,

Jan

Wij zijn net terug uit Argentinië. Het verschil tussen de officiële koers en de straat is minder groot geworden. Wisselen is toch nog steeds interessant, o.a. omdat je maar een klein bedrag per keer kunt pinnen en daar 80 pesos per keer vanaf gaat, bovenop de kosten die je eigen bank rekent. Bovendien zijn pinautomaten regelmatig leeg.

Iets waar je ook rekening mee moet houden is dat accomodatieprijzen die nu op sites als Booking e.d. staan, lager zijn dan het bedrag dat je daadwerkelijk moet betalen. Het bedrag in pesos verandert op het moment dat je boekt in dollars. Wat je vervolgens in pesos moet betalen hangt af van de koers op de dag dat je incheckt (na 15 december was het bedrag dat we moesten betalen overal hoger dan het bedrag dat op de website stond).

Wij hebben bij aankomst in Buenos Aires gewisseld bij een Nederlander die daar woont. Hij haalt je desgewenst ook van het vliegveld op tegen een gunstige prijs. Hartelijke ontvangst van hem en zijn vrouw, alles was uitstekend geregeld.

Nog een tip:
Euro’s zijn het voordeligst als je in Buenos Aires wisselt, bijv. via de mogelijkheden die Catamaran je kan vertellen.
Als je niet je gehele budget in Buenos Aires wilt wisselen en je gaat naar Patagonië, zorg dan dat je Dollars i.p.v. Euro’s meeneemt.

Onze ervaring was dat er in de laatste weken van december in Patagonië op de meeste plekken dezelfde blauwe koers voor Euro’s als Dollars werd gerekend, waarmee je zelfs op een lager bedrag dan met de officiële Eurokoers uitkomt!
Als je dan geen Pesos en geen Dollars hebt, is in restaurants/hostels cash afrekenen met Euro’s voordeliger dan blauw wisselen, omdat je dan in ieder geval de officiële koers krijgt (en nog steeds de transactiekosten van pinnen omzeilt).
Afrekenen met credit card leverde een zeer slechte koers op.

Hoe een en ander zich de komende maand(en) verder zal ontwikkelen, is uiteraard niet te zeggen.

Op dit moment was, in onze ervaring, het volgende dus het voordeligst:
1e keus: Euro’s wisselen in Buenos Aires
2e keus: overige deel van je budget (of als back-up) in Dollars meenemen om te wisselen
3e keus: cash afrekenen met Euro’s in restaurants/hostels

Ik zou er trouwens niet op rekenen dat in restaurants/hostels cash in Euro’s afrekenen altijd kan.

vandaag hoorde ik dat mensen uit NL meer dan de € moesten betalen in Amsterdam voor US$…dus de US$ was DUURDER dan de €…
Deze zijn juist uit Amsterdam gekomen,03.01.2016
(koers verschil inkoop /verkoop) is in NL ook niet te overzien,

Precies, 50 dollar kocht ik gisteren bij de ABN AMRO voor 53 euro. Misschien zijn dollars ergens anders in Nederland goedkoper te krijgen, maar omdat ik slechts 50 dollar nodig heb, heb ik mij daar niet in verdiept. Ik denk niet dat het heel veel goedkoper wordt.