Dollars of Euros meenemen om in Buenos Aires te wisselen in pesos

Hallo,

Ik heb gehoord dat je in Buenos Aires Euros en ook Dollars kan omwisselen in pesos bij ‘zwarte’ geldwisselkantoren in de stad en dat je daar een zeer gunstige wisselkoers hebt vergeleken met wanneer je pesos pint. Nu vraag ik me af wat jullie zouden aanraden om mee te nemen om te wisselen: Euros of Dollars. Of kan iemand mij misschien vertellen wat de gunstigste wisselkoers heeft op dit moment?
Ik ben benieuwd.

Groetjes, Astrid

Volgens mij zijn Dollars meer gewild, maar ook met Euro’s krijg je nog een goede wisselkoers. Een vriendin van mij heeft 500 euro omgewisseld en kreeg daar 180 euro meer voor in pesos. Ik vraag me alleen af of die mensen op straat te vertrouwen zijn en of je geen nep geld krijgt? Iemand ervaring mee? En is het niet handiger om iemand te ‘kennen’? Misschien vragen bij hotel/hostel…

Op straat wisselen zou ik als toerist niet doen. Maar je kan wel dollars meenemen om bijvoorbeeld hotels of restaurants mee te betalen, daar krijg je een mooie wisselkoers over het algemeen.

wij zijn net terug van Argentinië.
wij raden iedereen aan om Euros cash mee te nemen.
in Buenos Aires was de koers op 15/03/2013 op de ‘zwarte markt’ 9,70 pesos voor 1 Euro, in de wisselkantoren 6,70 pesos.
wij hebben alvast geen slechte ervaring.
dus doen!

groetjes
Marijke

@Marijke: wáár heb jij tegen 9,70 gewisseld dan? Ik ben, net als Flipsen, niet geneigd mijn klanten te adviseren om op de zwarte markt te gaan wisselen, maar als jij een goed & veilig adresje hebt…

beste,

neem eens contact op met de uitbaters van het ViaVia hostel, Chili 324, Buenos Aires.

Als je mensen hebt, die voor jou kunnen wisselen tegen die koers, dan is dat goed. 9,70 is nog altijd onder de koers van 10,20-10,30 die je op e zwarte markt kunt krijgen, maar dus wel met risico’s. je kunt ook, zoals vermeld, tegen een tussenkoers betalen bij hotels e.d.

er zit een betrouwbaar adres ergens op Cerviño, Palermo botanico, vlakbij een Freddo. Als jullie het precieze adres willen weten kan ik dat wel even informeren, want zelf weet ik de juiste straten niet meer (loop er wel zo heen…:slight_smile: )

Toch een woord van waarschuwing als je van dit soort adresjes gebruik wil maken: ga er niet met duizenden euros of dollars heen. Je zal net binnen staan en er komt een inval van de AFIP? Ben je, behalve dat je illegaal bezig bent, ook mooi al je geld kwijt. Ik zou er dus mee oppassen. Rekeningen in hotels of restaurants met dollars of euros betalen is uiteraard geen enkel probleem als de uitbater dit accepteert.

Dat zal vrijwel iedere uitbater accepteren (misschien buiten ver weggelegen of kleine gelegenheden om).
De vraag is alleen tegen welke koers. Je kunt een beetje onderhandelen.
Ook betalingen via paypal en overschrijvingen naar een buitenlandse bankrekening zijn erg welkom.

het beste kun je aan vrienden en bekenden in Argentinie vragen of ze euro’s of dollars nodig hebben, bijna iedereen van de middenklasse gebruikt dollars om een buffer te hebben op komende slechte tijden.
En mocht je in Amsterdam zijn: ik koop in maart en april Argentijnse peso’s volgens de euroblue.

Je kan in Amsterdam helemaal geen pesos kopen!

Gallina, lees beter. Ik had 't tegen de OP, en eventueel andere particulieren die terug uit Argentinie zijn en peso’s in de broekzak nog hebben.

@88Astrid zie mijn commentaar over dit onderwerp in de post: Geld wisselen in Argentinie - hoe maak je je vakantie in Argentinie betaalbaar

.
Op straat wisselen of in illegale wisselhuizen (spelonken) is riskant - je kunt overvallen of opgelicht worden. Ik ben een Nederlander woonachting in Argentinie en bied veilig wisselen aan aan Nederlandse toeristen. In alle gevallen ga ik naar uw hotel om de transactie in een veilige omgeving af te handelen. Het veiligste (en de beste koers) is een bankoverboeking via internet banking of mobiele banking app - dit kan allemaal op de hotelkamer: ik breng de afgesproken hoeveelhied argentijnse pesos mee en u doet in mijn bijzijn de overboeking naar mijn bankrekening in Nederland.
Zie ook mijn post in het onderwerp: Geld wisselen in Argentinie - hoe maak je je vakantie in Argentinie betaalbaar en mijn facebook pagina geld wisselen argentinie.

Het verschil tussen de zwarte markt en de officiele koers is inmiddels opgelopen naar meer dan 50%

TIP: Overigens als je toch cash geld meeneemt neem dan us dollars mee, deze zijn gemakkelijker omwisselbaar in de lokale munt dan euros en je krijgt er een betere koers voor.

@bartolo
Wij gaan met 6 gasten naar Buenos Aires aanstaande woensdag. En zitten inderdaad ook met het ‘geldomwissel vraagstuk’.
Kan jij ons in BA helpen? Hoe en waar kunnen we het beste afspreken?

Beste Joost, bedankt voor je bericht.
Het gebruik van pinpas en creditcaard is af te raden daar je dan “slechts” 7.70 pesos per euro krijgt. Op de zwarte markt ligt de koers zo’n 50% hoger, ik betaal voor bedragen tussen de € 1000 en 5000 11.60. Het eenvoudigste is te wisselen als jullie eenmaal in Buenos Aires zijn. Ik kom dan naar jullue hotel en bring de afgesproken hoeveelheid pesos mee, vervolgens maken jullie de euros over via IB via een laptop of smartphone. Ik weet niet hoe lang jullie blijven of wat jullie activiteiten zijn maar het verdient de aanbeveling om per maan biiv. USD 200,- cash mee te nemen als noodreserve.
Het wisselen kan op jullie hotelkamer ivm veiligheid.

Ik hoor graag verder.
Mvg.
Bart
bart.cillekens@gamelion.nl

Ik kan wisselen bij Bart alleen maar aanbevelen. Wij deden het bij aankomst in Argentinië door cash geld en nadien via een overschrijving en beide keren was het een heel vlotte transactie.

Iedereen doet het trouwens, ook al is het illegaal. Er zat geen enkele Argentijn op die maatregel van Kirchner te wachten.

1 like

@bartolo Is het voor jou evt ook mogelijk om naar het vliegveld te komen. Wij vliegen op BA, maar hebben ‘aansluitend’ een binnenlandse vlucht naar het Zuiden gepland…gr