Geld wisselen in Argentinie - hoe maak je je vakantie in Argentinie betaalbaar

In Argentinie is momenteel sprake van zwarte markt in buitenlandse valuta - vooral us dollars en euros. De centrale banken verkoopt nog maar mondjesmaat buitenlandse valuta aan Argentijnen en ingezetenen deze zoeken daarom hun heil op de informele markt waardoor het koersverschil inmiddels is opgelopen tot zo’n 50%. De meeste toeristen beperken dan ook het gebruik van de bankpas en credit card en nemen cash geld mee om te wisselen.

Maar hoe weet je dan of je geen vals geld krijgt?

Buiten het feit dat het natuurlijk illegaal is, is het risico dat je het slachtoffer wordt van zwendel, beroving en/of oplichting (vals geld) groot. Beter van niet dus.

Als je op straat wisselt of bij een illegaal wisselhuis loop je inderdaad risico dat je beroofd wordt of opgelicht (vals geld), daarom is het aan te raden geld te wisselen bij betrouwbare partijen, zie geld wisselen argentinie op facebook.

Ik snap niet helemaal hoe u werkt, maar het lijkt verdacht veel op een illegaal wisselhuis die u zojuist zelf aanhaalde. Ik vraag me echt af hoe het een en ander in zijn werk gaat. De Facebook-pagina is daarover nogal vaag. U biedt een goed bedrag in ruil voor buitenlandse valuta (euro en dollar). Iemand wisselt zijn euro’s bij u voor Pesos. Wat moet u dan met die euro’s in Argentinië?

Alle wisseltransacties buiten het formele bankensysteem (dus tegen officiele wisselkoers) zijn in feite illegale transacties. Desondanks vinden toeristen het in toenemende mate de moeite waard om hun euros en dollars op de zwarte markt te wisselen vawege het grote koersverschil. Waarom ik en Argentijnen graag euros en dollars willen kopen??? omdat de banken nog maar mondjesmaat buitenlandse valuta verkopen moeten wij de zwarte markt op om onze dollars en euros te kopen. Ik heb een bedrijf in Argentinie en heb valuta nodig om mijn importen te betalen, leningen in Nederland af te betalen, Argentijnen die op vakantie willen in het buitenland moeten hun dollars op de zwarte markt kopen, etc.

Goh… is de situatie zo penibel? Ik begrijp dat men dus min of meer genoodzaakt is de zwarte markt op te zoeken als men euro’s of dollars wil kunnen kopen. Hoe kan men weten dat u een betrouwbaar wissel"kantoor" bent? Welke waarborgen biedt u ten opzicht van het wisselen bij straathandelaren?

De situatie is inderdaad de laatste maanden verslechterd, het houdt verband met de ontwaarding (inflatie en begrotingstekort) van de argentijnse peso wat niet to uitdrukking komt in de wisselkoers omdat die wordt gecontroleerd door de regering (Centrale Bank). Ik biedt mijn wisselservices al sinds september 2012 aan, o.a. 3x per week aan de KLM crew, en aan toeristen in het algemeen en heb een vlekkeloze reputatie opgebouwd. Ik ga regelmatig naar hotels van toeristen om gled te wisselen, ik garandeer dat de peso bilejetten echt zijn en geef ook veiligheidstips. Ik ben bekend en gerespecteerd in de Nederlandse en internationale samenleving in Buenos Aires, ben ondernemer en consultant, ik heb 25 jaar ervaring als internationale bankier.

@BartoloBA: Dat klinkt goed, u heeft me overtuigd. De service die u aanbiedt is misschien interessant voor de mensen die over dit onderwerp discussiëren in de volgende post: Dollars of Euros meenemen om in Buenos Aires te wisselen in pesos

BartolaBA, ik reis begin oktober eerst naar Cordoba en na 1 maand naar Beunos Aires voor een paar maanden. Neem in BA wel contact met je op. Waar zou ik in Cordoba langs kunnen gaan voor een betrouwbare afhandeling?

Dank je en een prettige dag.

Franke

Beste Franke, Ik ken niemand in Cordoba die ik persoonlijk ken en vertrouw in deze branch. Wel heb ik een Nederlandse klant in Cordoba die regelmatig wisselt en die ik de pesos toestuur via een persoon in Buenos Aires.
Mijn email is bart.cillekens@gamelion.nl
Mvgr. Bart

Moet zeggen dat ik heel benieuwd ben naar mensen, die dan ook daadwerkelijk deze transacties gedaan hebben :slight_smile:

Als je geinteresseerd bent in wisselen kan ik je wel referenties geven, ik doe het al bijna een jaar voor de KLM crew die 3 vluchten per week hebben.

Hi Bart, wil je nu publiekelijk bedanken voor het hebben omruilen van $'s voor mij en ook voor de tips (Ezeiza taxi, etc.). Ik kan iedereen aanraden die naar Buenos Aires komt om contant geld mee te nemen en laat Bart je helpen. Je bent een grote dief van je eigen portemennee als je gaat pinnen of bij de bank via de officiele wisselkoers $'s of Euro’s omruilt in pesos. De $ Blue noteert nu rond peso 9.50 bieden en de bank geeft je peso 5,91. Reken maar uit wat je verliest. Iedereen hier in argentinie zoekt $'s en Euro’s, overal op straat staan er mannetjes “Cambio, cambio” te roepen wanneer je langsloopt (ze ruiken dat je tourist bent), het is doodgewoon. Bart is 100% betrouwbaar en geeft je een goede koers. Ik zal later wat over Buenos Aires zelf posten op het andere argentinie forum. Mooiste stad die ik ooit gezien heb,

Franke Scheper vanuit Cordoba.

Hi Bart, wil je nu publiekelijk bedanken voor het hebben omruilen van $'s voor mij en ook voor de tips (Ezeiza taxi, etc.). Ik kan iedereen aanraden die naar Buenos Aires komt om contant geld mee te nemen en laat Bart je helpen. Je bent een grote dief van je eigen portemennee als je gaat pinnen of bij de bank via de officiele wisselkoers $'s of Euro’s omruilt in pesos. De $ Blue noteert nu rond peso 9.50 bieden en de bank geeft je peso 5,91. Reken maar uit wat je verliest. Iedereen hier in argentinie zoekt $'s en Euro’s, overal op straat staan er mannetjes “Cambio, cambio” te roepen wanneer je langsloopt (ze ruiken dat je tourist bent), het is doodgewoon. Bart is 100% betrouwbaar en geeft je een goede koers. Ik zal later wat over Buenos Aires zelf posten op het andere argentinie forum. Mooiste stad die ik ooit gezien heb,

Franke Scheper vanuit Cordoba.

Allen,
Ik ben nu in Argentinië, je kunt per keer maximaal ARS 1000 per keer pinnen, maar vaak wel meerdere keren achter elkaar. Let op je moet altijd toestemming geven aan de automaat voor een extra heffing van ARS 39. Je krijgt vervolgens afgerekend tegen de officiële koers, die veel lager is dan de Euro Blue of Dollar Blue, dit scheelt soms 50%. Oorzaak de Argentijnen hebben geen vertrouwen in de eigen munt, in januari 2014 devaluatie van 17% en zijn op zoek naar vaste valuta. Zelf kunnen ze maar beperkt dollars of Euro’s kopen bij hun eigen bank. Er is dus een behoorlijke zwarte handel, maar wees voorzichtig, meer info zie http://argentinievakantie.blogspot.com.ar/

Ik was eind van 2013 2,5 maand in argentinie en ga eind dit jaar weer. Ik kan iedereen aanraden US$ of Euro’s mee te nemen en te wisselen bij Bart Cillekens in Buenos Aires.
100% betrouwbaar en je krijgt een goede koers ook. Je bent een dief van je eigen portemenee als je pint. Bart is op de argentinie forum te vinden. Of mail me op frankescheper@gmail.com voor zijn mail adres.

De vier keren die ik Argentinie bezocht vroeg ik altijd aan de hotelchauffeurs mij naar een betrouwbare wisselkantoor mee te nemen en had nooit een problem.

BartoloBa, heb jij ook een mogelijkheid om dollars/euro’s te wisselen in het zuiden: Ushuaia/El calafate? Of is wisselen “op straat” daar helemaal niet mogelijk?
Maakt het nog iets uit of je dollars of euro’s meebrengt?
Als ik eerst euro’s hier in NL moet gaan wisselen naar dollars heb ik namelijk al koersverlies en eventueel kosten. Als ik euro’s in Argentinië kan wisselen in dezelfde verhouding als hier in NL de dollar staat, kan ik beter euro’s meenemen.

Weet jij of Nationale parken en campings in Argentinië ook in dollars betaald worden of mag dit ook euro’s of arg peso’s zijn?

Zit nu in Bns.Ars, ben 26/10 in El Calafate voor een paar dagen. Zal voor je informeren of dat daar mogelijk is en het je laten weten. Ik denk dat je beter af bent hier Euro’s te wisselen want ze handteren voor zowel $'s als Euro’s realistische koerzen. Ik denk dat de meeste parke met ars worden betaald. En vermoedelijk als je met $'s of Euro’s daar betaald worden die op de oficiele bank koers geruild, $ is nu oficieel 8,46 peso en de Dollar Blue is 14,10 op straat.

Franke