Geld wisselen in Argentinie - hoe maak je je vakantie in Argentinie betaalbaar

Ik kan mijn diensten alleen in Buenos Aires aanbieden aangezien dit een vertrouwens zaak is en ik mijn reputatie niet op het spel wil zetten via derden. Ongetwijfeld kun je in Ushuaia en El Calafate ook op straat wisselen. Vraag het na bij een krantenstand, een “kiosko” of een “locutorio”. Doorgaans weet elke Argentijn waar “blue” gewisseld wordt. Voor dollars krijg je een relatief hogere koers (vergeleken met de cross euro/usd) dan voor euros. Dat komt omdat dollars meer courant zijn dan euros en men dus altijd dollars prefereert (uitzonderingen daargelaten). Het klopt dat er een behoorlijk koersverlies is als je via je bank of op Schiphol (ABN AMRO) dollars bestelt/opneemt. In Amsterdam ligt een wisselkantoor op het Damrak - Pottchange - die zeer scherpe koersen hanteren voor de aankoop van dollars (prijs online) en ook de dollars thuis laten bezorgen.
Doorgaans kun je alle diensten in Argentinie in arg pesos betalen aangezien de peso “legal tender” is dwz deze verplicht geaccepteerd moet worden als betaling. Men kan dus niet eisen dat je in dollars of euros betaalt. Het kan wel gebeuren dat de toegangsprijzen voor niet-ingezetenen hoger liggen en bij vrije commerciële diensten dat men de gevraagde dollar of europrijs omzet naar pesos tegen de “blue” koers. Dit laatste is illegaal.

Dank je wel voor jullie reacties.

Franke, ik hoor graag van je wat de mogelijkheden zijn in El Calafate. Alvast bedankt voor het navragen daar.

BartoloBA: Ik ben Pottchange ook al tegen gekomen op internet. Ze geven inderdaad een goede koers. Maar ik woon niet in de omgeving van Amsterdam, dus dan zou het verzonden moeten worden. Dat kost 16,50 euro. Door deze kosten wordt dan het koersverschil met andere banken zo’n beetje weer teniet gedaan, tenzij je een erg groot bedrag aan dollars meeneemt. Is het aan te geven hoeveel je verliest als je toch euro’s in Argentinië wisselt in plaats van dollars (ten opzichte van de cross euro/usd)? Mogelijk is dat verschil minder dan dat ik hier in NL eerst euro’s omzet in dollars.

Jungle, als het - zoals jijzelf impliciet aangeeft - om zo weinig geld gaat zijn de verschillen tussen de koersen niet echt belangrijk, het gaat hooguit om enkele tientjes. Ipv te focussen op de laatste cent qua wisselkoers raad ik je aan te genieten van de prachtige natuur die Argentinie heeft te bieden. Een paar euros extras gespendeerd bijv. voor een gids komt vaak het vakantiegenot meer ten goede dan het najagen van de beste wisselkoers. Veel plezier op je as Argentinie trip.

Wij gaan in januari in naar Argentinië en willen dan ook blue wisselen (liefst via NL expat daar). Maar dat betekent ook dat je natuurlijk geen hotels/auto’s vooraf kan boeken en enkel ter plekke kan boeken en betalen. Is dat wel handig in januari? Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Wij gaan slechts een paar dagen, maar ik denk er ook over na om wat euro´s en dollars in cash mee te nemen. Is het verschil echt 50%?

Hoi, dat was het ja, oiv Centrale bank controle en sluiting van enkele wisselkantoren is de koers de afgelopen 2 weken stevig gedaald.
In een notendop: je kunt cash meenemen (euros of dollars) of je kunt als je in BA bent een euro overboeking doe via internetbanking of bankapp naar mijn ABN rekening.
De koersen fluctueren sterk (hoge volatiliteit), maar het voordeel vis a vis de oficiele koers bedraagt momenteel zo’n 46% voor cash dollars, iets minder voor euros.
Ter illustratie:
Vandaag kan ik voor 1000 dollars cash 11,90 pesos betalen (coupures van 100 en/of 50), voor kleinere coupures 20 cent minder.
voor 1000 euros cash 14,40.
Voor een overboeking van 1000 euros 14,03 (moet naar usd worden geconverteerd en overgeboekt naar BA via broker – kosten en commissie)
Pinnen (maximaal 1000 pesos per pinbeurt/3 pineuten per dag – Eur 5,00 kosten per pibeurt plus kosten eigen bank) en credit card wordt allemaal afgerekend tegen officiele koers (USD 8,46 en Euro 10,53) dus het is aan te raden zoveel mogelijk cash in pesos te betalen, inclusief hotel en tours, als dat mogelijk is.
Ter info de officiële koershttp://www.bna.com.ar/#billetes . Het is een kwestie van afwegen: koers vs rompslomp/risico van cash meenemen. USD cash levert het meeste op, dan Euro cash, tot slot Euro bankoverboeking.

Het wisselen kan plaatsvinden in jullie hotel komen als het centraal gelegen is (afleverkosten 100 pesos), anders kunnen jullie naar ons kantoor komen dat centraal gelegen is op Av. De Mayo 1209, hoek Salta Google Maps

Mvg.
Bart

Hallo Bart,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Ik heb de dagkoers bekeken en voor 1000 usd krijg je vandaag 8,461.15 pesos.
Zal kijken of ik de komende maand nog wat dollars kan wisselen.

Gr!

Rolandb5, Wisselen kan bij mij zonder problemen, de lokale pesos brengen we naar jullie hotel zodat je niet over straat hoeft met pakken met geld. In januari is het misschien wel verstandig gezien hoogseizoen vakanties om bepaalde dingen zoals auto’s en hotels in ieder geval te reserveren met je creditcard en daarna cash met pesos te betalen. Je kaart is garantie maar niet noodzakelijk betalingsmiddel bij meeste verhuurders. Zelfde geldt voor hotels. Als je meer tips wilt weten en hoe we geld wisselen organiseren stuur me een priveberichtje!
Mvg Jeroen

Ik ben net terug uit Argentinië en Chili. Ik had zowel cash euro’s als US dollars bij. In de praktijk was het verschil tussen euro’s of dollars wisselen minimaal uiteraard rekening houdend met het koersverschil. Ik zou dan ook niet meer de moeite nemen om vooraf in NL euro’s naar dollars te wisselen, maar enkel cash euro’s meenemen. Voor een euro kregen wij in Patagonia 14 Argentijnse peso’s en voor een US dollar 12 peso’s. De biljetten moeten onbeschadigd zijn (niet op geschreven, geen scheurtjes). Daarbij geldt voor de US dollar dat ze alleen grote biljetten, 50 dollar of meer, willen wisselen. Kleinere biljetten willen ze wel wisselen, maar dan krijg je maar 11 peso’s per dollar. Deze voorwaarde werd ons niet opgelegd bij de euro.

In Chili kun je overigens beter pinnen. Koers gelijk of beter dan cash wisselen. Door de Chileense banken worden bij een pintransactie geen kosten in rekening gebracht. Je kunt maximaal 200.000 chileense peso’s per pinbeurt pinnen.

1 like

Voor de goede orde even een actualisering van de situatie van de paralelle wisselmarkt in Argentinië ook wel “blue” genoemd.
Op dit moment is het voordeligste US dollars cash mee te nemen - het verschil met de koers van de euro kan oplopen tot 10%, dwz voor de dollar kun je op de blue markt 40-45% meer krijgen dan de officiële wisselkoers, voor de euro kun je momenteel “slechts” 30-35% meer krijgen dan de officiële wisselkoers.
De officiële wisselkoers wordt toegepast op pintransacties en credit card aankopen. Het maximale pinbedrag ligt doorgaans op 1000 pesos (een enkele bank - bijv. Citi - heeft 1500 als maximum - over elke pinbeurt wordt 5 euro kosten berekend wat erop neer komt 5% van de wisselkoers.

Elke Argentijn wil graag dollars hebben, het is de tweede nationale munt en de enige spaarmunt in Argentinië. De euro daarentegen wordt niet breed geaccepteerd en vindt meestal snel zijn weg naar het buitenland. Grote coupures (100, 200 en 500) zijn nog wel eens gewild omdat die gemakkelijk kunnen worden meegenomen en afgestort op bankrekeningen in Europa. Bovendien vergroot de structurele zwakheid van de euro vis a vis de dollar de incourantheid van de euro.
De koersen op de paralel markt zijn de afgelopen twee maanden sterk gedaald door ingrijpen van de overheid (invallen in illegale wisselkantoren en het onder druk zetten van eigenaren van wisselhuizen) waarbij de methodes die de overheid hanteert net zo illegaal zijn als de markt zelf.Bij zeer kleine omzetten is de koers van bijna 16 pesos per dollar naar de huidige 12,85 per dollar. Dit zijn verkoopkoersen die de wisselhuizen hanteren voor hun onderlinge aan en verkopen. Op straat wisselen levert momenteel 11,80-11,90 op. De euro levert op straat 14,50-14,90 op. De koersen fluctueren sterk (hoge volatiliteit) en het vakantieseizoen zal waarschijnlijk een grotere vraag naar dollars opleveren.

Voor degenen die er niet van houden veel cash mee te nemen is er de mogelijkheid om in Buenos Aires een euro bankoverboeking uit te voeren via online bankieren of smartphone bankpas), je maakt dan een x bedrag in euros over op mijn Nederlandse bankrekening en krijgt dan meteen de pesos mee - geen wachttijden tot het geld is ontvangen en geen legitimatie eisen. De koers van de euro overboeking ligt iets lager dan de euro cash koers vanwege kosten en commissies die internationale bankoverboekingen met zich meebrengen. Het is een kwestie van afwegen: scherpe koers vs rompslomp/risico van cash meenemen.
Samenvattend: USD cash levert het meeste op, dan Euro cash, tot slot de Euro bankoverboeking.

Het wisselen kan plaatsvinden in hotel/hostel/apartment als het binnen de stad Buenos Aires is gelegen is (afleverkosten 100 pesos voor centrum, 200 voor Recoleta, Palermo, etc), een andere mogelijkheid is mijn kantoor aan huis dat centraal is gelegen de meest vellige wijk van BA - Puerto Madero Google - het adres is Olga Cossettini 1660, het appartement nr wordt verstrekt na persoonlijk contact via email/skype of Whatsapp.

TIP: ABN AMRO heeft een kantoren netwerk op Schiphol en dmv van hun online Travel Money Service kun je dollars bestellen die je dan op Schiphol kunt afhalen, handig maar vaak wel duur (slechte koers, commissies). http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Faciliteiten/Geldzaken/ABNAMRO.htm
Pott Change op het Damrak geeft meestal een veel betere koers en berekent geen commissie - ook is het mogelijk de dollars via waardetransport thuis te laten bezorgen. Dollar naar euro wisselen commissievrij | Pott Change

wie kan mij in contact brengen met een betrouwbaar contact persoon die EURO/DOLLAR wisselt naar PESO en weer terug?

Neem contact op met Bart, zie zijn uigebreide posts op deze board.

1 like

stuur me een privé bericht over wat je van plan bent.

Net terug uit Argentinië : geld (liefst dollars) inwisselen voor peso’s in Buenos Aires is geen probleem : je wordt in het centrum overal aangesproken (in de winkelstraten); we hebben verschillende keren onze dollars gewisseld voor blue dollars; je wordt meegenomen naar een kantoortje waar de transactie plaats vindt. Dit gebeurde steeds heel correct en heeft ons nergens voor achterdocht gezorgd; wél het aantal gekregen dollars goed natellen want men gaf in één geval wat te weinig terug.

16-07-2015 Geld wisselen in Argentinië is nog steeds een thema. Belangrijk voor iedere toerist, maar ook voor de student die voor langere tijd in Argentinië verblijft, voor studie of stage. Zie hierboven mijn bericht van 6-02-2014, de verschillen tussen de officiële koers en de Euro Blue of Dollar Blue zijn enorm.
Grote bedragen cash meenemen is echter niet nodig, Zoek op facebook maar eens naar Geld Wisselen Argentinië. Betreffende persoon voorziet u van Argentijnse pesos ter plekke in Buenos Aires onder gelijktijdige overboeking van Euro’s op zijn rekening via internet bankieren of phonebankapp. Dat is veilig en prettig want zo hoef je geen uren thuis zitten rekenen hoeveel (cash) geld je wel moet meenemen…je kunt altijd een tweede of derde overboeking doen. Handig en verstandig. Mijn eigen ervaring: supersnelle afhandeling, discreet, veilig en uitermate betrouwbaar. Voor allerlei informatie over Argentinië, haar provincies, steden en toeristische mogelijkheden, kijk maar eens op mijn blog.

Wij zijn net teug van een maand in Argentinië en Chili en hebben ons vooraf goed ingelezen. Het omwisselen van euro’s naar Peso’s hebben wij via Adriaan en Lou gedaan ( Catamaran op deze site) dit is echt super goed bevallen. daarnaast zijn het ook nog een beide erg vriendelijke mensen.

Voor degenen die door de bomen het bos niet meer zien even een update over het wisselen en de wisselkoersen in Argentinië!
Vorig jaar december na het aantreden van een nieuwe, meer liberale regering zijn de valutarestricties opgeheven. Wat betekent dat nu in de praktijk?
Er worden nog steeds verschillende wisselkoersen gebruikt in de dagelijkse markt maar het verschil tussen de officiële en straatkoers (=Blue) dat op een gegeven moment tot 80% was opgelopen bedraagt nu nog slechts 1 tot 2 procent. Het nominale verschil tussen de aankoopkoers van een bank en de straatkoers is op dit moment slechts 10 pesocent maar in de praktijk kun je op straat 20 a 30 cent meer krijgen doordat de straatverkopers kleinere marges hanteren dan de banken en wisselhuizen (casas de cambio).
Hieronder een overzicht van de meest relevante gisteren gepubliceerde aankoopkoersen
US$ officieel cash 15,24
US$ Blue cash 15,33 (voor briefjes van 100 en 50 - 20 cent minder voor kleinere coupures)
EUR oficieel cash 17,25
EUR Blue cash 16,70
Privé overboeking euros 15,70 (euros overgeboekt naar een rekening in Nederland worden in pesos cash uitbetaald in BA - simultaantransactie, geen wachttijd en legitimatie verplichting, transactie kan op de hotelkamer worden afgewikkeld ivm veiligheid).
Pinnen Bank 14,99 (afhankelijk van het max bedrag dat per transactie kan worden opgenomen - hier wordt uitgegaan van 1000 pesos)
Pinnen winkel 17,18
Credit card 17,18

Samenvattend is het dus voor de toerist het voordeligste en gemakkelijkste met credit card te betalen of zijn betaalpas te gebruiken in restaurants, hotels, winkels en reisbureaus. De cashkoers bij de banken en casas de cambio zal namelijk lager uitkomen na aftrek van gebruikelijke commissies.
Omdat niet alle zaken creditcards accepteren is het bijna onvermijdelijk om ook cash pesos op zak te hebben. Om aan cash pesos te komen kun je het beste bij een betrouwbaar straatadres dollars of euros wisselen - relatief krijg je voor de dollar een hogere koers dan voor de euro. Vertrouw je dit niet ivm veiligheid en vals geld dan kun je wisselen bij elke bank of bij de vele casas de cambio.
Euros overboeken via een bank en dit in pesos opnemen in Argentinië is helaas niet mogelijk voor niet-ingezetenen.
Er bestaat een informeel circuit voor bankoverboekingen, de koers ligt dan gemiddeld wel een peso lager dan de cashkoers ivm kosten en commissies. Het is zaaks dit met een vertrouwde persoon te doen, de transactie kan meestal snel en veilig worden afgehandeld op de hotelkamer. Dit is een goed alternatief voor toeristen die langer in Argentinië verblijven en niet precies weten wanneer en hoeveel geld ze nodig hebben.
Verdere tips bij ondergetekende via privé bericht.

Kan iemand mij een update geven over de huidige situatie omtrent het wisselen van euro’s ? en dan graag als voor beeld €50 = ???

In oktober reis ik voor drie weken naar Argentinië
Alvast bedankt!

Er is al lang geen zwarte markt meer in valuta’s in Argentinie. Je kan bij de banken gewoon euro’s wisselen. De conversie koers kan elk moment fluctueren net zoals in alle andere landen waar de valuta vrij zweeft.

Zie: Wisselkoers Argentijnse Peso (ARS) - Argentijnse Peso EURO

Dus het advies is om alleen maar Euro’s mee te nemen en deze om te wisselen bij de banken? Wat betaal je voor transactiekosten? Dit is goedkoper dan pinnen en creditcard? Ik vertrek 3 januari.