Dollars???

Hola,
Blijkbaar is de dollar de laatste tijd erg gegeerd in Argentinïe en kan je gemakkelijk dollars inwisselen voor pesos aan een erg mooie koers,tot meer dan 6 pesos per dollar.(net gelezen in een topic op Couchsurfing,groep Argentina)
Heeft er daar iemand ervaringen mee?Of iemand die weet hoe de situatie nu eigenlijk is?

Saludos,
Bart

Gewoon geld uit de muur trekken. Er zullen vast dollars geaccepteerd worden. Maar hoeveel heb je er of te wel weegt het hier kopen van dollars op tegen het pinnen in Argentinie?

Intussen is het ZEKER een goed plan om dollars me te nemen! Op de zwarte markt wordt er zelfs al 7 peso voor een dollar betaald, omdat Argentijnen domweg geen dollars meer mogen hebben. Tja, het heet een democratie, maar intussen is het gewoon weer een dictatuur geworden hier lijkt het wel. Je kan in hotels en dergelijke prima afdingen als je met dollars cash betaalt. Je kan ze overigens niet uit de geldautomaat krijgen (ook niet als het er wel op staat), dus je zal ze mee moeten nemen uit Nederland.

Pesos kan je pinnen bij de geldautomaat tegen de normale (bank)koers, maar je betaalt per transactie zo´n 18 peso extra aan kosten, plus eventueel de kosten van je eigen bank. Dus een stapeltje dollars mee is echt zo´n gek idee niet.

hhhmmm, net op het chili form een uitgebreide reactie tav contant geld versus plastic gegeven wat opgaat voor markten met gering verschil tussen zwarte markt en officieel wisselkoers.

De officieel valutakoersbenaming voor Argentijnse pesos is ARS. Volgens Oanda zijn ARS18 momenteel ca.EUR3,00 dus die toeslag op je debetkaart valt wel mee.

Echter in landen zoals Argentinië en Venezuela kan contante dollars wisselen beduidend gunstiger zijn. Als men de vooropgestelde wisselkoers op de zwarte markt haalt van USD1=ARS7 kost een debetkaart ca.40% meer! Dus loont het hier zeer zeker in Nederland EUR om te wisselen voor USD en deze mee te nemen. Echter wisselen op de zwarte markt is in principe illegaal en men loopt risico op oplichting (o.a. vals geld of wisseltrucs).

Goede berekening. Vals geld hebben wij ook in ARS ontvangen bij betalen in een taxi. Het is dus altijd oppassen. Dus die wisseltruc gaat ook in de eigen valuta op. Die kunnen we dus tegen elkaar wegstrepen :wink:

Dollars meenemen dus.

Ben het er niet helemaal mee eens, ten eerste verlies je al geld als je dollars tegen euro’s gaat omwisselen, alhoewel de koers nu wat gunstiger is en ten tweede staat de peso voor ons heel erg gunstig, 6.08 op het moment terwijl dat normaal 5.6-5.7 is.
Plus dat ik heb gehoord dat er heel undercover douaniers zijn die zich voordoen als geldwisselaars. En het feit dat er valse pesos in omloop zijn, die moet je ook kunnen herkennen. En als je toch dollars hebt en je gaat ze inwisselen bij een off kantoor, krijg je toch de off. koers. Dus dan schiet je er niks mee op. Nee hoor, ik ga gewoon lekker pesos uit de muur trekken…

Uiteraard moet je voorzichtig zijn met het wisselen van Dollars en dat raad ik ook eigenlijk af. Maar hotels en restaurants in cash met dollars betalen kan je mooie voordeeltjes opleveren!