US Dollars nodig

In hoeverre is het nodig om in Chili en Argentinië cash US dollars bij te hebben?

Wij zijn gewend om tijdens onze reizen nooit geen vreemde valuta mee te nemen, omdat we ter plaatse bij aankomst altijd direct de plaatselijke valuta pinnen. We hebben altijd hooguit een klein bedrag aan cash euro’s bij.
Maar ik lees op diverse forums dat het in Chili en vooral Argentinië toch echt nodig is om cash US dollars bij te hebben. Is dit zo?

Hangt ervan af: wil je een dief van je eigen portemonnee zijn in Argentinie, dan ga je lekker pesos pinnen. Wil je 60-70% besparen, dan neem je dollars mee (briefjes van 50 of 100) en wissel je die “op straat”. Pas daarmee uiteraard wel op en zoek even verder op dit landenforum, er is een Nederlander hier die je ook kan helpen met wisselen van euros via een doodgewone bankoverschrijving :slight_smile:

Voor Chili zou ik gewoon Chileense pesos pinnen en wellicht 100-200 dollar meenemen voor noodgevallen, als de geldautomaat net leeg of defect is.

Dank je wel voor jouw reactie. Ik had het een en ander al gelezen op dit forum. Tegenstrijdige berichten en het niet altijd even veilig zijn van het wisselen “op straat”. Is deze mogelijkheid van US dollars wisselen “op straat” ook aanwezig in Patagonia (route Ushuaia, El Calafate, Bariloche)? Idem voor euro wissel via een bankoverschrijving?

Kun je ook cash euro’s wisselen? Zo ja, is dit dan veel ongunstiger dan US dollars?

Ik lees ook wel eens berichten over dat toeristen transport, accommodaties e.d. verplicht in US dollars moeten betalen. Geldt dit ook voor campings, entree bij natuurparken, excursies zoals een gletsjer wandeltocht ed?

Nog een laatste vraag waar jij mij misschien ook mee kunt helpen. Heb je in Argentinië een internationaal rijbewijs nodig of is enkel het Nederlandse rijbewijs voldoende?

Alvast dank je wel maar weer.

Voor degene die ook op zoek zijn naar nadere informatie over dit onderwerp hieronder mijn aanvulling:

Ik ben net terug uit Argentinië en Chili. Ik had zowel cash euro’s als US dollars bij. In de praktijk was het verschil tussen euro’s of dollars wisselen minimaal uiteraard rekening houdend met het koersverschil. Ik zou dan ook niet meer de moeite nemen om vooraf in NL euro’s naar dollars te wisselen, maar enkel cash euro’s meenemen. Voor een euro kregen wij in Patagonia 14 Argentijnse peso’s en voor een US dollar 12 peso’s. De biljetten moeten onbeschadigd zijn (niet op geschreven, geen scheurtjes). Daarbij geldt voor de US dollar dat ze alleen grote biljetten, 50 dollar of meer, willen wisselen. Kleinere biljetten willen ze wel wisselen, maar dan krijg je maar 11 peso’s per dollar. Deze voorwaarde werd ons niet opgelegd bij de euro.

In Chili kun je overigens beter pinnen. Koers gelijk of beter dan cash wisselen. Door de Chileense banken worden bij een pintransactie geen kosten in rekening gebracht. Je kunt maximaal 200.000 chileense peso’s per pinbeurt pinnen.

Handige informatie! Ik ben geen groot voorstander van (groot) geld meenemen op reis maar zo te lezen is dat wel de moeite waard. Wat zou het verschil precies zijn als je bijvoorbeeld 1.000 euro meeneemt en wisselt ten opzichte van 1.000 euro (omgerekend) pinnen aan peso’s? Iemand die die berekening kan doen?

Even ruwe schatting: 50% extra als je cash meeneemt.

Dat is echt bizar veel. Moet je een expert zijn in het herkennen van biljetten om de ‘neppe’ te herkennen? En hoe groot is dat kans dat het mis loopt? Ik ben niet zo bang aangelegd en wellicht schrikken eventuele criminelen wel af op het feit dat ik een relatief atletisch gebouwde kerel ban van 2 meter…

Maar om nou beroofd te worden van mijn centen om geld te besparen…daar heb ik weinig zin in :stuck_out_tongue:

je moet het inderdaad wel weten hoe je kunt zien of het nep is of niet…
maar als je in Buenos Aires wilt wisselen is er een kennis van mij (hij zit hier ook op het forum) die dat ook doet via internetbankieren of cash. Dan weet je zeker dat je geen vals geld krijgt.

Ik ben ook geen voorstander van het meenemen van veel cash, maar het schijnt inderdaad zo te zijn dat je bij pinnen maar 7 tot 8 peso’s per euro krijgt + hoge transactiekosten. Vandaar dat ook wij deze keer toch cash mee hebben genomen, waardoor we dus 14 peso’s per euro en 12 peso’s per US dollar kregen. Wij wisselde geld in restaurants en in wisselkantoortjes van Cambio Andina. Geen problemen gehad. Maar dit was dan wel in Patogonie.

Cool bedankt voor de tip.

Gallina misschien stuur ik je nog een privé berichtje over die kennis van je :wink:

Ik had op advies dollars meegenomen, echter nooit nodig gehad. Heb alleen met peso’s in chili en argentinie betaald.
Overigens ben ik ook opgelicht. Ik wou argentijns geld inwisselen voor Chileens geld. Heb dat bij een bureau in El calafate gedaan. Achteraf gezien hadden ze me 2 valse briefjes gegeven. Ik wist dat ook niet en dat vertelden ze mij op het vliegveld toen ik ze wou inwisselen. Dus let ook op waar je geld wisselt. Zelfs kantoortjes zijn niet 100% veilig. Ik was op dat moment onervaren reiziger en weet helaas ook niet meer precies hoe en waar het is geweest. Heb er op advies van de reisleidster toendertijd gewisseld.

Ik heb eind november in BsAs 12,65 pesos voor een US$ gewisseld via dit forum. Een week of twee later in Bariloche 12,35 per $.

In Bariloche wordt je op straat continu aangesproken om te wisselen door de winkeliers daar, daarbij heb ik dan ook gewisseld…
In Ushuaia en Puerto Madryn heb ik daar niets van gezien… In puerto madryn wilde mijn hostel wel wisselen, maar dat was nog geen 11 pesos voor een $, dus veel te duur…

Al luisterend naar medereizigers.
Hoe zuidelijker je komt, hoe duurder de pesos in het algemeen…