In hoeverre is het nodig om in Chili en Argentinië cash US dollars bij te hebben?
Wij zijn gewend om tijdens onze reizen nooit geen vreemde valuta mee te nemen, omdat we ter plaatse bij aankomst altijd direct de plaatselijke valuta pinnen. We hebben altijd hooguit een klein bedrag aan cash euro’s bij.
Maar ik lees op diverse forums dat het in Chili en vooral Argentinië toch echt nodig is om cash US dollars bij te hebben. Is dit zo?
Daarnaast nog een 2e vraag: Klopt het dat je bij vertrek op de luchthaven van Santiago een luchthavenbelasting moet betalen van 30 US dollar? En moet deze in dollars betaald worden of kan dit ook in chileense peso’s of euro’s?
In Chili kun je op heel veel plaatsen pinnen (banken, supermarkten, apotheken, enz, enz…), dus dat moet absoluut geen problemen opleveren. Kijk uit naar het rode symbool met “RedBanc”.
In sommige gevallen is het handig om US$ bij je te hebben om accomodatie te betalen want in veel gevallen betalen buitenlanders dan geen 19% IVA (BTW). Voor meer informatie hierover, klik hier.
Verscheidene keren naar Santiago gevlogen en nooit apart de luchthaventax hoeven betalen. Als je je vliegticket boekt moet je kijken of die bij de prijs zit.
In Argentinie kun je USD wisselen tegen een betere prijs dan dat je daar geld uit de muur trekt. Je kunt daarover veel info vinden op het Argentinie http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=159304 forum.
Dank je wel voor jullie reacties. Wij hebben een camperbusje gehuurd dus zullen enkel bij aankomst en vertrek gebruik maken van een accommodatie. Het voordeel van de 19% regeling is dus voor ons maar zeer beperkt.
Als ik het goed begrijp is het meenemen van dollars voor Chili dus niet nodig. Vooral op het redbanc logo letten dus. Grietzen: Zijn de pinmogelijkheden ook in Patagonia overal aanwezig? Wij gaan namelijk trekken vanaf Punta Arenas naar Santiago.
Nog een vraagje waar jij mogelijk een antwoord op hebt: Heb je een internationaal rijbewijs nodig of is enkel ons Nederlands rijbewijs voldoende?
We hebben tickets geboekt bij Iberia. Ik kan daar nergens terug vinden of de vertrekbelasting in Santiago inclusief of exclusief is.
Rutger: dank je wel voor je verwijzing naar het Argentinie forum. Ik heb daar ook een soortgelijk bericht geplaatst.
Zijn de pinmogelijkheden ook in Patagonia overal aanwezig? Wij gaan namelijk trekken vanaf Punta Arenas naar Santiago.
ga naar www.redbanc.cl en klik vervolgens op de opties –> Cajeros Automaticos –> Localizador de Cajeros om betaalautomaten per stad te zoeken.
Internationaal Rijbewijs:
Enkel voor Chili is het niet nodig, misschien dat je soms de politie er even op moet wijzen dat volgens wet 18.290, artikel 5:
Los nacionales de otros países, que permanezcan en
calidad de turistas en Chile, podrán conducir un
vehículo motorizado durante el plazo de la respectiva
autorización de turismo, portando la licencia vigente de
conductor, otorgada según las leyes de su país, que sea
equivalente a la Licencia No Profesional Clase B
contemplada en el artículo 12.
Voor Agentinie weet ik het niet…
We hebben tickets geboekt bij Iberia. Ik kan daar nergens terug vinden of de vertrekbelasting in Santiago inclusief of exclusief is.
Ik zie dat jouw locatie Pucon is. We willen de volgende route gaan rijden: Punta Arenas, Puerto Natales, El Calafate, El Chalten, de Carretera Austral. Daarna moeten we nog een keuze maken of we dan vervolgens naar Bariloche rijden, de 7 meren route aan de Argentijnse zijde en dan via Mamuil-Malal-Pass naar Pucon of gaan voor de Chileense merenroute: Parque Nacional Vicente Perez Rosales, Puyehue, Pucon.
Ik zie dat je reist per camper, in dat geval zou ik kiezen voor een derde onbekendere optie: via paso Hua Hum en de veerboot over het Pirehueico meer. Dan maak je er bijna een 14-meren tocht van, je maakt zo een goede mix van het Argentijnse en Chileense merengebied.
Dus:
Bariloche (AR)
Villa La Angostura (AR)
San Martin de los Andes (AR)
Paso Hua Hum
Puerto Pirehueico (CL)
Met de veerboot over het Pirehueico meer (duurt ongeveer anderhalf uur)
Puerto Fuy (CL)
Neltume (CL)
Coñaripe (CL)
Lican Ray (CL)
Villarrica (CL)
Pucón (CL)
Dank je wel voor jouw goede tip! Ik zal mij dit weekend eens in deze optie verdiepen.
Ben jij wel eens naar Tierra del Fuego geweest? Onze primaire keuze was om vanuit Punta Arenas eerst helemaal naar het zuiden naar Ushuaia (nationaal park, beagle canal) te rijden en vervolgens naar Puerto Natales te reizen en vanuit daar de route zoals eerder vermeld. We hebben maar 4 weken om vanuit Punta Arenas naar Santiago te rijden. We willen niet alleen maar aan het rijden zijn. We zijn natuurliefhebbers en wandelen graag. Omwille van de tijd hebben we er nu voor gekozen om niet naar Tierra del Fuego te gaan. Gaan we hier spijt van krijgen?
Voor degene die ook op zoek zijn naar nadere informatie over dit onderwerp hieronder mijn aanvulling:
Ik ben net terug uit Argentinië en Chili. Ik had zowel cash euro’s als US dollars bij. In de praktijk was het verschil tussen euro’s of dollars wisselen minimaal uiteraard rekening houdend met het koersverschil. Ik zou dan ook niet meer de moeite nemen om vooraf in NL euro’s naar dollars te wisselen, maar enkel cash euro’s meenemen. Voor een euro kregen wij in Patagonia 14 Argentijnse peso’s en voor een US dollar 12 peso’s. De biljetten moeten onbeschadigd zijn (niet op geschreven, geen scheurtjes). Daarbij geldt voor de US dollar dat ze alleen grote biljetten, 50 dollar of meer, willen wisselen. Kleinere biljetten willen ze wel wisselen, maar dan krijg je maar 11 peso’s per dollar. Deze voorwaarde werd ons niet opgelegd bij de euro.
In Chili kun je overigens beter pinnen. Koers gelijk of beter dan cash wisselen. Door de Chileense banken worden bij een pintransactie geen kosten in rekening gebracht. Je kunt maximaal 200.000 chileense peso’s per pinbeurt pinnen.
Overigens in Santiago geen vertrekbelasting hoeven te betalen.