Vanaf augustus zal ik waarschijnlijk voor 6 maanden gaan studeren op de Universidad de Buenos Aires. Ik heb hier in NL al 2 jaar Spaans gestudeerd op universiteitsniveau en met een intensieve Spaanse universiteitscursus van 4 weken heb ik er alle vertrouwen in. Op de site van de universiteit heb ik al veel informatie gevonden, maar is er iemand die mij kan vertellen hoe het studeren er echt aan toe gaat? Bijvoorbeeld iets over het niveau, colleges, voorzieningen etc.
En is het eenvoudig om een kamer te vinden in BsAs? En ik weet dat BsAs ook wat duurder wordt, maar zijn de kamerprijzen en het levensonderhoud nog steeds lager dan in NL?
Over studeren kan ik je weinig vertellen, ik heb wel een vriend die daar studeert en ik weet dat veel colleges 's avonds zijn, omdat de meeste studenten overdag erbij werken.
Verder even een opmerking, weet wel dat het Argentijns Spaans, op een aantal gebieden heel anders is dan "gewoon"Spaans. Tu=vos en vosotros=ustedes. Uitgangen in de 2e pers.enkelvoud worden ook vaak aangepast. Tu tienes =bv vos tenés. En dan de uitspraak, ella spreken ze uit als essja (zo ongeveer) Maar dat zal wel snel wennen haha!
De huisvesting en levensonderhoud zijn helaas een stuk duurder geworden afgelopen jaar.
Voor een kamer hier een paar links:
http://buenosaires.en.craigslist.org/hhh/
je kan ook alleen op kamers selecteren, deze site moet je heel goed in de gaten houden, er staan afzetters tussen, maar soms zomaar in eens een superkamer/appartement. Iedere dag staan er weer heel veel advertenties.
Ik weet dat het Argentijns Spaans anders is, daarom ook de talencursus voorafgaand aan het studiejaar. En natuurlijk zal het aanpassen qua taal vanzelf gaan als je alleen maar Spaans om je heen hoort.
Wat betreft de kosten, wat is duurder? €300 per maand voor een normale kamer? Ik weet wel dat uit eten gaan nog steeds goedkoper is dan in NL, maar qua dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld?
Ik denk dat je een kamer kunt huren vanaf USD300 tm 500 oid. Maar nogmaals hou goed de craigslist in de gaten er zit zoveel prijverschil voor dezelfde soort kamers. Of die andere site, casa34 een mail sturen en zij gaan dan wel voor je zoeken.
Wat betreft het levensonderhoud, dit jaar schijnt het duurder geworden te zijn, helaas ben ik er dit jaar niet geweest dus kan ik dat niet echt zeggen. Wat je wel moet doen is gewoon de lokale merken kopen die zijn natuurlijk altijd goedkoper. Maar dat doe ik hier dus ook, ik koop vaak Euroshopper hahahahaha! Dus dat soort dingen heb je helemaal zelf in de hand!
Superbedankt voor de informatie Gallina. Ik zit al een tijdje op kamers in Nederland dus ben het gewend om als student te leven en dus het geld maar 1 keer uit te geven
Iemand die ervaringen heeft met het studeren op de Universidad de Buenos Aires?
Zal vast wel goed komen allemaal. Buenos Aires is een super stad, er zijn veel studenten uit allerlei landen.
Ik heb (weer) even gegoogled en hier is een link van een meisje dat daar heeft gestudeerd, volgens mij net weer thuis. Er staan allerlei verslagen van haar op. Misschien kan je haar mailen of zo? Dwz een reactie op haar site zetten?
Suerte!
Ik zit zelf op dit moment in Buenos Aires (sinds oktober vorig jaar), en ik ga vanaf maart beginnen met mijn Master studie (voor 2 jaar). Ik zelf had wel wat Spaans niveau, maar moest zeker veel bijleren hier en dat ben ik nu aan het doen bij Expanish ( http://www.expanish.com ). Weet niet precies hoe hoog je niveau is, maar ik denk dat je aan het Argentijnse accent wel redelijk snel gewend raakt.
Over het niveau van de colleges zal ik je pas in Maart/April kunnen vertellen. De universiteit waar ik heen ga is vrij klein en prive (dat zijn de meeste hier). Alles is goed geregeld (vooral als je het vergelijkt met mijn vorige universiteit UvA). Mijn colleges zullen inderdaad ook in de avond uren en op zaterdag zijn. Maar moet zeggen dat ik dat wel redelijk prettig vind.
Over de kosten… Tja het is een heel apart land. Sommige dingen zijn onwijs duur en sommige goedkoop. Wanneer je bijvoorbeeld electronica wil kopen dan betaal je het dubbele van wat je in Nederland betaald, maar de bus kaartjes kosten helemaal niks bijvoorbeeld (al zijn ze hier bezig om dat snel te verhogen. De prijzen voor de metro kaartjes zijn vorige maand met 125% gestegen). Qua huisvesting kan je ook elke kant opgaan. Wil je gezamelijk met andere mensen of wil je een eigen appartement? Hoe lang blijf? Heb je al een studenten visum?
Je kan er bij huisvesting er wel vanuit gaan dat je de eerste paar maanden teveel zal betalen. Maak je hier geen zorgen over. Zorg dat je in de eerste paar maanden iets hebt, en je zal vanzelf meer inzichten krijgen over de woningmarkt die hier is. Ik had mijn eerste appartement op craigslist gevonden, en betaalde rond de 500 dollar (kleine studio voor mijzelf). Nu ga ik verhuizen naar een groter appartement dat ik via via heb geregeld.
Buenos Aires is echt een fantastische stad! Je gaat hier zeker genieten!
Allereerst al superbedankt voor alle info die jullie mij geven. Ik hoor begin maart of het definitief doorgaat om in Argentinië te gaan studeren. Het gaat om de UBA (Universidad de Buenos Aires). Colleges in de avond lijkt me inderdaad geen probleem. Dan heb je in ieder geval tijd genoeg over op de dag!
Wat betreft huisvesting is dat iets wat ik op dit moment echt nog niet weet. Daarvoor moet ik eerst definitief weten dat ik naar Buenos Aires ga. Als student op kamers ben ik wel wat gewend en ik heb er dus ook weinig moeite mee om voorzieningen als een badkamer te moeten delen. Natuurlijk is het ook wel ideaal als je iets voor jezelf hebt, maar dat is voor mij geen vereiste.
Qua Spaans heb ik twee jaar lang Spaans gehad aan de Vrije Universiteit waarmee je naar niveau B2 in het CEFR (Common European Framework of Reference) gaat. Vooraf aan de studie van 5 maanden wil ik een 4-weekse intensieve taalcursus volgen, gegeven door de universiteit en waar de nadruk ligt op spreken. Mag ik vragen wat jouw niveau was? En ik neem aan dat de taal spreken/verstaan vanzelf beter gaat als je er dagelijks mee uit de voeten moet maken?
Qua huisvesting zou ik me niet al te druk maken. Er zijn appartementen beschikbaar, maar soms worden ze gewoon te duur verhuurd. Bij veel appartementen kan je ook per maand of per week huren dus maak je daar niet te druk over. Wat ik je hierin wel aanraad is een maand of twee voordat je studie begint naar Argentinië te komen om dit soort dingen gemakkelijker te kunnen regelen. Dit tijdens je studie doen is vrij lastig.
Ik kwam naar Argentinië met een raar niveau Spaans. Doordat ik redelijk veel heb gereisd in Zuid Amerika had ik een vrij grote woordenschat, maar mn grammaticale kennis was heel laag. Op dit moment is mijn niveau denk ik ook ongeveer B2, maar het grootste deel van mijn colleges zullen in het Spaans zijn dus ik ben zelf nog niet tevreden.
Wanneer je hier bent gaat je niveau inderdaad een stuk sneller omhoog dan wanneer je in Nederland zit. Ik had in Nederland ook een cursus, maar ik merkte dat, dat niet zo heel efficient werkte omdat ik na de cursus gewoon weer Nederlands aan het praten was. Hier in Argentinië spreek je in de supermarkt, op straat, etc. gewoon Spaans. Dit werkt (voor mij) een stuk efficiënter.
Ik verwacht dat huisvesting geen probleem zal zijn. Ik ga ruim een maand voordat m’n studie begint al naar buenos aires dus lijkt me dat het in die tijd wel moet lukken om iets geschikts te vinden.
In de maand vooraf zal ik zeker ook nog m’n Spaans gaan verbeteren om inderdaad de Spaanse colleges te kunnen volgen. Natuurlijk zal het in het begin lastig zijn, maar ik verwacht dat het steeds gemakkelijker wordt naarmate de tijd vordert.
Het lijkt me in ieder geval fantastisch om in Buenos Aires te studeren!