Uncle Tan of Nature Lodge Kinabatangan

Hoi allemaal!

In het topic “eerste keer Maleisie, help?!” staat onze (ruw geschetste) planning voor Maleisie/Borneo beschreven. Uiteraard willen we heel graag de jungle in, echter twijfelen we tussen de organisaties **Uncle Tan **of Nature Lodge Kinabatangan. Ik ben erg benieuwd naar jullie advies en/of ervaringen?! De voor- en tegens…

Alvast bedankt!

Ik kan alleen over uncle tan meepraten. Daar ben ik vorig jaar geweest. Het was een leuk avontuur! Het is heel basic qua toilet en ‘douche’ faciliteiten, een matras in een open hut die je deelt met anderen. Een gezellige sfeer met al die jonge mensen die bij uncle tan werken. In de ochtend en avond op zoek gegaan in een bootje naar wildlife. Neusapen, in de verte een orang utang, silverleaf apen, varanen, neushoornvogels enz enz. gezien. Als je meer wil weten hoor ik het wel. Er is alleen wel erg weinig leefruimte voor de dieren in dat gebied. Heel veel is gekapt.

Wij zijn twee weken geleden naar de nature lodge gegaan. Is prima bevallen. Goede organisatie, goede accommodatie en lekkere eten (is inclusief). De tripjes over de rivier zijn interessant je ziet ladingen wildlife. Wel druk in het hoogseizoen. Tijdens ons bezoek 50+ mensen in de “lodge” wat een boot of zes vult als met z’n allen de rivier op gaat. Tel daarbij de bootjes van de andere lodges (iedereen doet hetzelfde stukje rivier aan) en je zit zo met een bootje of 20 aapjes te kijken.
En zoals de poster hierboven al aangeeft, dit is geen jungle meer helaas. Het is een smalle strip bos van 20 jaar oud die aan alle kanten omgeven wordt door palm plantages soms tot aan de rivier aan toe. Triest voor de dieren maar dit maakt wel dat het een van de beste plekken in Sabah is om wildlife te zien.
Het enige onderdeel van het programma wat tegenviel was de dagwandeling door het bos. Kwam er op neer dat je drie uur door 20 cm blubber loopt te soppen. Laarzen zijn wel aanwezig (probeer het ook echt niet met mooie sneakers of bergschoenen), maar er valt weinig tot niets te zien onderweg.

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen, ik heb nu een duidelijker beeld gekregen van hoe of wat…
Ik denk dat we voor Nature Lodge Kinabatangan gaan… Hoor van meer mensen dat het er minder toeristischer/druk is dan uncle tan… En eigen sanitair vind ik toch ook wel fijn… :so::o

Hadden jullie een klamboe meegenomen naar **Nature Lodge Kinabatangan? **GGD adviseert namelijk om een klamboe mee tenemen naar dat gebied maar weet niet of het echt nodig is?

Wij hebben wel een klamboe mee maar deze daar niet gebruikt. Vrijwel geen mug gezien tijdens ons verblijf. Maar dat kan natuurlijk sterk wisselen. Er zijn daar in de “cabins” in elk geval geen klamboes. En vooral de vloer van de huisjes zit vol met kieren. Maar je slaapt recht onder de fan en daar houden de mugjes ook niet van. Er zit in het huisje overigens wel zo’n muggenverdrijver in het stopcontact met een goedje er in dat verdampt. Geen idee of dat echt werkt.