Uitzicht op de Mount Everest

Hallo reisgenieters,

Ik wil in oktober alleen gaan reizen in china, india.
Wil graag de mount everest aanschouwen liefst zonder teveel overnachtingen onderweg wel natuurlijk rekening met acclimatiseren.
Liefst reistips/kosten.
Vraag mij af of dit kan via tibet (alleen reizen mag volgens mij niet)

Alvast bedankt groetjes

peter

Hoi Peter;

Mt. Everest vanuit Tibet zien moet mogelijk zijn.
Er zijn operators [lokaal] die dat aanbieden.
Je zou bijv. de route Bejing - Lhasa met de nieuwe trein kunnen doen en vandaar verder.

Al eens nagedacht om vanuit Nepal te reizen, van daar kun je evt. naar Tibet vliegen [over Everest heen] en… tevens kun je er ook een mountainflight maken die je de hoogste bergen nog eens laat zien, en dat is ook heel mooi [voor Everest keer je om…zodat je in Nepal blijft]
Het visum en aansluiten bij een groep is altijd nodig, voor zover ik weet tenminste…[als je naar Tibet gaat]
Een andere mogelijkheid was om in te vliegen naar Lukla en dan wandel je in totaal in ong. 8 dagen naar Kala Pattar, uitkijkpunt op Everest.
Maar dat wilde je eigenlijk niet; vanuit Nepal en veel wandelen [nu valt dat wandelen best nog wel mee, het is er ook zo mooi].

Stuur maar eens een mailtje.

grt,
Frank

Hoi!

Ik heb vorig jaar een georganiseerde rondreis gemaakt door Nepal en Tibet. We zijn toen ook bij het mount everest base camp in Tibet geweest. Dat was in Rongbuk. Daar is ook een eenvoudig guesthouse met uitzicht op de gigantische everest. Tibet kom je inderdaad niet alleen in. Maar als je je bv in Kathmandu aansluit bij een groep, kun je Tibet makkelijk in. Je kunt daar bv een jeep huren en dan de friendship highway pakken die naar Lhasa leid. Zu kun je met een groepje van bv 4 mensen deze geweldige trip maken!

Succes, en geniet ervan!

even een vraagje, aan welke conditied moet je voldoen om de Mt.Everest te kunnen/mogen beklimmen. ik heb heel het internet afgezocht en ik kan het maar niet vinden dus als een van julie het weet, laat het dan weten. alvast bedankt. gr julian

Even reageren op de vraag van Julian;

E.e.a hangt van een aantal factoren;

  • Het geheel kost een flinke smak geld,
  • Beschikbare tijd,
  • Vorige ervaring, ik weet niet hoe het met jou gesteld is , maar minimaal
    zou ik toch al een aantal 7000+ beklommen hebben.
    Daar dien je een heel behoorlijke conditie voor te hebben, zowel lichamelijk als geestelijk.

Heb je onlangs de reportage serie op discovery gezien? kon je het een beetje volgen.
Heb je meer vragen, vraag!

Grt,
Frank.

Reactie op antwoord runnerfrank.

De treinreis van beijing of chendu naar lhasa lijkt mij wel wat maar ben bang dat dit verpest wordt door hoogteziekteverschijselen.
Heb ergens gelezen dat je beter omgekeerd kunt reizen.
En hoe te reizen naar india vanuit lhasa (is er een verbinding naar darjeeling en hoelang duurt dit?

gr peter

voordeel van aankomen in Lhasa is dat je als je last krijgt van hoogte ziekte daar goed behandelt kunt worden. Als je van Kathmandu naar Lhasa gaat met een jeep en je krijgt last dan kun je helemaal nergens heen. Ook dan ga je van 2000 meter in zeer korte tijd naar ruim boven de 4000 meter. Kun je beter een paar dagen acclimatiseren in Lhasa lijkt mij.

Bedankt voor je late antwoord.

Ik ben in Lhasa geweest. (okt 2007)
Wilde met de trein maar kreeg geen permit dus met het vliegtuig gegaan.
Kreeg heel veel last van hoogte ziekte.
2 dagen op IC gelegen in Lhasa en toen gelijk weer terug naar Chengdu.Helaas niks gezien van Lhasa
Daar heel goed behandeld erg aardige mensen.Wil er nog wel terug gaan maar dan wel rustig aan en niet meer alleen maar met een groepje al hou ik er niet van om met een groep te reizen.

Wat ik mij nog kan herinneren van het super tv-kanaal, National Geographic , kost het ongeveer 40000€ !! Nee ik maak geen typ fout.
Je kan alleen de Mount Everest beklimmen in mei vanwege het jaargetijde (mooi weer).

Mt Everest beklimmen (nepal kant) kost veel geld, Tibet kant is tegenwoordig nagenoeg onmogelijk.
Maar Mt Everest Basecamp (tibet kant) kost 100 dollar voor een permit en dat is het.

en voor die honderd dollar krijg je wel heel veel checkpoints… :wink:

Je wordt er gek van hoe vaak je gecontroleerd wordt maar de reis is het allemaal waard!

inderdaad nog het basiskamp everest is het nog niet zo duur, maar als je eenmaal de Mt.Everest wil beklimmen moet je er veel meer voor overhebben!

wij moesten alleen een permit halen en dat was het… was dan wel voor de laatste opstand, oktober 2007 maar ik heb nix ondervonden van controleposten of iets dergelijks…

Wij gingen op de dag van bezoek aan base camp vertrekken van het guest house en we hadden een controle punt daar bij vertrek, een toen we het gehucht uit waren, toen een toen we over een pas gingen, vervolgens onder in het dal. Daarna kwamen we aan bij Rombok, het klooster waar we in het guesthouse gingen overnachten. Toen we daar vandaan naar base camp gingen (nog 3 km) werden we weer bij het klooster gecontroleerd. Bij aankomst van het tentenkamp waar vandaan je de bus (tegenwoordig ipv paard en wagen die ze eerst hadden waarvan de paarden iets te snel dood gingen) kunt nemen nog een keer en vervolgens na het lopen naar Base Camp (uurtje, meest vermoeiende uur van m’n leven terwijl het niet stijl of moeilijk lopen was) en daar dan nog een controle post.

Valt best mee dus :wink:

Nu moet ik wel zeggen dat wij daar september/oktober 2008 waren dus vlak na de Olympische Spelen, misschien dat het daardoor strenger was.