Route en tips voor 6 weken China en Tibet, v/a april 2019

Hallo China reizigers, :chin:

Vanaf eind april – begin juni 2019 wil ik graag samen met mijn man een reis maken door China en Tibet (+/- 6 weken). Onderstaand een mogelijke route:

China

  1. Seoul (Zuid-Korea) - Hong Kong
  2. Hong Kong
  3. Hong Kong
  4. Hong Kong
  5. Hong Kong
  6. Hong Kong ?
  7. Hong Kong – Macau
  8. Macau
  9. Macau – Yangshuo
  10. Yangshuo
  11. Yangshuo
  12. Yangshuo
  13. Guilin
  14. Guilin ?
  15. Yangshuo – Fenghuang
  16. Fenghuang – Zhangjiajie
  17. Zhangjiajie
  18. Zhangjiajie – Shanghai
  19. Shanghai
  20. Shanghai
  21. Shanghai – Beijing
  22. Beijing
  23. Beijing
  24. Beijing (1 dag bezoek Chinese muur)
  25. Beijing – Pingyao
  26. Pingyao - Xi’an
  27. Xi’an ?
  28. Xi’an - Chengdu
  29. Chengdu
  30. Chengdu
  31. Chengdu ?
  32. Chengdu

Tibet

  1. Chengdu (China) – Lhasa (Tibet): via de Qinghai-Lhasa spoorweg
  2. Onderweg naar Lhasa
  3. Lhasa (aankomst avond)
  4. Lhasa
  5. Lhasa
  6. Lhasa – Gyantse (8 uur, 260 km)
  7. Gyantse – Sakya (5 uur, 285 km)
  8. Sakya – Rombuk (6 tot 7 uur, 250 km)
  9. Hike naar Everest ?? – Shigatse (6 tot 7 uur, 350 km) – bezoek aan het Mount Everest basecamp (5200 m hoog). Via Shegar naar Shigatse (aankomst begin avond).
  10. Shigatse – Lhasa
  11. Lhasa - ? – Zuid-Amerika

Vragen:

  1. Wat vinden jullie van deze route, is dit haalbaar?
  2. Als ik het goed heb gelezen is vanaf Chengdu de leukste en goedkoopste manier om naar Tibet te reizen (via trein)? Bij aankomst Chengdu kun je dan het beste z.s.m. de trip boeken naar Tibet via bijv. hotel/pension (duurt minimaal 5 dagen)?
  3. Iemand hier ervaringen mee of tips voor bezoek aan Tibet?
  4. Is een track naar Everest basecamp voor mensen met een algemene conditie of moet je voor dit gedeelte ook getraind zijn? Kun je ook op een andere manier naar het basecamp en is dit überhaupt aan te raden?
  5. Is het mogelijk om vanuit Lhasa te vliegen naar Zuid-Amerika of moeten we daarvoor terug naar China of anders?
  6. Waar het beste de Chinese muur bezichtigen (vanuit Beijing oftewel onderweg)?
  7. Info of tips over hoe het beste China te bereizen (nu gedacht aan bus, trein of eventueel vliegtuig).

Hopelijk kunnen jullie ons iets verder helpen met het plannen van deze reis!
Alvast bedankt voor de reacties! :blush:

Hier onder antwoorden op jullie vragen betreffende het reis onderdeel Tibet.

  1. Als ik het goed heb gelezen is vanaf Chengdu de leukste en goedkoopste manier om naar Tibet te reizen (via trein)? Bij aankomst Chengdu kun je dan het beste z.s.m. de trip boeken naar Tibet via bijv. hotel/pension (duurt minimaal 5 dagen)?
    Chengdu wordt vaak gebruikt om naar Tibet te reizen, zowel met de trein als met het vliegtuig. Veel reizigers beginnen hun treinreis naar Lhasa ook vaak in Xining.
    Je kunt alleen naar Tibet reizen als je daar voor een permit hebt. Deze permit kan alleen door een reisagent in Lhasa geregeld worden. Om een Tibet permit te kunnen krijgen moet je een vooraf georganiseerde tour boeken, waarbij een gids voor iedere dag verplicht is en buiten Lhasa eigen vervoer met chauffeur. Hostels in Chengdu die reizen naar Tibet aanbieden, moeten die reis ook regelen met een reisagent in Lhasa. Het hostel in Chengdu is dus eigenlijk alleen maar een tussenpersoon. En voor een standaard reis door Tibet duurt het ongeveer 2 à 3 weken om de permit te regelen. Door de verplichte gids en vervoer met chauffeur is reizen in Tibet erg duur. De goedkoopste manier om in Tibet te reizen is je aansluiten bij een groepstour. Op internet vind je veel websites van reisagenten in Lhasa en reizen die zij aanbieden. Ik wil je adviseren die eens goed te bekijken en info in te winnen. En om je reis te naar Tibet al te boeken voordat je naar China afreist.

  2. Iemand hier ervaringen mee of tips voor bezoek aan Tibet?
    Ik heb zelf al 12 reizen naar Tibet gemaakt en kan veel vragen van je wel beantwoorden. Maar kom dan graag met concrete vragen.

  3. Is een track naar Everest basecamp voor mensen met een algemene conditie of moet je voor dit gedeelte ook getraind zijn? Kun je ook op een andere manier naar het basecamp en is dit überhaupt aan te raden?
    In de opzet van jullie reis gaan jullie naar mijn mening te snel van Lhasa naar Everest. De kans is dan groot dat jullie in meer of mindere mate last krijgen van hoogteziekte. Als je daarvan last krijgt is het lopen naar basecamp zwaar. Maar je kunt zowel met de bus als lopend van het tentenkamp voor de toeristen bij Everest naar het basecamp lopen. Ik heb het alleen met de bus gedaan.

  4. Is het mogelijk om vanuit Lhasa te vliegen naar Zuid-Amerika of moeten we daarvoor terug naar China of anders?
    Van Lhasa kun je alleen rechtstreeks naar Kathmandu, Nepal vliegen. Voor de rest kun je van Lhasa alleen binnenlands naar Chinese steden vliegen.

Algemene opmerking: als je de visum voor China aanvraagt, dan mag je daarbij niet zeggen dat je Tibet gaat bezoeken. Doe je dat wel dan wordt het Chinese visum geweigerd. Standaard wordt een visum voor China voor 30 dagen verleend. Jullie willen 6 weken in China reizen. Nu vallen Hongkong en Macao formeel niet onder China, maar je zult met een heel goed onderbouwd reisprogramma moeten komen om een visum voor langer dan 30 dagen te krijgen.

Hongkong is echt te lang. Macau max 4 dagen. Zhangjiajie zeker 4 dagen. Zo mooi.