Reistips China/ Tibet?

Hallo forum lezers

Wij gaan 8 november naar china voor 3 weken en willen graag voordat
we weg gaan een paar leuke tips ontvangen, van personen die daar al eerder geweest zijn…

Voor de eerste overnachting willen wij alvast een overnachting regelen in Bejing. Wie weet daar een leuk en betaalbaar iets?

En weet iemand nog een leuk bureautje waar je leuke tripjes kan boeken?
Wat moeten we dus absoluut gezien hebben in China?

Wij willen in ieder geval naar Tibet, maar verder staat ons reisplan nog niet vast…

Hallo,

Een paar leuke tips? Misschien niet zo leuk om te horen, maar denk vooraf goed na over je reisplan. 3 Weken is erg kort voor dit gigantische land. Tibet is fantastisch, maar ook een ‘uithoek’. Als je met de trein gaat, dan doe je er al gauw drie dagen over vanuit Peking. Vliegen kan binnen China heel goed. Het is niet echt duur en erg snel.

Als je hoe dan ook naar Tibet wil, dan zou ik dat combineren met Chengdu en misschien Kunming en Lijiang. Vanuit Peking zou ik vliegen naar Tibet. In de Lonely Planet en zo staat dat dat niet echt verstandig is, vanwege het hoogteverschil. Maar je hebt maar weinig tijd. De trein naar Tibet doet er vreselijk lang over, dus dat lijkt mij zonde van je tijd. Neem dan wel de dag van aankomst en de dag daarna vrij om te wennen aan de hoogte.

In Tibet zou ik zeker naar het Sera klooster gaan. In de middag (uur of 3) gaan de monniken daar met elkaar in discussie. Erg cool!
Als je kunt wennen aan de hoogte, dan in misschien Everest Base Camp interessant. Maar dat ligt echt heel hoog en is dus ook weer afhankelijk van je tijd in Tibet. Als je er maar een week bent, is dit misschien te veel van het goede. Verder zijn er een paar mooie meren te zien (Yamdrok en Nam-tso). Ook die liggen hoog maar zijn wel prachtig. Veel toeristen hier, dat wel! In Lhasa is Barkhor echt fantastisch! De Jokhang tempel is zeer bijzonder.

Je leest het: van alles te doen en te zien. Mijn belangrijkste advies: Lees jezelf goed in van te voren, zodat je weet waar je heen wil.

Ik kan je eventueel (als reisagent!) wel helpen met het vinden van aardige accommodatie her en der. Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt!

Groeten,

Eelco Konings
DeTra Reizen - Breda

ik zit nu in thailand maar wij zijn de 29e sept aangekomen in lhasa en de 10e okt. weer vertrokken uit tibet.

ikzelf had totaal geen enkele interesse in china en behalve 4 dagen peking, zijn we dus meteen doorgereisd naar tibet.
wij zijn met de trein gegaan en ik vond het wel meevallen qua duur. het is gewoon een hele ervaring en cker het laatste deel absoluut een van de mooiste treinreizen die er zijn.
je vertrekt 's avonds om 21.30 uur uit peking en je komt 46 uur later (dus net geen 2 dg om 20.00 uur) aan in Lhasa… dan heb je er al 12 uur opzitten op grote hoogte en het scheelt echt

we zijn 3 dg in lhasa geweest, toen hebben we een 2 dg tour gedaan naar lake namtso dat echt prachtig is. na weer een dag in lhasa hebben we toen een tour geboekt van 5 dg naar de grens met nepal. waaronder we gyatse en everest basecamp hebben bezocht.
werkelijkwaar: dat is niet te overtreffen!! zo ontzettend mooi en gaaf en indrukwekkend. cker doen als je de kans krijgt.
er zijn ook trips die naar everst gaan en daarna weer terug naar lhasa.

neem de tijd om te acclimatiseren maar als je de kans krijgt om naar tibet te gaan: cker doen.
aanrader: namaste restaurant. aan het einde van de straat met alle kraampjes voor het barkhor plein,
hebben we bijna elke avond gegeten en elke keer wat anders… heerlijk eten

doen dus
voor mn reis in tibet, check mn log en even naar beneden scrollen voor het stukje over tibet

Hoi,
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Denk dat je ook een keuze moet maken wat je wilt gaan zien/doen. Wij zijn dit jaar naar Tibet geweest en hebben alleen daar al 2,5 week doorgebracht. Vanuit Chengdu zijn we naar Lhasa gevlogen waar we 5 dagen hebben uitgetrokken voor acclimatisatie en bezienswaardigheden in de omgeving. Vervolgens hebben we een 9-daagse jeeptocht gemaakt naar o.a. Gyantse, Shigatse, Reting en Everest Basecamp. Inderdaad een onvergetelijke ervaring. Misschien is het een optie om eerst naar Chengdu te gaan, daar het een en ander in de omgeving te bezoeken en dan door te vliegen naar Lhasa?

Onderschat in ieder geval de hoogte niet en drink heeeeeeel veeeeel water.
Wat wij verder ook bijzonder vonden in Tibet was een overnachting in het klooster van Reting en een bezoek aan een blindenschool in Lhasa.
Het Mandala hotel is een leuk hotel met dakterras gelegen aan de Barkhor en Snowlands was ons favoriete restaurantje.

Foto’s + verslag van onze Tibet reis staan op http://www.2discover.net

Succes en veel plezier!

groetjes Petra

Bedankt voor jullie reacties.

Wij zijn nu bezig om een reisplanning te maken en nemen
jullie tips hierin mee.

Hebben jullie misschien nog een idee/ tips hoe je het makkelijkste
bij een travel bureau in china dit kan boeken… Ik denk zelf bij de
hostels of hebben jullie andere ervaringen?

Groeten Alex en Sascha

ik heb dus alleen ervaring met beijing
en daar waren her en der in de stad allerlei toeristenburootjes waar je van alles kon boeken, geen probleem…
zelf logeerden we in een luxe hotel, en alles was daar zo duur, we zijn toen gewoon een hostel binnengelopen en daar hadden ze ook allerlei leuke betaalbare tours in de aanbieding… heel goed te doen dus!

china is echt heel goed te doen qua reizen…wij stonden er echt van te kijken hoe makkelijk alles was. Je komt aan met je vlucht of trein…gaat naar een hostel (wij gingen meestal naar hostels die aangesloten waren bij “international youth hostel” oid.) boekt een paar nachten en je kan direct ter plekke een trein, vlieg of busticket naar de volgende plaats regelen en ook al je hostel daar reserveren!

reizen naar tibet kost iets meer moeite, maar inderdaad boekingskantoortjes genoeg die je met of zonder permit naar tibet kunnen helpen.

ps: bloem…goede verhalen op je site!! en mooie reis :slight_smile: