Ik overweeg volgend jaar een rondreis te maken door China en Tibet.
Nu zou ik graag willen weten wat de ervaringen hierover zijn.
Ook zou ik graag willen weten wat de beste reistijd is, en bij welke reisorganisatie ik het beste kan boeken.
Met belangstelling wacht ik de reacties af.
Ik heb zelf ervaring met zowel tibet als china.
Ten eerste moet je weten dat je in tibet niet zelfstandig kan reizen. Dit zijn de eisen van de chinese overheid. Tibet kan daardoor snel duur worden.
Je vraagt je ook af met welke organisaties je dat kan doen. Mijn ervaring leert (ik ben van de zomer in me eentjes naar china geweest) dat je het beste gewoon zelf kan regelen. Dat scheelt een hoop geld.
Wat is je budget? en hoe lang wil je reizen?
Wat betreft de beste reistijd. Is dat heel verschillend. China is erg groot dus veel klimaat verschillen. De twee keren dat ik geweest ben, was het eigenlijk altijd in de zomer. Dan kan het ook druk zijn doordat ook de chinezen vakantie hebben maar je hebt wel mooi weer. Al kan je in sommige gebieden in regenseizoen terrecht komen. Ik heb er echter weinig van gemerkt.
Waar houd je van? Hoelang zou je willen gaan? Je informatie is de summier om een goed antwoord te kunnen geven.
Ikzelf heb Chinain de maand juni bezocht, en in Tibetwas ik een paar jaar later in augustus.
Wil je vergezichten in Tibet, dan is het een aanrader om in het najaar te gaan, of evt in ons voorjaar. Het kan er dan echter flink koud zijn, en op veel plaatsen ligt nog (al) sneeuw. Met name op hoogte is het koud. In onze zomer is het warmer, en kun je soms in een T-shirt lopen. Nadeel is echter dat er meer regen is, dat de luchten minder blauw zijn en dat bergen verhuld zijn in wolken en mist.
China in juni was soms ook grijs en niet zonnig. In de zuidelijke provincie Yunnan heb ik toen heel veel regen gehad - het hield maar niet op!
China kun je prima op eigen gelegenheid bereizen. Ik kan hiervoor geen reisorganisatie aanraden. Tibet moet echter met een gids. Dit kan je in Chengdu regelen, maar zelf heb ik goede ervaring met Asian Heritage Treksuit Nepal.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik wil ongeveer 3 weken daarvoor uittrekken, en mijn budget zal ongeveer zo’n 2000/2500 zijn.
Alleen reizen is wel avontuurlijker, maar om dit in 3 weken te gaan doen is misschien te kort om de mooiste plekken te zien.
Bovendien vind ik het wel gezellig om dit in een groep te gaan doen.
Hoe zit het met de taal barrière?
Het zal waarschijnlijk in het voor- of na seizoen worden, omdat ik in onze zomer andere verplichtingen heb.
Als je nog meer tips of weetjes hebt, ik houd mij aanbevolen.
Voor tips en weetjes verwijs ik ook naar mijn reisverhalen, zie mijn vorige bericht voor de links
Er is in China zeker een taalbarriere, maar die is niet zo groot dat dat je ervan moet weerhouden om te reizen. Op plekken waar veel internationale reizigers komen, bv in guesthouses, wordt vaak een paar woorden Engels gesproken. Zij kunnen je ook helpen met het boeken van excursies en treinreizen.
Maar eigenlijk kun je met een goede reisgids alles zelf doen. In bv de Lonely Planet staan de namen van veel bezienswaardigheden in het Chinees, dus als je dat boekt meeneemt en aanwijst waar je heenwilt dan word je prima geholpen.
Of drie weken te kort is… Hangt ervanaf wat je wilt. Mijn reis door China was iets meer dan 3 weken en ging langs verschillende plekken in Yunnan (Dali, Litang, Lijang, Zhongdian), Chengdu, Xi’an, Beijing. Ik had niet het idee te moeten rennen, en vond het een hele mooie reis.
In Tibet ben ik bijna 2 weken geweest, daar had ik veel langer kunnen blijven. Voor mijn gevoel ging alles heel snel! Ik was blij dat ik daar niet met een grote groep was, maar met een groepje van 2 personen.
Met een budget van 2000-2500 euro incl tickets naar Tibet is een beetje aan de krappe kant als je niet met een grote groep wilt reizen. Wellicht hebben organisaties als Koning Aap of Shoestring iets wat een kleine impressie geeft? Als je zelfstandig (of met een groep) naar China gaat zonder Tibet is je budget ruim voldoende.
Persoonlijk zou ik voor een eerste bezoek aan het land, zeker in zo’n relatief korte tijd, toch zeker een groepsreis overwegen. Als je het allemaal een beetje doorhebt valt het allemaal best mee, maar het is toch wel een land met “handleiding”. Zelfstandig reizen kan best, maar reken er dan wel op dat het tempo omlaag moet, al is het maar om genoeg tijd te hebben om steeds tijdig treinkaartjes te kunnen kopen. Het land is enorm, en drie weken is dan niet lang.
Ik ben zelf twee keer met Shoestring naar China (geen Tibet) geweest, dat is me beide keren prima bevallen. Het tempo is flink en er zitten een behoorlijk aantal excursies (vrijwel alles optioneel) in die reizen, maar toch heb je genoeg tijd om er op eigen houtje op uit te trekken. Bij Shoestring bestaan de excursies meestal uit de wat minder eenvoudig zelf te organiseren bezienswaardigheden, voor een bezoek aan bijvoorbeeld de Verboden Stad heb je hun hulp echt niet nodig. Maar waar nodig kan de reisleider uiteraard wel altijd assisteren of adviseren.
Met andere reisorganisaties heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet over oordelen. In de meeste gevallen zijn die wel duurder, maar daar krijg je dan vaak ook weer een completer verzorgde reis voor, of wat meer comfort. Het is maar net wat je wil.
Eerder dit jaar heb ik noodgedwongen (aswolk) een weekje in/rond Beijing vastgezeten, toen hebben we ons op zich prima weten te redden, maar ik merkte wel dat je dan op een dag domweg veel minder ziet. De taalbarrière helpt uiteraard ook niet mee, kan soms wat frustrerend zijn, maar onoverkomelijke problemen heeft dat nooit opgeleverd.
Wat betreft reistijd, op basis van mijn eigen trips gaat m’n voorkeur uit naar het najaar. Uiteraard kent het land door z’n omvang enorme klimaatverschillen, maar dan heb je volgens mij over het geheel genomen het prettigste weer. In de zomer is het vooral benauwd en warm, ook moet je dan op flink wat regen rekenen, al had ik destijds de mazzel dat het vooral 's nachts flink spookte. In het voorjaar zijn de temperaturen aangenamer, maar kan vooral het noorden veel last van smog (of zandstormen) hebben, afgelopen april moest ik na een paar dagen Beijing echt de stad uit, zo’n last kreeg ik van m’n keel. In het najaar zijn de temperaturen over het algemeen nog altijd aangenaam, en regent het relatief weinig.