4 weken China en Tibet

Hallo medereizigers!

Mijn vriendin en ik zijn een 4-weekse reis aan het plannen in september. We willen graag naar China en Tibet. Gezien de grootte van China snappen we dat we hier maar een gedeelte van kunnen gaan zien i.v.m. het bezoek aan Tibet.

We houden ervan om niet teveel vooraf te plannen, maar een beetje een idee van de mogelijkheden vind ik wel erg fijn.
Omdat we graag de tijd willen hebben in Tibet, ben ik van plan om een vliegticket naar Chengdu te boeken en hiervandaan met de trein naar Lhasa te gaan. In Tibet willen we graag eerst een paar dagen Lhasa en omgeving bekijken en daarna een trekking doen van 5-9 dagen (We zouden eigenlijk liever een trekking doen van 5 of 6 dagen, maar ik zag dat veel trekkings ongeveer 9 dagen duren).

Hierna willen we terug naar China, maar waarheen? Ik verwacht dat we in totaal nog zo’n anderhalve week in China hebben, niet erg veel dus.

Voor mijn gevoel kunnen we misschien beter op de heenweg op Chengu vliegen, en op de terugweg vanaf een andere stad. Wat denken jullie dat haalbaar is in deze 1,5e week? Ik zag bij georganiseerde reizen dat die veelal in ieder geval naar Xian en Beijing gaan. Zijn daar nog tussenstops die we goed kunnen nemen? En hoe kunnen we het beste reizen tussen deze steden/gebieden?
Ik geloof dat China een beetje te groot voor mij is, ik kan er geen overzicht in krijgen en veel namen van steden lijken teveel op elkaar haha.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!

Even reagerend op je opmerking, dat veel trekkings in Tibet zo’n 9 dagen zijn. Vergis je je hier niet met trekkings in Nepal? Tibet heeft niet veel trekkings en een aantal die ik ken zijn zo’n dag of 3 of 4. Bijvoorbeeld de trekkings van Ganden naar Samye en die van Tsurphu naar Yangpachen. En de kora rond de heilige berg Kailash duurt 2,5 dag. Dus als je een korte trekking wilt maken, dan kan dat in Tibet.

Bedankt voor de reactie Tibetlover!

De website waar ik had gekeken stonden geloof ik wat langere trekkings, maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk. Weet je zo een goed adres waar we deze trekkings kunnen boeken? En of ze aan te raden zijn?
Ik heb vandaag nog eens gekeken naar de mogelijkheden in Tibet… Hoeveel tijd zou ik voor Tibet moeten uittrekken? Is de eerder genoemde 2 weken reëel?

Hoeveel tijd je in Tibet nodig hebt, hangt er van af hoe veel je er wilt zien. Dus het is heel persoonlijk of 2 weken genoeg is. Je vraagt naar een goed adres om de trekkings te boeken. Door deze vraag vraag ik me af, of je wel bekend bent met de regels voor reizen in Tibet. Weet je dat je je reis vooraf moet regelen met een reisagent in Tibet? En dat je daarvoor je hele reisprogramma al moet vast leggen? Dus inclusief trekkings? En dat je voor elke dag in Tibet een gids nodig hebt en voor elke dag buiten Lhasa eigen privé vervoer met chauffeur? Anders krijg je namelijk geen permit voor Tibet. Dat alles regelt de reisagent in Tibet overigens. Wil je meer weten over reizen in Tibet en mogelijke reisprogramma’s, kijk dan eens op mijn website: www.ellenebens.nl.

Ja dat wist ik al wel over Tibet! Maar er zijn veel aanbieders die dit soort programma’s aanbieden, en ik vind het moeilijk kiezen :slight_smile:
Maar ik heb net een reisgids over Tibet besteld, dus ik zal me sowieso eerst eens wat meer in het land/gebied gaan verdiepen. Bedankt voor de link, ik zal het eens bekijken!

In de Lonely Planet over Tibet worden diverse reisagenten aanbevolen. Kijk eens op hun websites en informeer via email eens bij hen naar de mogelijkheden. Denk er wel om dat Tibet duur is om te reizen als je niet een zogenaamde group tour boekt maar een eigen privé tour boekt.