Van X naar Tibet!

Hallo. Wij willen met 4 man dolgraag eens naar Tibet. Echter, ik wil de reis graag starten in een ander land. Niet in Nepal, want dat heb ik al gezien. Ik zat zelf te denken vanuit Vietnam, of misschien vanuit het westen bijvoorbeeld Tadzikistan. Ik weet dat het beste is om via Beijing te gaan, maar ik ben daar al geweest en vind het prettig om via een andere route daar te komen.

denken jullie dat zoiets mogelijk is? Misschien vliegen naar Bangkok, overland naar Saigon, met trein naar Noord-Vietnam, dan de grens over en dan overland naar Tibet? In 4 weken tijd? Of anders?

Alle tips zijn welkom. Ik zoek dus een leuke haalbare route om naar Tibet te reizen in 4 weken.

Hoop veel reacties te krijgen.

Bedankt,

Timon

Vanuit Vietnam overland naar Chengdu. Vanaf daar per vliegtuig naar Lhasa (een vliegticket naar Tibet kun je in Chengdu kopen inclusief permit voor Tibet; goed rondshoppen daar; een tour per jeep inclusief permit kan ook, maar is veel duurder). Vanaf Tibet kun je in principe (als je genoeg tijd hebt) met de bus terug naar Shangri-La (ook wel Zhongdian genoemd) in Noord-Yunnan en vanaf daar via Lijiang naar Kunming of terug naar Chengdu. Van Shangri-La met de bus naar Lhasa worden helaas geen toeristen toegestaan, tenzij je al een permit hebt. Ik weet niet of je dit permit makkelijk los kunt krijgen. Ik heb mensen gehoord die WEL een busticket hadden gekocht van Shangri-La naar Lhasa (soms kan het ze daar niets schelen op het busstation) alleen dan kun je in Tibet een boete krijgen als je geen permit hebt. Losse permits zijn in Chengdu niet te krijgen (alleen in combinatie met vliegticket of - duurder - jeeptour overland). Het is theoretisch wel toegestaan om een los permit te kopen maar in Chengdu schijnt niemand daaraan mee te werken (de reisbureau’s hebben er belang bij dat je niet de bus neemt, maar bij hen een tour of ticket koopt). In Nederland kun je misschien wel een permit krijgen via een reisbureau of in Beijing, maar de prijzen daarvoor weet ik niet.
Globale inschatting: van Lao Cai (Vietnam) naar Chengdu duurt 2 a 3 dagen overland (via Kunming). Van Hanoi naar Chengdu (via Lao Cai - Kunming of via Nanning en vanaf daar met bus of trein naar Chengdu) een dag langer.