Uitvalsbasis in het Zuid-Westen gezocht

Hallo allemaal,

Aankomende zomer ga ik voor de zoveelste keer richting het - voor mij - mooist land van de wereld! :wink:

Ik heb al veel mooie rondreizen mogen maken, maar ben natuurlijk nog lang niet klaar! Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren dat we meer op de bonnefooi gingen en zo’n beetje elke dag doorreden naar een ander punt willen we het nu anders aanpakken.

Dit jaar ga ik samen met mijn vriendin en met haar ouders, dus met z’n 4tjes.
Omdat haar ouders toch wat ouder zijn en het ook voor hun de eerste keer is dat ze richting Noorwegen gaan hebben we bedacht dat we wel rondtrekken maar op een andere manier. Zijn zien het namelijk niet zitten om elke dag een x aantal uur in de auto te zitten.

We gaan in totaal 3 weken waarbij we elke week een ander huisje willen betrekken in een andere streek van Noorwegen.

De laatste week is het enige wat tot nu toe vast staat, mijn oom heeft een huis in Fagernes waar we de laatste week zullen doorbrengen.

De 2e week willen we eigenlijk terug naar een woning die we bij een rondreis een paar jaar terug tegenkwamen in Jondal. Daar hebben we toen maar 1 nacht geslapen, indien mogelijk willen we er nu een week blijven.

De eerste dag rijden we van Nederland naar Moss naar een B&B van een kennis van ons. Een flinke rit, maar met alle 4 een rijbewijs op zak kunnen we elkaar mooi afwisselen en die afstand heb ik meerdere malen in 1 dag gereden (verder ook wel trouwens) en dat is nog wel redelijk te doen.

Na de eerste overnachting in Moss wil ik ergens naar een huisje in de lijn Stavanger - Bergen alwaar we een week zullen verblijven.
Nu weet ik alleen niet zo goed welke streek hiervoor het mooist is. Zelf dacht ik aan het gebied rond Jorpeland, Ardal, Sand of ergens anders aan de prachtige weg 13, want volgens mij kan je vanaf hier redelijk alle kanten op.
Maar heb ik dat goed of doen we er verstandig aan om naar een andere plek te kijken?

Ik zit ernstig te twijfelen over de 1e en 2e week, in principe willen we op de reisdagen maximaal tussen de 5 en de 7 uur rijden naar de volgende bestemming.

Zelf vind ik het gebied rond Geiranger prachtig, en dat zou ik mijn schoonouders graag laten zien, maar ik denk dat dat niet heel makkelijk haalbaar is omdat het toch wel noordelijk ligt t.o.v. onze route vanaf Jondal. Wellicht dat we daar nog een keer vanaf Fagernes over weg 51 heen kunnen rijden en dan daar ergens voor een nachtje een hutje zoeken.

Wat we graag in het westen willen zien is ondermeer het Lysefjord (vind ik een erg mooie omgeving, niet persé alleen de Preikestolen), de westkust, Bergen, Hardangervida enz.
En er is in die regio ongetwijfeld nog veel meer moois te zien.

Maar allereerst moeten we de huisjes gevonden en geboekt hebben, dan kan ik daarna kijken welke bezienswaardigheden we allemaal kunnen gaan zien.

Wie heeft er tips voor me, of juist hele andere ideeën over welke richting we de 1e 2 weken moeten gaan bezoeken? :wink:

Alle tips en kritiek is welkom! :wereld:

Groeten,

Maarten

Hoi Maarten

Vandaag en morgen ben ik even druk maar zal komende week even meedenken.

Wat me trouwens als eerste te binnen schiet als Geiranger net te ver is (kan wel in 5/7 uur denk ik, zonder al te veel stops, alleen moet je ook weer terug en dan moet je nog verder) is Olden. Vanuit Olden is omgeving Geiranger goed te doen en kun je ook de gletsjer bij Olden (en eventueel Gaupne) meepakken. Trollstiggen is vanuit Olden alleen weer net niet te doen, Geiranger zelf wel.

Groetjes Thijs

1 like

Even voor het inzicht:

  • nacht 1 Moss
  • week 1 Jondal (omgeving)
  • week 2 nog geen idee
  • week 3 Fagernes

Dat is hem toch he?

1 like

Hoi Theiz,

Dat klopt wel ongeveer ja, hoewel we nu eigenlijk verder aan het kijken zijn dan Jondal. Het huisje wat we daar wilden huren is de tijd dat we willen gaan al bezet.

Hele goede tip van Olden trouwens, dank je wel!

Nu hebben we een huisje in Etne op het oog, dat ligt redelijk centraal. Vanaf daar kunnen we sowieso Stavanger aan doen en als we er een hele dag voor uittrekken is Bergen ook nog wel te doen denk ik (ca. 3,5uur rijden enkele reis).

Daarnaast hebben we een heel mooi huisje in Olden gevonden. Maar als ik Google Maps mag geloven is de Trollstigen toch ook wel te halen vanaf Olden toch? Zit je welliswaar een hele dag in de auto, maar dat heb ik er wel voorover… En het autorijden daar is toch genieten! :wink:

Zit alleen nog even te denken overr Etne wat we daar nog meer kunnen gaan bezoeken, Hardangervida is natuurlijk ook erg mooi…

Korte reactie, uitgebreidere volgt:

De weg tussen Olden en Geiranger schiet niet heel goed op maar als je lekker op tijd vertrekt en er echt dagje rijden van maakt is de Trollstiggen wel te doen denk ik.

Heb je huisje in Olden of in aan die weg richting de gletsjer? (Weet zo ff de naam niet en zit nu via telefoon te tikken)

1 like

Is Odda niet een leukere plek om een huisje te huren? Daar zit je net iets centraler dan ik en kun je de Hardangervida goed meepakken. Stanvanger ga je dan niet redden maar volgens mij is dat niet zo’n leuke stad. (toch??)

Wat Olden betreft, bij Briksdalsbre kun je een leuke wandeling maken. Pittig, maar wel echt goed te doen!

1 like

Kijk ook even op www.effekappe.nl , Maarten! als je de Trollstigen wilt bezoeken, muskusossen op het Dovrefjell wilt zien is dit een ideale uitvalsbasis.
Hilsen,
Nordify

Leuke site! Zit er ook een camping bij?

Hallo, Maarten
We hebben hier wel een plekje voor een tent, er is een utedo ( buitenwc) en een utedouche (juist, ja) een kraan en veel ruimte maar een echte camping zijn we niet…
Piet

Euh… ik stelde die vraag hoor. :slight_smile:

Maar toch bedankt

Haha… Bedankt Piet voor je reactie… De huizen voor deze vakantie zijn in elk geval geboekt maar wellicht dat we een volgende keer een keer langs kunnen komen :wink:

Het is alweer even geleden dat ik hier zelf gepost heb maar inmiddels hebben we alle 3 de huizen waar we zullen verblijven geboekt.

Omdat we zoals gezegd met mijn schoonouders gaan doen we het vooral rustig aan en rijden we in 2 dagen naar Moss alwaar we 1 nachtje bij kennissen blijven slapen. De volgende dag rijden we naar Etne, daar blijven we een week om door te rijden naar Olden waar we ook weer een week blijven. De laatste week rijden we naar Fagernes waar we de laatste week zullen verblijven.

Nu ben ik erg benieuwd wie ons nog wat leuke tripjes aan kan raden om te ondernemen vanaf alle adressen!
We willen vooral veel dingen bekijken en een aantal wandelingen maken, waarschijnlijk zullen m’n schoonouders niet overal aan deelnemen, dus de iets zwaardere tochten die de moeite waard zijn doen mijn vriendin en ik dan met z’n 2tjes (bijvoorbeeld de Besseggen).

Zelf heb ik er al een paar in gedachten:

Etne:

  • waarschijnlijk 1 dag Stavanger (wel 2x 2,5 uur rijden dus nog even overleggen)
  • weg 13 omhoog richting Ulvik is meen ik me te herinneren een erg mooie route
  • Hardangerfjord

En verder weet ik hier niet zoveel? Wellicht verder richting het Westen naar de kust naar de eilanden toe?

Olden

  • Geirangerfjord & Trollstigen
  • Nigardsbreen
  • Hjorundfjord

Fagernes

  • Jotunheimen (Besseggen / Jotunheimveien)
  • Flam (Flamsbana)
  • Høvringen / Smuksjøseter
  • Bergsjøgebied

Een aantal ideeën heb ik hier reeds van de site geplukt een een aantal ken ik uit eigen ervaring of van andere Noorwegengangers.
Maar uiteraard sta ik open voor andere leuke tips.

Mijn vriendin en ik hebben reeds het idee opgevat om met z’n 2tjes ook een paar keer met de tent erop uit te trekken dus wanneer een bestemming vanaf 1 van de plaatsen wat verder weg is, is dat ook geen probleem, dan overnachten we daar in de regio.

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt :wink:

Hoi maarten

Ik ben zelf nog nooit in Noorwegen geweest (as augustus gaat het gebeuren) maar in mijn zoektocht naar plekjes was ik al weel eea tegen gekomen

http://www.ryfylke.com/nl/Product/?TLp=33915
We gaan zelf vanaf Roldal naar Sauda toe over de weg 520. Onderweg doen we waarschijnlijk de zinkmijn aan maar weet niet of daar ook jullie interesse ligt.

daar is ergens een enorm stuwmeer, heb het ff in google maps gezet was voor mij het makkelijke zoeken.

vanaf Sundal / Mauranger begint een gletsjer wandeling maar ook een wandeling naar een waterval van zo’n 5 kilometer

Groetjes Margriet

Hoi Margriet, bedankt voor je reactie! Sauda ben ik eerder geweest, zeker ook de weg 13 in de omgeving is me bij gebleven, ook erg mooi!
De zinkmijn ken ik echter nog niet, dat zou misschien nog wel eens een optie kunnen zijn.

Voor onze standplaats in Etne heb ik een nieuwe bestemming op onze wishlist gezet, namelijk Trolltunga!

Had het al eens voorbij zien komen, maar wist niet dat het relatief dicht bij Etne ligt (vertrek vannuit Odda).

Dus Trolltunga hoop ik dit jaar ook te gaan bezoeken.

Verdere ideeën zijn zeer welkom! Ben bijvoorbeeld benieuwd of er langs de kust vanuit Etne iets te beleven is? Zijn daar wegen die we gereden moeten hebben of plaatsen die we bezocht moeten hebben?

Wederom bedankt!

Beste Maarten, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door Zuid/West Noorwegen. Wegnummers en zo staan erbij!

Hoi Maarten

Leuke vakantie gehad? (Of het goed bevallen is ga ik niet vragen als je er al zo vaak bent geweest.)

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app