Uitstapjes vanuit Varadero (met prive gids) / Duiken & snorkelen

Hallo!
Ik ben vorig jaar in Cuba geweest bij Holguin.
Dit jaar ga ik met zn 4tjes naar Varadero. We zullen gewoon heel suf in een all in resort verblijven maar willen graag wat van Cuba zien…
Vorig jaar bij holguin hadden we via arke een leuke prive cubaanse gids met oldtimer toegewezen gekregen en hebben we wat leuke tours ondernomen.
Iemand ervaring of dit vanuit Varadero ook mogelijk is?
Wat we sowieso willen zien is Havana in een dagtrip.
Lees veel over Mantanza en de yumuri vallei.
Maar ook over pinar del rio en de watervallen van el nincho.
Daarnaast lees ik over veel verschillende snorkel en duikmogelijkheden.
Punta perdiz bij de watervallen (dacht ik) ?
Calata bueno
Cayo largo (met vliegtuig)
Varkensbaai en playa coral.

Is er iemand die ervaringen heeft met de bovenstaande tours/plekken/snorkelplekken of duikspot?
Kunnen we het een en ander combineren? Alle tips zijn welkom!
Bedankt groetjes kim

Beste Kim,

Wat wil je precies weten over de plekken die je noemt? Gaat het om het vervoer er naartoe of de plekken zelf? Wellicht kan ik wat ervaringen delen. Ben alleen zelf geen duiker, dus heb daar geen tips voor helaas.

Beste Kim,

Wat wil je precies weten over de plekken die je noemt? Gaat het om het vervoer er naartoe of de plekken zelf? Wellicht kan ik wat ervaringen delen. Ben alleen zelf geen duiker, dus heb daar geen tips voor helaas.

Vakensbaai
Wij zijn hier geweest, bij Playa Larga. Zijn hier 2 dagen gebleven in een mooie casa aan de baai zelf. In het plaatsje zelf is weinig te doen. Maar de baai is fantastisch en het lag prima op onze route van Viñales naar Cienfuegos. Hier wat meer over Playa Larga.

Havana
Natuurlijk is dit een fantastische stad en ik zou eigenlijk zeggen dat het moeilijk is om het echte Havana in een dagtour te zien, maar als je het niet probeert weet je het natuurlijk ook niet!

El Nicho
Wij bezochten de watervallen op onze route van Cienfuegos naar Trinidad. En aangezien dit maar een relatief korte reis is, kon dat prima! Wij vonden het zeker de moeite waard om dit gezien te hebben. Het was weer tekenend voor de verscheidenheid aan landschappen die Cuba kent.

Pinar del Rio
Als stad vonden wij dit de minste stad van Cuba die wij bezocht hebben. Op afstand. Maar de provincie Pinar del Rio is fantastisch. Vanuit het dorpje Viñales is een groot deel, zowel de binnenlanden als de kust van de provincie, relatief eenvoudig te ontdekken. Bovendien was de route van Havana naar Viñales een van de mooiste routes die wij hebben gereden. Echt een aanrader dus.

Hoi viatori,
Wij zullen in varadero zitten en willen graag uitstapjes maken in de omgeving. Of met eigen vervoer of met een prive gids en auto.
Havana staat sowieso op de lijst maar vroeg me af of een aantal van de plekken te combineren zijn in een dagtrip. Bv watervallen en snorkelen of dorp Vinales met varkensbaai.
Zodat we op 1 dag wat verschillende dingen kunnen ondernemen en lekker een stukje kunnen rijden en cuba ontdekken. Wat inderdaad de moeite waard is ect…
Bedankt!

Ik denk dat het moeilijk is om verschillende plekken op één dag te combineren. Ondanks soms relatief korte afstanden ben je toch wel even onderweg.

Als je toch wil combineren, dan kun je denken aan:

1. Trinidad samen met de watervallen van El Nicho. Van Varadero naar Trinidad is ongeveer 3,5 tot 4 uur. De watervallen liggen op de route, vlakbij Trinidad.
  2. Cienfuegos met de watervallen. Is iets minder ver, maar scheelt niet veel. En persoonlijk vond ik Trinidad wel een stuk leuker dan Cienfuegos (al hadden we daar wel een top verblijf)
  3. Viñales is wel echt de moeite waard, maar moeilijk te combineren. Ik zou er dan voor kiezen om rustig en via de toeristische route (kleine 5 uur inclusief stops) daarheen te rijden, onderweg te stoppen (wellicht wat langer bij Las Terrazas) waar je wilt en zo in een dagje de Viñales Vallei te doorkruisen. En dan bijvoorbeeld via de snelweg weer terug (3,5 uur). Maar goed…dat is wel 9 uur in de auto. Wij vinden dat nooit zo erg, maar dan is jullie ‘uitje’ een autotocht door de Viñales Vallei. En dat kan zeker heel leuk zijn!

Ben benieuwd wat de plannen worden en uiteindelijk naar de ervaringen!

Hallo Kim,

onlangs zelf naar Cuba/Varadero geweest (met Arke ) , een all-in , niet echt ons ding zo’n all-in maar voor deze reis vonden we het een goede oplossing. (Havana - duiken - zon,zee en strand = verplichte ontspanning :vak02: )

We hadden de prijzen bekeken om via het reisbureau (in het hotel) naar Havana te gaan , was ongeveer 570 CUC (voor 3 pers) en dit voor een rit met de bus + 2 dagen Havana. Een babbel met de portier bracht ons snel tot een avontuurlijker verhaal en een paar dagen later waren we op weg naar Havana ( ook voor 2 dagen). Een vriend van de portier bracht ons voor 140CUC heen en terug. We boekten gelijk via de portier een kamer in Centro Havana 35CUC ( 1nacht/3pers , zonder ontbijt ) een ontbijt koste ons wat verder in de straat 6 CUC (boterkoeken + koffie /3pers).

Als je liever individueel naar Havana reist, spreek gewoon iemand uit het hotel aan, altijd wel iemand die ze kennen en geloof me je geniet meer van je bezoek in Havana. Geen stress, niemand die je moet gaan nalopen, terrasjes zoveel je wilt en liters mochito’s :feestje:

zeker 2 dagen voor Havana nemen, zo pik je s’avonds nog wat muziek mee.

Een tip voor Havana, mocht je geld willen afhalen in de bank zelf ( automaten werken niet altijd ) dan mag je niet binnen met teenslippers, het is maar dat je het weet :wink:

Duiken: deden we in de bay of pig, vonden we niks bijzonder. Wel een grotduik gedaan wat dan wel weer leuk was oms eens te doen.
ook 2 duiken gedaan in Coral Bay, heel mooi koraal te zien. En toch ook mooie vissen.

Nog een tip voor het duiken (grotduik).

Neem een goede duiklamp mee, voor de Cubanen moeilijk om aan te geraken en zo ben je toch zeker van het materiaal.
We waren al op 15m diepte bij het afdalen toen de lampen niet meer werkten, terug moeten opstijgen en wachten tot men andere duiklampen kwamen brengen.

Verder was hun materiaal wel in orde.

Nog een tip, bekijk de duikcentra’s online en vraag daarna via e-mail een goeie prijs voor je voorziene duiken, veel goedkoper dan de prijzen die je online op hun site ziet.

wij betaalden door onze boeking via e-mail , 480CUC en dit voor 3 pers , elk 2duiken in Coral Bay, 1 in Bay of pig en 1 grotduik.

wat ik ook nog wou zeggen, zelf rijden lijkt me daar ook echt te doen, helemaal niet druk, zelfs niet in Havana.

groetjes,
Katrien