Tweede keer ZO- Azie, geschikte route vinden

Hallo iedereen,

Na m’n eerste rondreis in Cambodja heb ik echt m’n hart verloren aan Zuidoost Azië. Ik ben daarom ook van plan volgend jaar terug te keren maar dan langer dan een maand. Ik ga sowieso twee maanden maar misschien komt er nog een derde bij, daar ben ik nog niet uit.

Ik zou sowieso nog even terugkeren naar Cambodja, allicht maar voor twee weken, want ik zou nog enkele dingen daar graag zien( Ban lung en omgeving, Cardemom,…). Ik zou dit willen combineren met Myanmar en Laos. Ik heb geprobeerd een ruwe reisroute uit te stippelen, maar op de manier die ik nu heb zal ik ook een tijd in Thailand moeten doorbrengen.
Globaal gezien zou ik van hier naar Bangkok willen vliegen, dan met een vlucht naar Mandalay. Vandaaruit zou ik dan naar Rangoon willen reizen(± twee weken) en dan over land naar Laos via Thailand. Laos zou ik dan helemaal willen doorkruisen om dan mijn reis te eindigen met twee weken Cambodja. Ik zou dan ongeveer een week hebben om door Thailand te trekken en dan drie weken Laos.

Is dit een beetje haalbaar of is dit te vermoeiend om die landen aan te doen in slechts twee maanden? Of is het misschien beter om enkele vluchten in te boeken zodat ik meer tijd heb voor de landen zelf te bezichtigen ipv lange busreizen.

De visumregels voor Myanmar worden steeds soepeler, maar ik weet eigenlijk niet of het al mogelijk is om via Mandalay naar Laos te reizen. Ik vrees dat je van Mandalay naar Chieng Mai komt te vliegen, en dat je dan je reis pas kan vervlogen. Op zich kom je makkelijk van Chieng Mai in Laos.

Mocht je de mogelijkheid hebben iets langer te gaan, dan zou ik de volledige visumduur van 30 dagen in Laos en Myanmar blijven. Eigenlijk vond ik dat voor beide landen aan de korte kant!

In Laos vond ik overigens het noorden het mooiste.

Ik heb juist een week in het ziekenhuis gelegen met een bacterie (Salmonella paratyphi A) die ik in Cambodja heb opgelopen en die blijkbaar in mijn lichaam is blijven sluimeren. Koorts tot 40°C en een heel ziek gevoel, maar ben ondertussen terug genezen. De reismicrobe heeft me echter nog niet losgelaten en ik ben terug volop aan het opzoeken hoe ik mijn reis volgend jaar ga aanpakken. De salmonella had me eerst wel wat schrik aangejaagd om terug te gaan, maar het zal nu éénmaal altijd een risico zijn als je naar dergelijke landen reist.

Ik heb besloten van het op twee maanden te houden voor m’n volgende reis richting Azie. Ik zou kort na Nieuwjaar vertrekken en eind februari/begin maart terugkeren.
De landen die ik graag zou bezoeken zijn nog steeds Myanmar - (Thailand) - Laos - Cambodja, ook in die volgorde. Ik heb op google maps even een zeer globale route aangeduid en die ziet er uit als volgt:

Het is natuurlijk maar om even te tonen hoe de rondreis ongeveer moet gaan. Ik ga uiteraard niet zo perfect de grens Laos-Thailand aflopen, maar ik heb nog niet meer details dus moet het maar even zo. De route komt ruw geschat neer op 4600 km. Is dit te doen op twee maanden?
Ik zal nu even land per land mijn vragen afvuren :wink: .

Myanmar: Ik dacht zelf om hier 15 à 20 dagen voor uit te trekken. Hoe vrij ben je om je, anno 2014, te verplaatsen binnen Myanmar? Beleef je op de globale route Mandalay- Yangoon en alles daarrond ook het echte Myanmar? Of raden jullie aan van te proberen enkele vergunningen te bemachtigen om ook buiten de bewandelde paden rond te trekken? Zoja, kosten die vergunningen ook geld?
De reden dat ik het aantal dagen in Myanmar beperk is de prijzen van de gemiddelde accommodatie ginder. Het lijkt me nogal aan de dure kant in vergelijking met andere landen in Zuidoost-Azië. Ik heb niet zo’n strak budget maar als ik iedere dag toch wel rond de 20 dollar moet rekenen voor een slaapplek, dan telt het al snel op…Is het mogelijk om ook kleine dorpjes aan te doen en daar te overnachten? En hoe zit het met de natuurpracht? Ik sta er altijd voor open om enkele tempels te bezoeken maar genoeg is genoeg :p. En is er misschien iemand die de grensovergang Myawaddy - Mae Sot al gedaan heeft?

(Thailand): Ik twijfel nog of ik van Myanmar naar Laos wil reizen over land of met een vlucht. Via de lucht zou ik toch sowieso een stopover moeten maken want ik heb nog geen rechtstreekse vluchten gevonden naar Laos. Zoals jullie op de kaart kunnen zien is het maar een stukje Thailand dat ik moet bereizen. Ik hou niet van me haasten dus als ik hier een week voor tel, zou het dan voldoende zijn dit rustig te doen? Ik wil in Thailand niet echt iets speciaal zien. Zou het vooral doen om eens het binnenland te bekijken en wat local’s te ontmoeten. Het échte Thaise leven dus, aan Bangkok en Pattaya etc. heb ik geen boodschap.

Laos: Ik heb vooral op internet gelezen dat er in Laos eigenlijk niet zoveel te beleven is, en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Voor mij moeten er geen knallende nachtclubs etc. zijn. Ik ga voor de mensen,hun cultuur en de natuur. En ik krijg de indruk dat je voor vriendelijke mensen en prachtnatuur wel in Laos moet zijn. Luan Prabang en Vientiane staan natuurlijk sowieso op het programma maar ik zou in het noorden ook enkele stammen willen bezoeken. Weet iemand in hoeverre dit mogelijk is? En kan het op eigen houtje? Met tien andere toeristen in een minibusje even naar een lokale stam rijden, wat foto’s trekken en terug verder, dat is niet echt wat ik zoek. Taalbarrière is voor mij niet echt een probleem. Iedereen heeft ten slotte handen, voeten en een glimlach om je verstaanbaar te maken :wink: .
Halverwege Laos zou ik graag ‘The Loop’ doen. Hoe zit het hier met de veiligheid van de wegen en de drukte? Ik heb weinig ervaring met motorbike’s. Ik heb er enkel twee dagen mee rondgereden in Sen Monorom en omgeving in Cambodja. Ik zou er sowieso wel eentje willen huren om deze route te doen.
Wat is er verder naar het zuiden( en Cambodja) toe nog te beleven. Voor Laos zou ik toch wel 3 weken of iets meer willen uittrekken. Ik merkte in Cambodja dat ik me pas echt thuis voel op het platte land, waar mensen je nog niet echt zien als een wandelende geldautomaat. Ik hoop dit ook in Laos te kunnen vinden. Verdere tips van plaatsen die ik zeker moet bekijken zijn welkom!

Cambodja: Hier wil ik vooral naartoe om enkele dingen te bekijken die ik dit jaar wegens tijdsgebrek heb moeten laten. Aangezien ik vanuit Laos het land binnenkom wil ik sowieso eerst naar Banlung. Daarna reis ik door naar het Cardemom-gebergte en Battambang, daar moet ik nog even over nadenken. Over Cambodja ben ik wel ongeveer ingelezen dus dat kan ik allemaal zelf wel uitdenken. één tot twee weken moet voldoende zijn.

Hoe zit het nu met al de visa’s voor deze landen? Dat voor Myanmar ga ik sowieso op voorhand regelen, maar wat met de rest? Raden jullie me aan gewoon voor al de andere landen op voorhand visa’s te regelen? Of verloopt het aan de grenzen ook vlot? Voor Thailand heb ik waarschijnlijk een multi-entry nodig aangezien het m’n tussenstop richting Myanmar is en ik waarschijnlijk ook vanuit Bangkok terugvlieg richting België. Ik las dat voor Laos er aan de grensovergangen enkel visa’s voor 15 dagen uitgereikt worden dus misschien dien ik dit ook op voorhand te doen dan?

Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen, maar alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ha Smoer,

Leuke vragen! We kunnen ze niet allemaal beantwoorden want je gaat ook naar toffe plaatsen waar wij (nog) niet zijn geweest. Je kunt denk ik toch nog wel wat meer info vinden die je wellicht leuk vindt op onze site http://www.pimenjiska.nl, maar verder beperk ik me even tot de vragen die ik denk te kunnen beantwoorden!

Laos:
Wij zijn alleen in het noorden geweest en hebben ook het gevoel dat er in het zuiden nog meer van het onvervalste Laos te vinden moet zijn. In het noorden raakt dat misschien al een beetje kwijt, al vonden we het wel echt anders dan Thailand en Cambodja. Over het zuiden kunnen we weinig zeggen en het noorden is ruim beschreven in de Lonely Planet. Ik wil een luchtballonvaart in Vang Vieng toch nog even uitlichten, voor ons echt een hoogtepunt en spotgoedkoop voor Nederlandse begrippen ($78/p): http://www.pimenjiska.nl/nog-een-hoogtepunt.

Cambodja:
Je weet wat je wilt, zo te lezen, dus een beetje hetzelfde met Laos wil ik nog even de boottocht naar Battambang van Siem Reap of andersom uitlichten. Voor $20 zit je op deze boot die ook nog veel door locals wordt gebruikt. Een tocht van tot wel zeven uur (afhankelijk van watervoorraad in het seizoen) over Tonlé Sap en langs drijvende dorpen. Bijzondere leefomstandigheden en vogels, veel te zien; een unieke ervaring voor ons. Zie http://www.pimenjiska.nl/fotos-van-boot-naar-siem-reap.

Visa:
Voor zover ik weet krijg je bij elke entree in Thailand telkens weer een nieuw toeristenvisum On Arrival (30 dagen als je binnenvliegt, 15 over land). Verlengen van je Thaise visa kan kostbaar zijn, ik weet niet precies hoe duur dat voor ons was, maar ik weet nog wel dat ik opeens de zogenaamde visa-runs (een heen-en-weertje met de bus over een grens van een nabijgelegen land om weer een nieuw gratis visum te krijgen) begreep. Zeker als je toch nog wat wilt zien in de richting van de grens, dan kan je het combineren. In Laos en Cambodja (30 dagen) krijg je (inderdaad) ook een visum on arrival. Met multi-entry of verlengingen voor deze landen hebben we geen ervaring, sorry.

Hopelijk heb je hier wat aan! Als je nog meer vragen hebt, lekker blijven schieten :slight_smile:
Groet,
Pim

Via Wereldwijzer app

Misschien dat je de Isaan in het Noord-Oosten nog ergens tussen kunt proppen? Vond het inspirerend en intrigerend dat hier de gelukkigste mensen van Thailand wonen. Net als in Laos valt hier ook niet zoveel te beleven en zoals in Cambodja zien ze je niet als een wandelende geldautomaat :biggrin: Ben hier in twee weken tijd een handvol toeristen tegengekomen. Volgens mij loopt er een draadje in het Thailand forum over de Isaan. Aansluitend hierop heb ik nog een tip wat betreft de rest van jouw vragen: struin eens goed door de landenfora Cambodja/Laos/Myanmar/Thailand hier op Wereldwijzer. Ter illustratie, ergens in het Myanmar forum staat een bijdrage van me dat ik in Myanmar heb overnacht voor gemiddeld $10 o.i.d.

Een voorspoedig herstel verder!

Ik ben benieuwd of je een idee hebt waar je die bacterie precies hebt opgelopen.

Visa voor Myanmar kun je ook in Bangkok regelen. Door de populariteit wel in de rij staan… Je moet er dus iets voor over hebben. Zie elders voor instructies, er zijn mensen die dit tot in details hebben uitgeschreven.
Mandalay is nogal stoffig (niet geschikt voor contactlenzen) en een beetje druk, moet je aan wennen. Heeft een paar historische musts en een prachtige directe omgeving met ook veel historie en cultuur, per fiets en boot in 2 dagen te doen: U-Bein Bridge – Ava – Sagain (kun je overnachten) – Mingun.
Richting Lashio ga je de bergen in zodat het ´s avonds wat koeler is met enkele stops die zeker de moeite waard zijn, met name Kyaukme.
Neem vooral de tijd voor Bagan. Minstens 3 nachten, alle dorpen in deze omgeving zijn als op het platteland en heerlijk relaxed.
Inle Lake is erg commercieel, maar moet je toch een keer geweest zijn want wel bijzonder.
Yangon is ook een stad waar je aan zult moeten wennen. Weinig goede restaurants, weinig budget lodging en de goede/populaire plekken ($20 a $25) maanden vooraf boeken. Stad heeft enkele musts qua bezienswaardigheden, en het werd pas echt leuk toen ik ‘verborgen’ lokale markten ontdekte en contact kreeg met behulpzame locals (bij 2 zusjes thuis gegeten en met ze naar pagodes, een park en shopping mall met food court geweest).
Genoemde plekken heb je geen vergunning voor nodig.

Van Centraal-Thailand vind ik van populaire plekken Kanchanaburi en Ayutthaya nog wel te doen en die kunnen best relaxed zijn. Noord-west loop is een echte aanrader, met name Mae Hong Son en Soppong (vond ik het paradijs!). Pai heeft me iets te veel bekpekkers en zogenaamde spirituele-yoga-hippies die zichzelf aan het zoeken zijn…
Chiang Mai heeft een fraaie verscheidenheid aan tempels en geen opzichtig sekstoerisme, helaas erg commerciële tours. Chiang Rai is prettiger, vanuit het centrale busstation kun je alle kanten op, scooter voor bronnen en de witte tempel en ook een goede basis om verder naar Laos te gaan. Nan is ook een aardige plaats waar je weinig buitenlanders ziet.

In Laos de minderhedendorpen rond Luang Namtha, maar nog meer en kleurrijker op 60 kilometer naar het noorden rondom Muang Sing. Heerlijke omgevingen om te fietsen!
Zeker een paar nachtjes Luang Prabang, Vang Vieng en minstens 2 Vientiane (mooie grote markt en een paar musts qua cultuur).
Phonsavan ligt een beetje uit de route, maar mocht je interesse hebben in de Vallei der Kruiken dan wel een must. En veel Hmong (zondagsmarkt en Hmong Nieuwjaar zijn juweeltjes om mee te maken).
Het zuiden van Laos vond ik iets minder, behalve de Kong Lor grotten en 4000 islands voor de watervallen, boot en -fietstochtjes. De dolfijnen zie je weinig van.
Andere plaatsen zou je op doorreis kunnen doen. Pakse vond ik bij voorbeeld met uitzondering van de markt vrij saai. Er zit een Engels monnikenschool in het centrum, is ook aardig voor wat aanspraak.

Cambodja verdient ook de tijd. Nagenoeg alle plaatsen zijn de moeite waard voor een paar dagen.

Een maand per land zou mooi zijn…

Johan