Ik heb juist een week in het ziekenhuis gelegen met een bacterie (Salmonella paratyphi A) die ik in Cambodja heb opgelopen en die blijkbaar in mijn lichaam is blijven sluimeren. Koorts tot 40°C en een heel ziek gevoel, maar ben ondertussen terug genezen. De reismicrobe heeft me echter nog niet losgelaten en ik ben terug volop aan het opzoeken hoe ik mijn reis volgend jaar ga aanpakken. De salmonella had me eerst wel wat schrik aangejaagd om terug te gaan, maar het zal nu éénmaal altijd een risico zijn als je naar dergelijke landen reist.
Ik heb besloten van het op twee maanden te houden voor m’n volgende reis richting Azie. Ik zou kort na Nieuwjaar vertrekken en eind februari/begin maart terugkeren.
De landen die ik graag zou bezoeken zijn nog steeds Myanmar - (Thailand) - Laos - Cambodja, ook in die volgorde. Ik heb op google maps even een zeer globale route aangeduid en die ziet er uit als volgt:
Het is natuurlijk maar om even te tonen hoe de rondreis ongeveer moet gaan. Ik ga uiteraard niet zo perfect de grens Laos-Thailand aflopen, maar ik heb nog niet meer details dus moet het maar even zo. De route komt ruw geschat neer op 4600 km. Is dit te doen op twee maanden?
Ik zal nu even land per land mijn vragen afvuren
.
Myanmar: Ik dacht zelf om hier 15 à 20 dagen voor uit te trekken. Hoe vrij ben je om je, anno 2014, te verplaatsen binnen Myanmar? Beleef je op de globale route Mandalay- Yangoon en alles daarrond ook het echte Myanmar? Of raden jullie aan van te proberen enkele vergunningen te bemachtigen om ook buiten de bewandelde paden rond te trekken? Zoja, kosten die vergunningen ook geld?
De reden dat ik het aantal dagen in Myanmar beperk is de prijzen van de gemiddelde accommodatie ginder. Het lijkt me nogal aan de dure kant in vergelijking met andere landen in Zuidoost-Azië. Ik heb niet zo’n strak budget maar als ik iedere dag toch wel rond de 20 dollar moet rekenen voor een slaapplek, dan telt het al snel op…Is het mogelijk om ook kleine dorpjes aan te doen en daar te overnachten? En hoe zit het met de natuurpracht? Ik sta er altijd voor open om enkele tempels te bezoeken maar genoeg is genoeg :p. En is er misschien iemand die de grensovergang Myawaddy - Mae Sot al gedaan heeft?
(Thailand): Ik twijfel nog of ik van Myanmar naar Laos wil reizen over land of met een vlucht. Via de lucht zou ik toch sowieso een stopover moeten maken want ik heb nog geen rechtstreekse vluchten gevonden naar Laos. Zoals jullie op de kaart kunnen zien is het maar een stukje Thailand dat ik moet bereizen. Ik hou niet van me haasten dus als ik hier een week voor tel, zou het dan voldoende zijn dit rustig te doen? Ik wil in Thailand niet echt iets speciaal zien. Zou het vooral doen om eens het binnenland te bekijken en wat local’s te ontmoeten. Het échte Thaise leven dus, aan Bangkok en Pattaya etc. heb ik geen boodschap.
Laos: Ik heb vooral op internet gelezen dat er in Laos eigenlijk niet zoveel te beleven is, en dat heeft m’n interesse wel gewekt. Voor mij moeten er geen knallende nachtclubs etc. zijn. Ik ga voor de mensen,hun cultuur en de natuur. En ik krijg de indruk dat je voor vriendelijke mensen en prachtnatuur wel in Laos moet zijn. Luan Prabang en Vientiane staan natuurlijk sowieso op het programma maar ik zou in het noorden ook enkele stammen willen bezoeken. Weet iemand in hoeverre dit mogelijk is? En kan het op eigen houtje? Met tien andere toeristen in een minibusje even naar een lokale stam rijden, wat foto’s trekken en terug verder, dat is niet echt wat ik zoek. Taalbarrière is voor mij niet echt een probleem. Iedereen heeft ten slotte handen, voeten en een glimlach om je verstaanbaar te maken
.
Halverwege Laos zou ik graag ‘The Loop’ doen. Hoe zit het hier met de veiligheid van de wegen en de drukte? Ik heb weinig ervaring met motorbike’s. Ik heb er enkel twee dagen mee rondgereden in Sen Monorom en omgeving in Cambodja. Ik zou er sowieso wel eentje willen huren om deze route te doen.
Wat is er verder naar het zuiden( en Cambodja) toe nog te beleven. Voor Laos zou ik toch wel 3 weken of iets meer willen uittrekken. Ik merkte in Cambodja dat ik me pas echt thuis voel op het platte land, waar mensen je nog niet echt zien als een wandelende geldautomaat. Ik hoop dit ook in Laos te kunnen vinden. Verdere tips van plaatsen die ik zeker moet bekijken zijn welkom!
Cambodja: Hier wil ik vooral naartoe om enkele dingen te bekijken die ik dit jaar wegens tijdsgebrek heb moeten laten. Aangezien ik vanuit Laos het land binnenkom wil ik sowieso eerst naar Banlung. Daarna reis ik door naar het Cardemom-gebergte en Battambang, daar moet ik nog even over nadenken. Over Cambodja ben ik wel ongeveer ingelezen dus dat kan ik allemaal zelf wel uitdenken. één tot twee weken moet voldoende zijn.
Hoe zit het nu met al de visa’s voor deze landen? Dat voor Myanmar ga ik sowieso op voorhand regelen, maar wat met de rest? Raden jullie me aan gewoon voor al de andere landen op voorhand visa’s te regelen? Of verloopt het aan de grenzen ook vlot? Voor Thailand heb ik waarschijnlijk een multi-entry nodig aangezien het m’n tussenstop richting Myanmar is en ik waarschijnlijk ook vanuit Bangkok terugvlieg richting België. Ik las dat voor Laos er aan de grensovergangen enkel visa’s voor 15 dagen uitgereikt worden dus misschien dien ik dit ook op voorhand te doen dan?
Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen, maar alvast bedankt voor jullie antwoorden!