Mijn grootste vraag is of je denkt dat het haalbaar is? Of we ons beter beperken tot 3 landen?
Secundaire vraag: als jullie bepaalde toffe dingen aanraden waar we zeker moeten langsgaan omdat het dicht op de route is, of dingen wat we moeten vermijden, tips, etc … altijd welkom
Wij deden heel Vietnam in 4 weken, Cambodja in 2 en noord Laos in 1 week. Misschien relaxter om Noord Vietnam te skippen, want hoe kom je daar (vliegen lijkt me) en dan weer in Cambodja (ook weer vliegen?) klinkt duur…
Bovendien kan je dan nog eens Vietnam een andere keer goed de tijd geven en ook het te gekke zuiden zien!
Maargoed, Laos in een week is goed te doen en supergaaf, dus dat bevelen we zeker aan. Met name een luchtballonvaart, nergens betaalbaarder:
Op zich een bijzonder mooie route en een uitstekende selectie. Ik kan me voorstellen dat je het liefst een ´rondje´ maakt.
Voor geheel Vietnam heb je inderdaad al snel 3 of meer weken nodig, maar het noorden alleen zou in een week kunnen. De rest dan maar een andere keer. Houd er wel rekening mee dat het daar van december tot soms in maart grijs en fris kan zijn. (Ik was in maart in de SaPa regio en had uitzonderlijk warm weer, dus het hoeft niet altijd zo te zijn.) Vietnam is het eerst land waar ik aan denk om voor een volgende keer te bewaren wanneer je een land gaat schrappen.
Noord-Laos en Noord-Myanmar kan ook frisse nachten hebben. Maar in april is het weer veel te warm om iets te ondernemen.
Het vliegen kan inderdaad duur zijn. Probeer zo vroeg mogelijk te boeken. Welke vliegroute heb je in gedachten van Mandalay naar Vientiane? Bij mijn weten is er geen rechtstreeks vlucht. Het kan lonen om soms met AirAsia of een andere budgetmaatschappij via Bangkok of Kuala Lumpur te vliegen.
Voor Myanmar en Vietnam heb je vooraf een visum nodig. In Nederland/Duitsland is dat vrij duur, je zou het in Bangkok kunnen regelen. Let op de lange rijen bij de ambassade van Myanmar (op zich wel een belevenis: ik stond er om kwart over 7 en was al de twaalfde in de rij… Kun je nagaan wat er om negen uur stond…). Bereid dat goed voor.
Myanmar zul je tijdens het hoogseizoen sowieso op veel plekken moeten reserveren. Een populair land en nog niet op die grote toestroom voorbereid. Denk dan vooral aan beperkte goede budget lodging (al snel $20-25).
Wat het aantal dagen betreft. Schrijf de route zelf maar eens uit. Ik denk dat het wel kan, maar je bent dan regelmatig onderweg. Veel verplaatsingen. Ik hoop dat jouw reisgenoten dat ook leuk vinden.
Sommige plaatsen (Bagan, Luang Prabang, SaPa & Bac Hac regio, Hanoi, Siem Reap) verdienen het om MINSTENS 3 nachten te blijven. De rest zou je op 2 nachten of soms op doorreis (1 nacht) kunnen houden. Als er één plaats zou zijn om te schrappen, dan denk ik aan Kratie. Wel leuk hoor, zoals de meeste stadjes in Cambodja. Battambang naar Siem Reap per boot kan alleen wanneer de waterstand hoog genoeg is. Per bus is overigens maar 2,5 uur.
Jenny,
inderdaad, daar had ik los overgekeken dat je niet rechtstreeks van Laos naar Myanmar kan gaan. Bedankt voor die opmerking, wellicht gaan we dan over Bangkok vliegen of vliegen naar Chian Mai en dan met de mekong richting Laos gaan (dit zijn nog maar heel premature ideëen, eigenlijk wil ik zeggen dat ik het gewoon nog eens moet bekijken hoe de route aan te passen )
pimenjiska,
We zouden van Laos naar Vietnam (beperkt tot Noordelijk deel) grotendeels met plaatselijk vervoer/bus. Dus in feite zonder vlucht. Vanuit vietnam zouden we naar Siem Reap vliegen en dan nog een kleine tour doen in Cambodia. Maar we zijn aan’t overwegen om Cambodia misschien (voorlopig) te laten vallen om iets meer tijd te nemen voor de rest voor onze route. Ik denk dat we het wel kunnen gebruiken.
die ballonvaart ziet er super uit! We hadden eerder gedacht aan een ballonvaart boven Bagan maar da’s echt heel prijzig. Je fotos van deze ballonvaart zijn prachtig. Heb je dat lokaal gevonden/geregelt? of wist je opvoorhand al bij wie en waar je moest zijn?
Johan
Bedankt voor de informatie. Ik ga met een paar laatste jaars studenten dus (helaas ) gaan we tijdens de Moesson, eind juni & juli. Tja … er zit weinig anders op. Dan valt het weer wel mee denk ik? De reden waarom we voor het Noorden gekozen hebben is omdat bergen&natuur me echt wel aantrekken. Ok, Hanoi wordt chaotisch voor me maar dat ervaar ik ook wel eens graag:)
Klopt inderdaad dat Mandalay-Vientiane iets te haastig bekeken was, dit kan niet rechtstreeks. Ik ga eens bekijken of we via bangkok vliegen of een andere oplossing vinden.
Kwestie route/tijd speelt het idee om heel Cambodia voorlopig te schrappen. 't is inderdaad zonde. Maar ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen niet genoeg tijd te nemen voor Myanmar wat ik denk dat deze jaren wel de moeite gaat zijn.
De ballonvaarten zijn lokaal goed geadverteerd bij verschillende aanbieders, dat kan eigenlijk niet missen :). Wij geven er meestal de voorkeur aan om op lokatie te kijken wat we kunnen doen, als je van te voren boekt zit je er zo aan vast… Maar met het oog op jullie wellicht strakke reisschema kan je natuurlijk wel weer zekerheid willen hebben.
Kijk, op bijvoorbeeld Tripadvisor, t.z.t. nog even naar de recente ervaringen met de bedrijven die ballonvaarten aanbieden.
ik kom nog eens om advies vragen.
op dit moment ziet onze route als volgt eruit:
2 weken Myanmar (Yangon - Bagan - Inle Lakes - Mandalay)
vliegen naar Bangkok, vliegen naar Vientiane
4 weken van Laos naar Vietnam trekken
(Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang, een paar bergdorpjes, Sapa, Hanoi, Halong Bay)
we zijn aan’t twijfelen voor Laos en Vietnam te laten vallen,
vanwege de monsoen, en in Vietnam regen gecombineerd met hitte.
en het te vervangen door Malaysie (Kuala lumpur, Penang,Taman Negara, cameron highlands)
In juli is het daar ook gewoon beter weer en de diversiteit kan wel mooi zijn.
maar in lengte komen we dan wellicht niet aan de 6 weken die we in gedachte hadden,
dus gaan we misschien 2 weken Malaysië doen en 2 weken nog een extra land, (de hoogtepunten van Cambodia…?)
Voor de mensen met kennis van de regio,
wat zijn jullie gedachten, feedback of advies hierop?