Mijn vriend en ik willen in oktober 2014 in drie weken delen van Borneo en Bali gaan bezoeken.
We hebben de volgende planning.
Planning:
6 dagen Kuching: Excursie Semonggoh, Iban Longhouses, Bako nationaal Park.
2 dagen Kota Kinabalu.
3 dagen Sandankan: boottocht over de rivier Kinabatangan en een bezoek brengen aan het schilpadden eiland.
Daarna willen we doorreizen naar Bali.
Wat vinden jullie van deze tijdsplanning en excursies? Zouden we evt. nog meer kunnen doen? Welke plekjes moeten we ook echt bezoeken? We hebben evt. de mogelijkheid om nog een paar dagen langer op Borneo te blijven.
Graag, willen we ook nog een jungletocht maken in Borneo. Waar kunnen we dat het beste doen?
Ik hoop dat jullie tips voor ons hebben! Alvast heel erg bedankt!
3 dagen Sandakan is niet genoeg voor Kinabatangan en turtle island. Kinabatangan is 3D2N (tenminste, dat raad ik aan) en turtle island is 2D1N. Als je nog meer tijd hebt zou je ook naar Mulu NP kunnen gaan (minstens 2 volle dagen).
Je zou er een dagje vanaf kunnen halen, maar je zou ook nog langer daar kunnen blijven en nog een NP eraan toe voegen. Ik heb me daar in 8 volle dagen niet verveeld.
Voor ons alweer een hele tijd geleden, maar wij vonden Mulu echt mooier, al hadden de wandelingen in Bako NP
ook wel iets, vaak via houten vlonders en enkele prachtige strandjes!
En in Bako NP hebben we de enige neusapen gezien in Borneo, die in de mangrovebossen komen
Fourageren als het eb is!
Wij hebben trouwens toen de laatste 2 weken van onze vakantie op Pulau Tiga gezeten, een klein eilandje vlak bij
Kota Kinabalu, destijds bekend van de Bobo’s in the Bush, kan je vertellen , daar had ik wel 2 maanden willen zitten!
Nadat we voor enkele vakanties Lariam en Paludrine/Nivaquine geslikt te hebben op advies van de
GGD werd ons deze reis Malorone aangeraden, zou de minste bijwerkingen hebben!
Helaas had ik na een tijdje geslikt te hebben zo ziek op Pulau Tiga, hele dag in een soort roes met verschrikkelijke nachtmerries!
Dus gestopt en gelukkig was ik volgende dag weer een eind opgeknapt!
Sindsdien gebruiken we eigenlijk nooit meer anti-malaria, er stond trouwens in de folder van “tropenzorg” die destijds bij de
GGD in de wachtkamer lag dat alle voorzorgsmaatregelen van hun kant slechts 3% van het risico dekt, de rest moet je zelf doen
door goede hygiëne en dragen van lange mouwen, geen ongeschild fruit, etc.etc. en we houden ons daar aan!
Hoi,
Ik ben net terug uit Borneo en vond zelf de Tip of Borneo (bij Kudat, ten noorden van Kota Kinabalu(KK)) echt heel erg mooi! Ik sliep daar in howard’s place en dan heb je echt een top ervaring met slapen in een longhouse. KK zelf vond ik niet boeiend eigenlijk. Als je naar Bako NP gaat kost dat je zeker 2 dagen vanuit Kuching, maar er zijn daar mooie jungle trekkingen. Ik ben niet bij Mulu geweest, vliegen daarheen kostte mij teveel tijd. Bij Sandakan heb ik een rivercruise gemaakt met uncle tan’s, dat was wel iets duurder maar heel vet! Wij hebben krokodillen en zelfs 2 wilde Orang Oetans gezien :vrede:. Stel je niks voor bij de accomodaties maar dat maakte de ervaring echt ultiem!
Ik ben totaal van 21 jan tot 7 feb in borneo geweest maar had hier en daar wel een dag kunnen skippen. Dat was op dat moment gewoon niet mogelijk.
Ik heb geen malaria pillen geslikt, laatste geval 10 jaar geleden…
Sorry voor mijn late reactie, maar ik moest even mijn inlogcodes ergens zoeken:-). Bedankt voor je bericht.
Heb je een adres van dat longhouses? Heb jij de dingen daar ter plekke geboekt of van te voren in Nederland?
Toevallig ook een bezoek gebracht aan het schilpaddeneiland in Sandakan? Ik ben nog benieuwd of dat de moeite waard is.