Graag tips voor reisschema Maleisie/Borneo in 3 weken

In september gaan wij 3 weken naar Maleisie & Borneo. We zijn er al eerder geweest vandaar dat deze keer alleen Sabah en de eiland(en) van Oost-Maleisie op de planning staan.

Wij vliegen op Kota Kinabalu en willen ook nog naar Sepilok/Sandakan. Wat zouden jullie ons aanraden in Kota Kinabalu en omgeving? We willen sowieso een jungle tocht doen en naar het orang oetang centrum in Sepilok. Is een jungletocht (met overnachting) mooier bij Kota Kinabalu of Sandakan/Sepilok? Wij hebben iets gelezen over Uncle Tan.
Wat zouden jullie nog meer adviseren te doen in Sabah? Zijn de eilanden daar in de buurt mooi? Is turtle island wat?
Iemand wel eens gevlogen van Kota Kinabalu naar Sandakan? Hoe zijn de tarieven als je daar boekt?

Ik kijk uit naar jullie tips!

Hoi Lisette,

Ik ben zelf net 2 dagen terug uit Borneo dus ik kan je wel het 1 en ander vertellen.

Ik persoonlijk vond de stad Kota Kinabalu niet echt geweldig,het minste van alle plaatsen die wij in Borneo bezocht hebben.
Wat mij enorm opviel is dat de mensen daar niet allemaal even vriendelijk zijn.
Wij hebben op Kota Kinabalu 5 dagen in een luxe resort gezeten om te relaxen na de lange reis.( Het eten en drinken is erg prijzig!)
Waar de luxe resorts liggen ben je afgesloten van de buitenwereld en er omheen is niks te beleven.
Wil je naar de stad zal je dit met een taxi moeten doen,wat ongeveer 15 min rijden is)
Ook het centrum vond ik niet zoveel aan op een paar gezellige barretjes na.
Ook hebben wij 1 nacht in het centrum geslapen en het hotel waar wij in sliepen was goed.( Jesselton hotel)
In Kota kinabalu hebben wij gedoken en gesnorkeld bij Sapi island en dit was echt waanzinnig.
Op het Sapi island zelf zijn grote leguanen ook wel bijzonder om te zien.

Wat je kunt doen in Kota Kinabalu

-Met Seaquist naar verschillende eilanden toe. Sapi island,Gaya island,Manukan island.Hier kan je mooi snorkelen of duiken.

-Regenwoud Poring hotsprings.

Een jungle tocht in Sandakan is vele malen mooier dan in Kota Kinabalu!

Wij zijn zelf vanaf Kota Kinabalu naar Sandakan gevlogen
De vlucht duurt in totaal ongeveer 25 minuten en wij hebben hiervoor 18 betaald bij Air Asia.
Je kan ook met de bus maar ben je ongeveer 6 tot 8 uur kwijt.
De eerste nacht hebben wij in het Sepilok jungle resort geslapen,dit ligt op 5 min afstand van het Sepilok rehabilitatie centrum.S’middags zijn wij gelijk hier naartoe gegaan en was waanzinnig.De andere dag zijn wij s’ochtends nog een keer gegaan.
Vanuit Sepilok zijn wij de Uncle tan jungle tour 3 dagen/2nachten gaan doen.
Hun organisatie zit 5 min rijden van het sepilok jungle resort.

Uncle tan was echt waanzinnig en heel veel gezien!
Het is wel heel primitief maar je moet er wat voor over hebben:-)
Zeer zeker een aanrader.

Mocht je nog niet je reisschema helemaal gepland hebben,denk dan ook eens aan Sarawak,vond ik persoonlijk vele malen mooier en veel meel cultuur.

Mocht je meer informatie willen hoor ik het wel.

Groetjes,
Wendy

Hoi
Ja resorts zijn duur en ver van stad KK. 2 of 3 dagen KK is meer dan genoeg, de eilanden voor de kust van KK is niet zo denderen doch het ieland Tiga is beter, 3 uur rijden van KK. Ik woon hier in Sabah reeds 4 jaar. de beste plaatsen zijn Kinabatagan revier, de berg. airasia 18 KK naar Sanadakan, en hoeveel was het voor taxie naar Sepilok? is ook anderhalf uur rijden. als u combinatie doet KK, de berg en dan naar Sandakan over de weg is de tijd ook 4 uur naar Sepilok, en u ziet ieits van Sabah zoals Sabah tea garden.
zoals gezegt Jesselton hotel en resort zijn wel de duurste van KK. In de stad vind men goede Hotels en kan zo de stad inwandelen voor op zoek wat te eten. Kinabatagan google eens the last frontier in Bilit
Bernard in Borneo

De Kinabatangan River kan ik zeker aanraden, ben er afgelopen jaar 2 keer geweest, 1 keer Nature Lodge en andere keer in een B&B. Bij de eerste had ik geluk en waren er weinig toeristen, buiten het seizoen en veel was overstroomd en bij de laatste was er vrijwel niemand, terwijl in alle resorts ontzettend veel toeristen waren. Verder kun je dan ook zeker wel een bezoek brengen aan Sepilok.

Ik vond Kota Kinabalu wel een leuk stadje. Kan er lekker eten en lekker naar de eilandjes overdag. Zeker de moeite waard om 2 of 3 dagen te blijven, langer is niet echt nodig. Vliegen vind ik zelf niet echt nodig tussen KK en Sandakan, ookal als je de vlucht ver van tevoren boekt je er voor dezelfde prijs kunt komen als met de bus. Je zou eventueel ook nog een stop kunnen maken bij Kinabalu NP en van daaruit de bus richting Sandakan pakken. (Zou eventueel rechtstreeks naar je verblijf aan de Kinabatangan kunnen gaan, de bus kan je in die omgeving afzetten en als je van tevoren boekt kan je accomodatie je daar oppikken, zo hoef je dan niet eerst naar Sandakan, waar echt nauwelijks wat te beleven is.)

Wij zijn ook naar Borneo geweest.
Onze route:

Kuching
-> van hieruit 2 dagen naar Bako NAtional PArk met de bus (achteraf gezien zou ik niet naar Bako gaan als je al naar Kinabatangan gaat…)
-> verblijf in Pullman Kuching hotel (aanrader: geboekt voor € 35 per kamer excl ontbijt)

Vlucht van Kuching naar Kota Kinabalu. Van hieruit ineens doorgevlogen naar Brunei. Opgelet: er blijken in Kota Kinabalu 2 vliegvelden te zijn. Wij moesten dus naar een andere terminal op het andere vliegveld en konden enkel en alleen met de luchthaven taxi naar daar.
Indien je deze 2 vluchten na elkaar doet, zorg dan voor iets meer marge omdat je u nog moet verplaatsen. Reistijd: ongeveer 15min rijden en deze taxi was best duur voor Aziatische begrippen (ongeveer 10€ ? denk ik)

Vanuit Kota Kinabalu dus vlucht naar Brunei. Leuk om eens geweest te zijn, maar niet om meer dan 2 dagen te verblijven. Dit is enorm weinig op toeristen gericht en je bent veel tijd kwijt om er even te zijn. Maar als je van moskeeën houtdt, dan is dit wel the place to be.

Van Brunei terug naar Kota Kinabalu. Geen wauw stad, maar wel eens fijn om er te zijn. In Borneo zijn enorm veel shopping malls dus als je wil shoppen op reis dan is dit de plek.
Verblijf in Novotel (voor € 38/kamer incl zeer uitgebreid ontbijt!) met gratis shuttle naar centrum.
Vanhieruit ook een uitstap gedaan naar Sapi eiland (Tunku Abdul Rahman National Park) en nog enkele andere eilandjes. Sapi vonden wij het mooist.
Je kan gemakkelijk zelf naar de haven gaan en daar uw boottickets kopen en snorkelgerief huren. Je kan dit ook via een tourbureautje boeken, maar dan ben je het 3-dubbele kwijt in totaal.

Vanuit Kota Kinabalu voor € 18 pp naar Sandakan met Air Asia (op voorhand promo tarief geboekt). We hoorden van mensen in Sandakan dat zij een vlucht wilden boeken met AA naar Kota Kinabalu en op de website stonden prijzen van € 50 pp. Wij waren toen blij dat we op tijd hadden geboekt.

In Sandakan taxi genomen naar Sepilok en hebben we bezoek aan Orang Utang Center gebracht en daarna pick up door The NAture Lodge met aansluitend transfer naar Kinabatangan.

Daar 2 nachten verbleven en uiteindelijk terug naar Sepilok. Hier hebben we nog een bezoek gebracht aan het Nature Discovery Center omdat we nog tot 's avonds moesten wachten op onze vlucht van Sandakan naar KL.
Wij vonden dit regenwoud/discovery center echt de moeite waard om enkele uren in door te brengen. Je kan verschillende routes volgen in het park en we konden onze bagage bij de ticketbalie laten staan.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info…

ik ben vorig jaar in september een week op borneo geweest. gevlogen naar kota kinabalu. 2 overnachtingen is in principe prima. niet heel veel te doenin kota kinabalu. wel een leuke night markt waar je heerlijke vruchtensappen kunt drinken:)
vanuit kota kinabalu een dag trip naar o.a. de hotsprings gedaan, hier heb je ook een loopbrug in de bomen. ( trip hebben we in het hostel geregeld) onderweg mooi uitzicht gehad op de mount kinabalu.
Vervolgens zijn wij met de bus naar sandakan gegaan ( duurt zo’n 6 uur), bij het busstation hebben wij het kaartje voor de rit naar sandakan gekocht.
In Sandakan hebben wij het centrum overnacht. Geen fijne stad om in de avond op straat te zijn… op de avond te vullen hebben wij hier een heerlijke massage gedaan! kost omgerekend 10 euro voor een uur HEERLIJK! en dus zeker een aanrader.
In sandakan hebben wij bij een lokaal reisbureautje een driedaagse tour geboekt naar de kinabantanan river turtle island en sepilok. Echt een aanrader, wij hadden alleen voor ons een gids die overal met ons mee naar toe ging!
Vanuit sandakan terug gevlogen naar Kuala lumpur