3 weken Maleisie-Borneo

Hallo,

Ik zou eind dit jaar of begin volgend jaar graag naar Borneo gaan en misschien dit combineren met West Maleisie.
Nu zijn er vaak geluiden dat Maleisie-vasteland tegenvalt tov andere Aziatische landen.

Wat is jullie ervaring? Ik ga samen met mijn vrouw en we houden zowel van cultuur, natuur en een gedeelte relaxen op het strand.

Is dit allemaal te vinden op Borneo of zijn er hele gave dingen op Maleisie zelf die echt de moeite waard zijn?

En wat is de beste reistijd? Wij zitten momenteel nog niet aan een datum vast.

Hoe zijn jullie ervaringen van Borneo? Of is indonesie mooier/leuker?

Graag advies!

Hoi,

Wat leuk dat Borneo evt in de planning ligt.
Borneo is echt prachtig en er is genoeg natuur en cultuur en er zijn prachtige eilandjes waar je kunt verblijven.

Maleisie vasteland vind ik zelf idd een beetje tegenvallen ten opzichte van andere Aziatische landen.
Maar ook hier zijn hele mooie plekken te vinden.

Kwa beste reistijd zit het zo:

In west Maleisie : het moessonseizoen loopt van april tot mei en brengt zware regenval met zich mee

Borneo( Sabah Sarawak) loopt het moessonseizoen van november tot februari.

Ook in de maanden tussen de moessons kan er regen vallen,al zijn dit vaak kleine buitjes.

Ervaring Borneo:

Zelf ben ik net 1 week geleden terug gekomen uit Borneo en heb een geweldige vakantie gehad.

Wij zijn in beide provincies geweest zowel Sabah als Sarawak.
Ik persoonlijk vond Sarawak veel meel cultuur hebben.
Er is zoveel te zien en te doen in Borneo en voldoet zeker aan je wensen.

Enkele voorbeelden van wat wij hebben gedaan:

Wij hebben vanuit Kuching Bako Np bezocht,longhouse bezocht en daar een overnachting gedaan.Ook in de stad Kuching is genoeg te doen en erg gezellig
Ook zijn wij in Mulu geweest met natuurlijk een bezoek aan de Deer cave,canopy walk gelopen.
Kota Kinabalu hebben wij verschillende eilandjes bezocht en hebben hier gedoken en gesnorkeld.
Sepilok:bezoek aan het oerang utan opvang centrum.
Kinabantang river: meerdaagse bootsafaris,en jungle trekkingen zowel overdag als s’avonds
Wij hebben onze reis afgesloten met een paar dagen Kuala Lumpur.

In Borneo is heel veel wildlife te zien,en ook wildlife wat alleen op Borneo voorkomt.
Wij hebben enorm veel geluk gehad want wij hebben echt heel veel gezien,het is natuurlijk geen garantie!

Je kan voor de cultuur en natuur het beste naar Borneo gaan vind ik persoonlijk.
Je zou dan evt je vakantie af kunnen sluiten in West Maleisie op 1 van de vele eilanden.

Mocht je meer informatie willen hoor ik het graag.

1 like

Beste Wendy,

Als ik dat zo hoor wat jouw ervaringen zijn dan denk ik dat het inderdaad Borneo wordt afsluitend met een aantal dagen West Maleisie!

Als ik het goed begrijp is Maart dus een van de betere maanden om beide stukken van Maleisie te zien?

Is de kans groot om Oerang Oetangs te zien op Borneo?
In principe is dat niet het belangrijkste maar ik ben echt gek op dieren!

Zijn de theeplantages ook de moeite waard op West maleisie?
Ik denk dat de NP’s op Borneo indrukwekkender zullen zijn dan West Maleisie of niet?

Zijn de Hotels op Borneo van goede kwaliteit/prijs?

Dankjewel!

Hoi WendyD,

Lijkt veel op de planning die wij in september willen gaan doen. Hebben jullie een hotel/hostel in Kota Kinabalu geboekt en vanuit hier de eilandjes bezocht?

Gr Nick

Hoi Sawadeee,

Maart is idd een goede optie om beide te bezoeken:-)

Betreft de oerang utans deze kan je eventueel bekijken in het Sepilok Rehabilitation Centre.
Dit is een reservaat om gevangen Orang utans weer voor zichzelf te leren zorgen en zodoende een terugkeer naar het oerwoud mogelijk te maken.
Er wordt 2 keer per dag voedsel bij de voederplaats gelegd.
Dit is voor de oerang utans die nog niet zelfstandig eten kunnen zoeken,of niet genoeg eten.
Hier kan je semi wilde oerang utans zien.

Wij hebben ze ook echt in het wild gezien bij de kinabantang river.

De thee plantages zijn zeker de mooite waard in west Maleisie.
Tevens zijn er ook mooie theeplantages in Kota Kinabalu.

Ik zelf vind de Np in Borneo zeker indrukwekkender en mooier.Ook zijn ze veel minder toeristisch dan bijv Taman Negara.

In Borneo zijn vele hotels,hostels te vinden,van luxe 5 sterren hotels tot simpele hostels.
Van een hostel moet je niet al te veel verwachten.
De hotels waar wij hebben geslapen waren uistekend! en een goede prijsverhouding.
Het is wel zo dat in de luxere hotels de prijzen van het eten en drinken en ook zeker een biertje of een wijntje vrij hoog liggen.
Maar op de meeste plaatsen kan je goed buiten de deur eten en drinken voor heel weinig geld.

Neem eens een kijkje op de onderstaande sites,hier kan je hotels,hostels vinden in Borneo

www.booking.com of www.agoda.nl

Als je online boekt is het goedkoper dan waneer je ter plaatse boekt.

Mocht je een indruk willen krijgen van Borneo ik heb een foto album geplaatst.
Dit is te vinden op onderstaande link:

Mocht je nog vragen hebben ik hoor het wel.

Groetjes

Hoi Nick,

Leuk dat jullie naar Borneo gaan,het is er echt waanzinnig!
Wij hebben idd in Kota Kinabalu in een resort gezeten (Magelan sutera)
Dit hotel ligt bij een haventje en aan de zee.
Vanaf hier hebben wij de eilanden bezocht.
Bij het haventje zit Sea Quest en die varen elk uur naar de eilanden.
Het is ook mogelijk om een hotel in het centrum te nemen,en met de taxi naar het haventje te gaan.
De taxi rit duurt ongeveer 15 minuten.

Groetjes

Dat hotel wilden we ook boeken! en heeft een erg goede prijs. Wij vonden de prijzen op de eilanden erg duur voor ons budget. We zaten aan een hotel met een beetje luxe in de haven te denken en vanuit daar dagtrips te doen. Leuk om te horen dat jij dat ook hebt gedaan en goed is bevallen! Zaten we toch in de goede richting te denken!

We denken erover om met Uncle Tan (oid) een trekking te doen van 2-3 dagen op Borneo en misschien pakken we het rehabilitatiecentrum ook nog mee.

Mooie foto’s, zeker van de verscheidenheid van de dieren daar!.

ik zet al je tips op een rijtje en ga vervolgens een route uitstippelen, in ieder geval bedankt tot dusver!

Wij hebben ook met Unckle Tan de 3 dagen 2 nachten trekking gedaan.
Het is een hele ervaring om dit te beleven.
Hier hebben wij ook een wilde oerang utan en een phyton gezien.
Dit maakte het wel echt geweldig.

Uncle Tan zeker een aanrader!

Hotels in Sabah en vooral KK zijn er genoeg. strand probeer eens Kinarut twee Hotels daar vlak aan het strand en redelijk in prijs. Cultuur kan men Mari-Mari bezoeken of tip of borneo.
Natuur en u heb wat geld ervoor over, Tabin wildlife park heel mooi. Kinabatagan is ook goed en minder duur.
Doe redelijk veel deze ritten
Bernard

Bedankt, ik zal eens kijken hoe we de route willen gaan maken!