mijn vriendin en ik gaan begin september voor 3 weken naar Maleisie. Het komt zo uit dat we ongeveer 8 dagen voor borneo hebben. Natuurlijk veel te weinig maar het is nu eenmaal zo.
Zit behoorlijk te twijfelen over de combinatie sabah en sarawak, of dit haalbaar is. Ik dacht aan:
KL-Sandakan: jungletocht en riviercruise
Sandakan- Kuchting (via KK of Miri):
Kuching: Bako NP + ??
Is deze combinatie verstandig of is het slimmer of voor kwaliteit te gaan en alleen of sarawak of sabah aan te doen?
Hoi,
Vorig jaar bijna 3 weken Borneo was nog veel tekort.
De eerste keer dat ik reis ging inplannen wilde ik in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk zien. Ik ben daar tijdens die reis al van teruggekomen. De vraag is of je dan ‘ziet’ of ‘waarneemt’. Als jullie denken eea in 8 dagen te kunnen (gekoppeld aan jullie doelen; interesses en voorselecties) zal dat prima zijn terwijl ik tijd tekort kwam…
we hebben ook niet de illusie om alles te zien maar we hebben nu eenmaal niet veel meer tijd.
Belangrijk is om een keuze te maken lijkt me, of sarawak of sabah. We zoeken combinatie van jungle en een leuke boottocht met wat relaxdagen.
Het is wat breed voorgesteld maar ik denk dat Sabah meer opties biedt voor 8 dagen dan Kuching. Als je in Kuching start zul je een vlucht moeten nemen naar bv Miri of zelfs naar KK. Op zich geen probleem trouwens.
Hi, wij gaan binnenkort “maar” 5.5 dag naar Borneo: 2 dagen KK incl wandeling Kinabalu National Park of snorkelen bij de eilandjes voor KK, plus 3D/2N package Uncle Tan (low budget accomodatie).
Zie website Uncle Tan.
Het was een hele puzzel, omdat er diverse 3D/2N (3 days, 2 nights) packages/lodges zijn, maar onze keuze is hierop gevallen.
Succes!
We zijn eruit: -) we gaan en naar KK en naar Sandakan. Sarawak slaan voor dit jaar maar over.
Jenny, ik heb Uncle Tan ook bekeken en ziet er spannend uit. Maar ik vraag me wat de alternatieven zijn in de buurt, en dan met nam de accomodaties.
Heeft iemand goede tips waar je leuke trips en een redelijke accomodatie kan boeken. Heb al veel gezien (vanverre. Olaf, Uncle Tan, etc etc ) maar ben zoekende naar meer opties.
Wij zijn nu hier,maken een rondtrip voor 5 weken Borneo,Maleisie,Thailand,Cambodja en Vietnam hebben dus ook keuzes moeten maken. Programma hier is Tweedaagse beklimming Mont Kinabalu
en rondwandelen Nationaal park. Opgelet voor de stekkers Aarding recht
hoekig staat verticaal, stroompunten rechthoekig horizontaal.
Wij hebben de verkeerde mee
win,Sean en Ewa thx voor de tip. En inderdaad veel succes met de, volgens mij loodzware reis in 5 weken
Ik heb een andere vraag:
De eerste dagen zijn we in KK. Welke excursie, welk park is aan te raden. uiteraard zijn de 5 bekende eilanden al in de picture. Maar is het NP KK een leuke optie? Kun je daar slapen. Kun je dat op eigen houtje doen?
1 week is inderdaad erg kort, ik denk dat je er goed aan doet om alleen naar Sabah te gaan. Wij zijn ook ongeveer een week op Sabah geweest, en alles geboekt via Olaf. Eerst een paar dagen verbleven in zijn homestay, hij heeft ons Kota Kinabalu en Penimbawan laten zien, beiden erg interessant. Wat wij vooral leuk vonden is dat hij erg veel kan vertellen over de cultuur en verschillen met Nederland.
Vanuit KK zijn we naar Danum Valley vertrokken, wel redelijk duur, maar een superverblijf gehad daar. Erg goede accomodatie en een prachtige omgeving met mooie wandelingen! Vanuit Danum vertrokken naar Sepilok, en van daaruit Kinabatangan river. Veel wild gespot, orang-oetans, neusapen, krokodillen, neushoornvogels etc. Zeker de moeite waard!
Doe er je voordeel mee, en als je vragen hebt, reageer gerust!
thx voor je reactie. We zijn om precies te zijn 10 dagen in Sabah, dus iets meer dan een week. We starten ook in KK en dan richting Sandakan, Sepilok.
Hebben jullie vanuit Sepilok de excursies gedaan? Waar heb je deze geboekt? Ook bij Olaf? Heb je bewust voor Sepilok gekozen (qua accomodatie?)
Ik zit er aan te denken om vanuit sepilok richting Tawau af te reizen. daar lees ik ook interessante dingen over.
Vanuit Sepilok hebben wij deze excursie naar de Kinabatangan river gedaan, inderdaad geboekt via Olaf. In Sepilok zelf hebben we overnacht in Sepilok Forest Edge Resort. We kwamen hier pas laat aan, en zijn de volgende morgen weer heel vroeg vertrokken dus ik heb er niet zoveel van gezien. Niet echt bewust voor Sepilok gekozen, maar voor de excursie was het wel handig dat we daar al zaten.
Tawau zijn wij niet geweest, dus daar kan ik je niet zoveel over vertellen.
Ik zit nu voor m’n werk in Miri en verwacht ergens begin volgende week klaat te zijn met de klus. Ik heb nog een paar dagen vrij weten te regelen, waarschijnlijk vlieg ik volgende week zaterdag weer terug naar Nederland.
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in wildlife, al een beetje vernomen dat je hiervoor beter naar het Idonesische gedeelte kan gaan.
Ben hier al een dagje naar Lambir Nat. park geweest maar dat vond ik een beetje tegenvallen.
Heeft iemand goeie ervaringen/suggestie’s.
Ik wil volgend jaar mogelijk ook naar Borneo en ben nu aan het inventariseren wat er zoal mogelijk is. Nu lees ik in dit gedeelte veel verhalen met “we” maar ik denk er over na om zelfstandig af te reizen. Zien jullie meer mensen die zelfstandig gaan? En is het dus mogelijk dat ik ook veel reizigers tegen kom? Ik denk er over na om ongeveer 2 tot 3 weken te gaan. Ergens in mei 2011.
ik ga 30 maart voor 4 weken naar maleisie, waarvan ongeveer 2 weken naar borneo waarschijnlijk. Ik ga helemaal alleen, ben benieuwd hoe dat daar is! Ik heb al veel alleen gereisd in zuid amerika en midden amerika en daar was het altijd makkelijk om andere mensen te ontmoeten. Ik neem aan dat het hier niet anders is!
graag wil in vanuit sandakan naar sukau.)kinabatangan rivier. ik zoek een goede lodge met mooie tours. waar hebben jullie goede of minder goede ervaringen mee? Hoelang zouden jullie in kota kinabalu verblijven?
is sandakan ook de moeite waar om een paar dagen te verblijven?