2,5 week Borneo reisplan

Hallo,

Wij zijn van plan om volgend jaar in 2,5 week Sarawak en Sabah te bezoeken. We vinden het nog lastig om in te schatten of het qua afstanden te doen is en zijn dan ook benieuwd wat jullie er van vinden. We willen geen ‘haast’ vakantie en willen ook relaxen (vandaar de laatste paar dagen een eiland).

Dag 1: Amsterdam – Kuala Lumpur vlucht
Dag 4: Kuala Lumpur – Kuching (Sarawak) vlucht
Dag 5: Kuching – Bako NP (Sarawak)
Dag 6: Bako NP
Dag 7: Kuching – Mulu NP (Sarawak) vlucht
Dag 8: Mulu NP (Sarawak)
Dag 9: Mulu NP – Kota Kinabalu (Sabah) vlucht
Dag 10: Kota Kinabalu – Sandakan (vlucht) - Sepilok – Sukau (Sabah)
Dag 11/12: Sukau Kinabatangan Wildlife Reservaat (Sabah)
Dag 13: Sukau - Sandakan - Kota Kinabalu (vlucht)
Dag 14: Eiland (Lankayan?)
Dag 15: Eiland (Lankayan?)
Dag 16: Eiland (Lankayan?)
Dag 17: Kota Bharu – Kuala Lumpur vlucht – Kuala Lumpur – Amsterdam vlucht

Graag jullie advies omtrent do’s en dont’s, of wellicht dat we nog iets missen? Alle advies is welkom.

Groet,

Hoi JosJosHeb,

Ik lees even mee. Zelf heb ik wel ervaring met West Maleisie, maar Borneo is voor mij ook nieuw en zelf zitten wij eraan te denken om hier komende zomer ook ongeveer 3 weken naar toe te gaan.
Mijn man heeft echter vliegangst (dus het is al een drama om er te komen) dus wij gaan kijken of we vanuit Kuching (onze aanvlieghaven op Borneo) over land tot aan Kota Kinabalu kunnen komen en vanwaaruit weer terugvliegen naar Nederland.
Heb jij al een vlucht geboekt? Ik zag dat de tarieven vanuit Düsseldorf een stuk aantrekkelijker zijn dan vanuit Amsterdam. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de periode waarin je wil gaan reizen.

Met vriendelijke groet,
Petra

Hoi,

Bedankt voor de tip omtrent het vliegen vanaf Dusseldorf. Volgens mij ontkom je er niet aan om vanaf Kuching met het vliegtuig naar Kota Kinabalu te gaan. Hier tussenin heb je enkel oerwoud namelijk. We hebben de planning iets verandert. Het is nu als volgt:

Hoe doen jullie het met excursies? Boeken jullie iets vanuit Nederland of alles vanuit daar?

Dag 1: Amsterdam – Kuala Lumpur vlucht
Dag 4: Kuala Lumpur – Kuching (Sarawak) vlucht
Dag 5: Kuching – Bako NP (Sarawak)
Dag 6: Bako NP
Dag 7: Kuching – Mulu NP (Sarawak) vlucht
Dag 8: Mulu NP (Sarawak)
Dag 9: Mulu NP – Kota Kinabalu (Sabah) vlucht
Dag 10: Kota Kinabalu – Sandakan vlucht - Sepilok overnachten
Dag 11-13: Sepilok – Sukau (Sabah)
Sukau Kinabatangan Wildlife Reservaat (Sabah)
Sukau - Sandakan
Dag 14: Sandakan - Kuala Lumpur (vlucht) – Langkawi (auto/bus en ferry)
Dag 15: Langkawi
Dag 16: Langkawi
Dag 17: Langkawi – Kuala Lumpur – Kuala Lumpur – Amsterdam vlucht

Hoi,

Het klinkt misschien wat gek voor iemand die een eigen reisbureau heeft :slight_smile: maar ik regel meestal het grootste gedeelte ter plaatse. Ik hou enorm van de vrijheid van het reizen. Op het moment dat je van te voren alles vastlegt, ben je verplicht om je aan dat schema te houden.
Wel puzzel ik thuis altijd al heel veel uit; welke excursies, welke hotels, hoe het vervoer etc. Eenmaal ter plaatse (eerste hotel boek ik wel altijd vanuit huis) kost het relatief weinig tijd om alles daar te regelen. Ik boek heel veel reizen voor mensen die graag alles van te voren duidelijk willen hebben, maar zelf doe ik het liever anders :slight_smile: Als het ergens goed bevalt blijven we wat langer, en bevalt het niet goed, reizen we eerder weer door.

Je kunt wel via land reizen; er zijn speciale lange afstandsbussen. Ik denk dat we op deze manier wel een hele bijzondere ervaring gaan krijgen van Borneo, want ik verwacht dat ze in het binnenland niet vaak buitenlandse toeristen aantreffen. Maar het grootste nadeel is echt wel de tijd. Er is ook geen reisorganisatie die een reis aanbied waarbij zowel noord als zuid worden bezocht zonder vlucht. Dat is natuurlijk niet zonder reden.

Heb je toevallig deze link al gezien? Deze kwam ik tegen toen ik online opzoek ging naar praktische informatie (zoals die bus)

Ik vond het een leuk stukje om te lezen, ook als je niet gaat backpacken zoals ik.

Ik verwacht zelf dat wij iets langer in Kuching blijven en van hieruit een aantal excursies gaan doen.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit of wij de schildpadden willen gaan bekijken. Dat is echt wel een dure aangelegenheid.
Als mijn plannen wat concreter zijn, zal ik ze ook hier neerzetten.
Wanneer vertrekken jullie (ongeveer)?

Met vriendelijke groet,
Petra

Hoi Petra,

Wij vertrekken 3, 4 of 5 juni voor ca. 18 dagen. Wanneer jullie?

Bedankt voor de link.

Ons plan is tussen 10 en 15 augustus te vertrekken. Wij zijn helaas gebonden aan de zomervakantie…

Dag 10 vliegen naar Sandakan? Kan je daar een goedkope vlucht voor regelen?
Wij hebben vandaag de toch van KK naar Sepilok gedaan.
8:30 in een lokaal busje gestapt in het centrum richting het busstation (1.5RM pp)
Op het busstation een bus geregeld naar Sandakan om 10:00 (43RM pp)
De bus deed er wat langer over (peg onderweg en dus op een andere bus moeten wachten).
We kwamen om 17:30 aan bij de weg naar Sepilok (je kunt gewoon vragen of ze je daar droppen in plaats van Sandakan.
Dan kan je de laatste 3km lopen of een taxi nemen, wij hebben gelopen maar volgens mij is de taxi 5RM pp.

Super goedkoop en slapen we op een paar minuutjes lopen van het Orang Oetang opvang.
We kregen hier de tip om 2x op de dag daar heen te gaan. In de ochtend komen alle toers en kunnen de apen erg schuw zijn namelijk.
Wij gaan dat morgen doen (kan er nog niks over zeggen dus).
De dag daarna worden we hier opgehaald voor een 3daagse tour over de rivier (voor maar €80 pp)

Boek je deze combi trip vantevoren? €350 :wink: