Wij gaan in april 4 weken naar Maleisie en Borneo.
We willen ca. 2,5 weken in Borneo blijven en daar oa snorkelen, jungletocht, schildpadden kijken en natuurlijk relaxen op mooie strandjes. Liefst niet te touristisch. We twijfelen tussen Sarawak of Sabah of is dit te combineren zonder veel tijd te verliezen of dure tickets?
Kan iemand ons hierin adviseren?
Hallo,
Dit is prima te combineren en als je goedkoop wilt vliegen kun je dit prima doen met Airasia.com.
Hoi Moira, verschillen beide delen veel van elkaar? Zo ja, welke zou jij dan adviseren?
Voor snorkelen, schildpadden en realxe strandjes moet je echt in Sabah zijn, dat is er in Sarawak niet echt.
Zelf ben ik alleen in Sarawak geweest, en ik vond dat heel bijzonder. Sarawak schijnt goedkoper te zijn dan Sabah, en er is een hoop te doen. Wandelen in het Bako NP, neusapen zien, orang utans kijken, en overnachten bij de Iban in de longhouses.
Sarawak zou mijn voorkeur hebben. Er is hier makkelijker wat op eiegen houtje te ondernemen dan op sabah. Ik kan je evt. mijn reisverslag sturen als je interesse hebt.
O ja, reisverslag:
We zijn in 2001 3 weken op Serawak geweest. Van Kuching via de jungle en de kust naar de grens met Brunei getrokken, met bus en boot, en toen terug gevogen naar Kuching. Er is daar veel te zien en makkelijk alles zelf terplekke te regelen. In 2 1/2 week Serawal en Saba doen gaat volgens mij uitmonden in een “stress” programma.
Wij zijn afgelopen zomer 4 weken door Borneo (3 weken) en West-Maleisie (1 week) getrokken. In borneo zijn we in Kuching begonnen en zo helemaal via Brunei naar Sandakkan in Sabah gereisd. Beide zijn goed te bereizen, beide goed alles ter plekke zelf te regelen, beide voldoende slaapmogelijkheden en excursies.
Wij hebben op satang island (sarawak) ook schildpadden aan land zien komen en gesnorkeld. Wat betreft een jungletocht, dat hangt er een beetje vanaf wat je een jungletocht vindt. Bako nationaal park is mooi in sarawak maar de echte jungle is toch meer sabah (kinabatangan river is aan te raden).
Heb je nog meer vragen of planning, kosten, excursies etc. dan hoor ik het graag!! Groetjes Yvonne
Wij zijn afgelopen oktober op Sabah geweest, en we vonden het super!
Vanmorgen was op animal planet een uitgebreid programma over Borneo. Het was een mooi programma en ze hadden gefilmd in: Sukau, sepilok, turtle island, pulau Tiga, Gomangton Caves. Heel mooi om weer terug te zien allemaal. Ik weet niet of programma´s van animal planet terug te zien zijn.
Wat strand betreft hebben we op Mabul gezeten…
Groetjes,
Judith
Weet je nog een leuke plek om te verblijven op Mabul. Vooral 1 die betaalbaar is?
Ik kom alleen maar prijzen tegen van 100 euro per nacht met zijn drieen
Wij gaan in juli.
Ninne
Mabul zijn wij niet geweest, maar dat is wel erg veel geld. Staan er in de LP geen goedkopere hostels?
Weet iemand of je het turtle eiland ter plaatse in Sepilok of Sandakan kan boeken of kun je dat beterl van af hier boeken??? Het gaat over de maand juli?
Ninne
Turtle island alboeken in Nederland. Ik hoop dat er nog plek is voor juli. er mogen maar weinig mensen naar het eiland toe per dag. Zet jezelf dus snel op de (wacht)lijst. Ik heb het helaas niet kunnen doen omdat ik dacht dat het ook wel ter plaatse kon worden geboekt. het had mij een mooie ervaring geleken maar helaas…
Hmm, wij willen daar ook naartoe gaan, in augustus. Hoe kunnen we ons het beste verzekeren van een plek? Is er bijv. een website (of misschien meerdere) waar we kunnen reserveren?
Je kan je niet verzekeren van een plek voor zover ik weet… Reserveren bij een hotel, en hopen dat zij voldoende plekken toegewezen krijgen voor iedereen.