Trips Borneo

hallo,
ik wil volgend jaar naar maleisie.
is het makkelijk om op borneo zelf trips te boeken of is het verstandig om dit vooraf te doen?
kun je daar makkelijk tickets regelen van kuala lumpur naar borneo en weer terug?

Wil je naar Sabah of naar Sarawak? Of wellicht naar beiden? Wat wil je doen en zien?

Vliegtickets vanuit KL kun je voordelig vinden op www.airasia.com.

ik wil naar een van de 2 maar heb nog niet duidelijk welke ik het beste kan kiezen. Wil naar borneo voor de natuur, dieren.

Waar gaat jou voorkeur naar uit?
en hoe heb je de tours geregeld?

Ik ben in Sarawak geweest, en heb alles gewoon ter plekke geregeld. Een aantal dingen kam daar gewoon per bus (bv Bako NP met de neusapen), terwijl ik andere dingen via een tourtje heb gedaan (de Iban, de orang utans).

Er is in Kuching een soort van VVV welke je je verder kan helpen.

hoeveel dagen ben je in sarawak geweest?

Ik ben er een kleine week geweest. Zie IkReis - Mijn route door Maleisië voor m’n reisverslag.

Wij zijn in 2008 ongeveer een maand op Maleisisch Borneo geweest, van Kuching tot Kota Kinabalu met een uitstapje naar Sipadan. We vonden het opvallend hoeveel toertjes je eigenlijk van te voren had moeten boeken wat we dus niet gedaan hadden. Daardoor konden we bijv. niet naar de pinacles in Gunung Mulu, het resort daar zat vol. En moesten we af en toe een dag wachten voor we iets konden doen. Geen probleem want we hadden alle tijd.
Op Sipadan hadden we de mazzel dat anderen afgezegd hadden, daardoor konden we daar duiken. Omdat daar maar een beperkt aantal mensen per dag toegelaten worden is de wachtlijst lang.

Mijn voorkeur… heb ik niet echt. Het ligt er aan wat je wil doen en zien. Als je ook wil duiken is Sipadan geweldig. Je kan er voordelig overnachten bij uncle chang, een uniek guesthouse. Zeer basic maar erg gezellig.

In Sabah heb je ook Mount Kinabalu natuurlijk, erg toeristisch maar toch een mooie uitdaging om die te beklimmen.

Groetjes Martine
www.edwinenmartine.com

ik ben 2 jaar geleden een weekje naar Sarawak geweest voordat ik ben gaan reizen op het vaste land van Maleisie.
7 Dagen is LEUK voor Sarawak (UITERAARD KUN JE ER WEL EEN MAAND DOORBRENGEN!)maar het is wel handig om van te voren wat te regelen omdat je anders je kostbare tijd verliest om daar het e.e.a. te regElen. Sommige tourtjes gaan maar 1 of 2 keer per week en dan mis je dus al het moois. Heb ik gedaan via http://www.b-borneo.com/

het was even een gedoe met betalen (IBANNrs via de bank , kost je zo’n EUR20 extra) maar dan heb je wel gedaan wat je wildein Borneo.
Bako NP vond ik geweldig, moet je echt met een gids doen dan zie je veel meer. De Oerang Oetangs natuurlijk, de IBAN-stammen etc, kijk maar

ik heb nog steeds contact met mijn gids van toen (via facebook) dus als je wat wilt weten qua tourtjes of zo laat maar even weten

succes JANNA

Ik vind het altijd een beetje eng om zomaar geld over te maken naar het buitenland. De meeste bedrijven zullen heel goed zijn, maar er zitten ook rotte appels tussen, en dan ben je je geld kwijt.

Als je een week in Sarawak bent heb je mijn inziens genoeg speling om alles ter plekke te regelen. Zeker omdat je niet alles (zoals bv Bako) met een tour hoeft te doen.

zijn er ook mensen in danum valley geweest? zijn daar veel wilde dieren ?