In oktober ga ik twee maanden naar Indonesië. De vlucht is nog niet geboekt maar ik sta op het punt dat te doen. Waarschijnlijk vlieg ik heen en terug naar/van Jakarta omdat dat het goedkoopst is.
Kan iemand mij tips geven wat te doen in die twee maanden, ook qua route.
Het plan dat ik nu heb is om direct vanuit Jakarta naar Sumatra te gaan (per boot?) en daar een deel van Sumatra te bekijken. En is het het handigst om een soort rondje te maken op Sumatra zodat ik uiteindelijk weer met de boot naar Java ga? Kan ook van zuid naar noord Sumatra maar kan bijna geen vluchten vinden van bijvoorbeeld Medan naar Jakarta. En misschien is Medan al wel te ver…Uiteindelijk wil ik daarna naar Java, Bali en Lombok. En dan vanuit Bali aan het eind met een binnenlandse vlucht weer naar Jakarta om vanuit daar weer naar huis te vliegen.
Kortom, suggesties, ideeën, tips?
In 2009 ben ik via Singapore naar Medan gevlogen. In Medan heb ik het grootste gedeelte van mijn bagage in een guesthouse laten staan en ben alleen met een kleine rugzak naar het Tobameer gegaan. Op het eiland in het Tobameer heb je verschillende hotels waar je kunt overnachten. Ook ben ik oerang oetangs wezen kijken en ben opdezelfde dag weer terug naar Medan gegaan, maar je kunt daar ook makkelijk een hotel nemen. Na al mijn tripjes heb ik een vliegreis naar Jakarta laten boeken en ben daar verder gegaan. Mijn retourvlucht is via Jakarta gegaan. Op Java kun je de volgende plaatsen bezoeken: Bogor( botanische tuinen) Bandoeng ( Anklung) Pangandaran( Green Canyon), Jojakarta ( Boribudur), Malang, KaliBaru en vervolgens naar Bali en Lombok. Via Bali kun je weer terugvliegen naar Jakarta. Koop of leen de Lonely Planet van Indonesie!
Ben in januari ook van Amsterdam naar Singapore gevlogen en van Singapore naar Medan. Op Sumatra stukje rondgereisd (Bohorok, Berestagi, Toba Meer (Samosir), Sipirok, Bukittinggi en daarna vanuit Padang naar Jakarta gevlogen en verder over land door Java gereisd tot Yogya en van daaruit met een binnenlandse vlucht naar Denpasar. Veel plezier en goeie reis!