De tijd is weer aangebroken voor mij om de tickets te gaan boeken. We willen aankomende zomer gaan rondtrekken door indonesie maar ik heb nog enkele vraagjes en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen. Mijn belangrijkste vraag is:
Op welk vliegveld/eiland kan ik het beste vliegen?
Ik ben van plan om te gaan reizen door Java & sumatra Misschien hebben jullie tips om eerst Java of eerst sumatra te doen.
Het gaat hier mij vooral om de prijs/kwaliteit verhouding. Hiermee bedoel ik dat ik het goedkoopste reis na streef en niet erg vind om te wachten. Maar het hoeft van mij geen dagen te kosten, uren mag het wel.
P.S. misschien is het wel normaal dat iedereen op jakarta vliegt en vanuit daar tussenvluchten boekt?
Alle tips m.b.t. het boeken van tickets naar indonesie zijn welkom
In 2009 ben ik via Singapore naar Medan gevlogen.
Daar heb ik het Tobameer en Bukit Lawang bezocht
Via de beheerder van een Guesthouse heb ik een ticket gekocht van Medan naar Jakarta.
Via http://ticketindonesia.info/nl/index.php kun je zien wat de kosten van een binnenlandse vlucht ongeveer kan zijn.
Ik vlieg in januari a.s. van Amsterdam via Singapore naar Medan voor het stuk Sumatra, en van Padang naar Jakarta (binnenlandse vlucht) naar Jakarta. Internationale vlucht heb ik geboekt maar de binnenlandse vlucht(en) wordt nog aan gewerkt. We beginnen dus onze reis op Sumatra om vervolgens door te gaan naar Java
Vrijwel alle reguliere vluchten gaan via Jakarta en bedenk ook dat er in Indonesiƫ veel zeer twijfelachtige
Luchtvaartmaatschappijen actief zijn die elders zeer zeker op de zwarte lijst zouden voorkomen. Buiten het feit dat ze te pas en te onpas zomaar vluchten schrappen zijn ze in westerse ogen bezien onveilig!
Zelf heb ik redelijk wat binnen Indonesiƫ gevlogen. Ondanks dat de meeste maatschappijen op de zwarte lijst staan, is vliegen mijns inziens nog altijd vele malen veiliger dan het nemen van een bus (chauffeurs die soms als gekken rijden, wegen die ineens weg zijn - maar de afgrond ernaast niet) of een boot (waar zijn de reddingsvesten?).
De vluchten tussen Sumatra, Java, en Bali worden niet echt vaak geschrapt. Bovendien zijn er vaak meerdere vluchten per dag, dus als het ene vliegtuig niet gaat dan is er wel een ander. In het verre oosten van het land is de kans op uitval groter. Maar dan nog: van de meer dan 50 binnenlandse vluchten die ik ooit in Indonesiƫ maakte is er nooit een uitgevallen.
Beste Jenny
Bedankt voor de mooie fotos en je reactie.
Ik ben nog volop aan het lezen. Het liefst doen we Sumatra, maar willen ook graag Jakarta bezoeken.
Heb jij suggesties wat wel en wat niet doen? Wat moet je niet missen enz
We komen van Kuala Lumpur waar we vrienden bezoeken.
Als je geen mensen kent in Jakarta die je graag wilt bezoeken, dan zou ik Jakarta over slaan. Je mist er niet veel aan.
Aan de andere kant, je kan makkelijk vliegen vanuit bijna elke Indonesische stad naar Jakarta. Tickets kun je ter plekke regelen, en kosten vaak niet veel. Het kan dus wel.